کد خبر: 715501
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
نتایج انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان نشان می‌دهد که نور سلطان نظربایف ۷۴ ساله برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است.
تسنیم: نتایج انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان نشان می‌دهد که نور سلطان نظربایف ۷۴ ساله برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است.

به گزارش اسپاتنیک، نور سلطان نظربایف که از سال 1991 میلادی پس از فروپاشی شوروی سابق تاکنون زمام قدرت در قزاقستان را در اختیار دارد، بار دیگر در انتخابات روز یکشنبه به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شده است.

نتایج انتخابات زودهنگام روز گذشته حاکی است که نظربایف بیش از 97.5 درصد کل آرا را به خود اختصاص داده است. دو نامزد دیگر این انتخابات یعنی تورگون سیزدیکوف تنها 1.87  درصد آرا و آبلغازی کاسیانوف نیز 0.63 درصد آرا را کسب کرده اند.

انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان قرار بود سال آینده برگزار شود ولی نظربایف ماه گذشته زمان برگزاری انتخابات را تغییر داد. توجیه وی برای تغییر زمان انتخابات، جلوگیری از بی ثباتی سیاسی در پی بحران اقتصادی جهان بوده است.

بر اساس قانون اساسی قزاقستان هیچ نامزدی نمی تواند بیش از دو بار به عنوان رئیس جمهور قزاقستان انتخاب شود ولی بر اساس اصلاحیه قانون اساسی این کشور در ماه می 2007 میلادی، نظربایف از این قانون مستثنی شده است.

انتخابات ریاست جمهوری قبلی قزاقستان در سال 2011 میلادی برگزار شد و برخی قصد داشتند تا این انتخابات را یک نوع همه پرسی برای ادامه ریاست جمهوری نظربایف تا سال 2020 میلادی ارزیابی کنند ولی رئیس جمهور قزاقستان با این مساله مخالفت کرد. در سال 2011 نیز بیش از 95 درصد مردم به نظربایف رای دادند.

بیش از 800 ناظر از 19 کشور جهان بر روند برگزاری انتخابات قزاقستان نظارت کردند و هیچ موردی از تخلف و نقض قانون گزارش نشده است. وزارت خارجه قزاقستان نیز اعلام کرد که بیش از 168 نماینده از 37 رسانه خبری خارجی، انتخابات این کشور را پوشش داده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار