کد خبر: 715444
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
محمدرضا هاديلو
«لازمه ايجاد امنيت در جامعه، عمل مقتدرانه پليس بوده و نيروي انتظامي مظهر حاكميت و امنيت جمهوري اسلامي است. بنابراين بايد اقتدار داشته باشد اما اين اقتدار به معناي ظلم كردن و حركت بي‌مهار نيست.»
اينها بخشي از بيانات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه روز گذشته در ديدار شركت‌كنندگان در همايش فرماندهان و مديران و رؤساي عقيدتي و سياسي نيروي انتظامي عنوان فرمودند. ايشان اين نيرو را «مظهر حاكميت و امنيت» جمهوري اسلامي خواندند و با تأكيد بر اينكه ايجاد امنيت فردي، اجتماعي، اخلاقي، و روحي و رواني در جامعه از مهم‌ترين مسئوليت‌هاي نيروي انتظامي است، گفتند: «لازمه برقراري امنيت، «اقتدار پليس» است اما اين اقتدار بايد همراه با عدالت، مروت و ترحم باشد.»
زماني كه مقام معظم رهبري به برخي از اتفاقاتي كه طي روزهاي اخير در سطح شهر به وقوع پيوسته اشاره كرده و جولان دادن برخي جوان‌هاي سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهاي گران قيمت در خيابان‌ها را يكي از مظاهر ايجاد ناامني رواني در جامعه برشمردند، نشان دادند كه به شدت از بروز هرگونه احساس نابرابري و فاصله طبقاتي در بين شهروندان نگران هستند. معظم‌له در همين رابطه تأكيد كردند: «نيروي انتظامي بايد براي ابعاد مختلف ناامني برنامه داشته باشد و با آنها مقابله كند.»
طبق گزارش‌هايي كه چندي پيش سازمان بهزيستي كشور منتشر كرد، طي سال‌هاي اخير به طور متوسط هر سال ضريب رشد آسيب‌هاي اجتماعي 15درصد افزايش داشته است؛ آسيب‌ها و تهديداتي از قبيل بيكاري، بحران هويت، فرسايش سرمايه اجتماعي، خودكشي، افزايش جرائم جنسي و روسپيگري، دختران فراري، كودكان خياباني، فرارمغزها، فقر، شكاف طبقاتي، نابرابري، بي‌عدالتي اجتماعي، فساد مالي و اداري، رشوه و ارتشا، قاچاق انسان، خشونت و پرخاشگري، طلاق، اعتياد، جرائم و انحراف‌هاي اجتماعي، تمايز نسلي، از خودبيگانگي و سرگشتگي فرهنگي، نبود وجدان اخلاق و تعهد كاري، مهاجرت روستا به شهر و حاشيه‌نشيني. 
بي شك وقتي امنيت اجتماعي در جامعه‌اي كمرنگ شود، مقوله تهديد اجتماعي خود را نمايان مي‌سازد. كارشناسان معتقدند آنچه كه در يك كشور در حال گذار از سنت به مدرنيسم مي‌تواند تهديد داخلي قلمداد شود، قطعاً در حوزه اجتماع تعريف مي‌شود. در همين راستا بايد گفت براي از بين بردن سرمايه‌هاي اجتماعي يك كشور نياز به برنامه‌ريزي نظامي نيست بلكه همان‌طور كه تحديد نسل خود مي‌تواند عاملي براي از بين بردن سرمايه‌هاي آينده يك كشور شود، تهديدات اجتماعي نيز توان نابود‌سازي اين سرمايه‌ها را دارند.  از اهميت اين موضوع همين بس كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اهميت ايجاد و استقرار امنيت به‌عنوان مأموريت اصلي نيروي انتظامي را نشان‌دهنده اهميت سازمان اين نيرو برشمردند و افزودند: «ايجاد امنيت مقوله‌اي تبليغاتي و لساني نيست بلكه وجود امنيت را بايد مردم احساس كنند.» البته ايشان با تأكيد بر اينكه نيروي انتظامي در ابعاد مختلف امنيت، اعم از امنيت در رفت و آمد جاده‌اي، امنيت شهرها، مرزها و مراكز مختلف نبايد به هيچ حدي قانع باشد، تأمين امنيت رواني جامعه را يكي از موارد بسيار مهم عنوان كردند.  وقتي معظم‌له خاطر‌نشان كردند «مقابله با ناامني‌هاي رواني در جامعه همچون نگراني خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در خيابان‌ها و بوستان‌ها به دليل احتمال كشيده شدن آنها به سمت مواد مخدر يا نگراني از كشانده شدن جوانان به سمت فحشا و منكرات، بسيار با اهميت‌تر از مقابله با ناامني‌هاي فيزيكي است و بايد با چنين ناامني‌هايي به‌طور جدي مقابله شود»  نشان دادند كه خواسته اول ايشان از نيروهاي انتظامي ايجاد فضايي امن در جامعه است تا خانواده‌ها بتوانند فرزندانشان را به دور از هر دغدغه و نگراني به اماكن عمومي بفرستند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار