کد خبر: 715422
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
پايان ادعايي كه 64 روز رسانه‌ها، مجلسيان و اصلاح‌طلبان را سر كار گذاشت
وزير كشور از گفته‌هاي خود عقب‌نشيني كرد. اين شايد بهترين تفسير براي گفته‌هاي عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور، در مجلس باشد
جعفر تكبيري
وزير كشور از گفته‌هاي خود عقب‌نشيني كرد. اين شايد بهترين تفسير براي گفته‌هاي عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور، در مجلس باشد. عبدالرضا رحماني فضلي ديروز به صحن علني مجلس رفت تا در خصوص جنجال چند ماهه پيرامون موضوع پول‌هاي كثيف به نمايندگان مجلس گزارش دهد. گزارشي كه به نوعي مي‌توان آن را عقب‌نشيني از گفته‌هاي پيشين اين عضو ارشد دولت ارزيابي كرد.
موضوع از آنجايي شروع شد كه رحماني فضلي در نشست سراسري فرماندهان پليس مبارزه با مواد مخدر گفت كه بي‌شك بخشي از پول كثيف قاچاق مواد مخدر در حوزه سياست، انتخابات و انتقال قدرت سياسي در كشور وارد مي‌شود.
رحماني فضلي در همين ارتباط مثالي نيز زد و گفت: «به عنوان مثال فردي كه به عنوان كانديداي شوراي شهر وارد اين عرصه شده بود براي جريان انتخاباتي خود 2ميليارد تومان هزينه كرده و مدعي است دوستان و رفقايش اين هزينه‌ها را متقبل شده‌اند ولي سؤال اينجاست كه دوستان و رفقاي وي چه نذري داشته‌اند كه اين پول را براي انتخابات اين فرد هزينه كردند.»
درست پس از اين اظهارات بود كه موجي از سودجويي چهره‌هاي سياسي از اين گفته‌ها آغاز شد و تلاش كردند با بهره‌گيري از اين گفته‌ها، جريان‌هاي رقيب را در آستانه انتخابات امسال مجلس شوراي اسلامي، تخريب كنند. نمونه بارز آن نيز گفته‌هاي اكبر تركان مشاور ارشد رئيس‌جمهور است كه در مصاحبه‌اي از تلاش جرياني برنامه‌ريزي شده براي پيروزي در انتخابات سال ۹۴ با «پول‌هاي كثيف» سخن گفت. وي به صراحت درباره جرياني سخن گفت كه در دوره رئيس‌جمهور پيشين از تخلف و مفاسد اقتصادي بهره مي‌برده است. اكبر تركان ادعا كرد: «مسلماً عده‌اي مي‌خواهند در سال 94 با پول‌هاي كثيف و بادآورده وارد بازي سياسي شوند و البته ما هم سكوت نخواهيم كرد. سال 94، سال افشاي آنهاست.»
گفتن اين جملات از سوي مشاور ارشد رئيس‌جمهور خود دليلي محكم بود كه اين ادعاها به انتخابات پيش‌رو پيوند بخورد و تبديل به يك بازي انتخاباتي عليه رقبا شود. تمامي اين اظهارات در كنار هم باعث ايجاد موجي در جامعه شد كه نه تنها، آرامش فكري مردم را برهم زد، بلكه باعث تبليغات گسترده رسانه‌هاي بيگانه عليه نظام شد، به گونه‌اي كه اين موضوع تا مدت‌ها در سرخط خبري بسياري از بنگاه‌هاي خبري مخالف نظام قرار داشت.
اين در حالي بود كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بارها از وزير كشور خواستند تا با حضور در مجلس شوراي اسلامي نسبت به گفته‌هاي خود شفاف‌سازي كند. همچنين در سوي ديگر مسئولان قوه قضائيه نيز از دولت و وزير كشور خواستند تا اسناد و مدارك گفته‌هاي خود را براي بررسي بيشتر در اختيار اين قوه قرار دهد.
حالا پس از گذشت بيش از دو ماه از اين ماجرا و جنجال‌هاي فراوان پيرامون اين موضوع، رحماني فضلي ديروز به صحن علني مجلس رفته و در توضيح ماجرا عنوان كرده‌ است كه از سخنان او درباره ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات سوءاستفاده شده و صحبت‌هايش در اين باره فقط هشدار بوده است.
 
 دچار بي‌انضباطي مالي هستيم
عبدالرضا رحماني فضلي ديروز در نشست علني مجلس در توضيح ماجراي پول‌هاي كثيف اظهارداشت: من پيش از اين هم كه در ديوان محاسبات بودم بارها اين نكته را مطرح كردم و امروز نيز بر آن تأكيد مي‌كنم كه يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي كه ما در كشور با آن مواجه هستيم موضوع بي‌انضباطي مالي است.
وي اضافه كرد: ما هنوز نمي‌توانيم بگوييم كه كل درآمدها و هزينه‌هاي كشور چقدر است، همانطور كه پيش از اين هم مي‌گفتم ما بايد به صورت جدي تمام منابع مالي و هزينه‌هاي كشور را به صورت واحد و يكپارچه نه به عنوان يك مسئله دولتي بلكه به عنوان يك مسئله حاكميتي و نحوه گردش و چرخش آنها را مشخص كنيم و نظارت عاليه‌اي بر تمام امور داشته باشيم.
وزير كشور اظهارداشت: من طي نامه‌اي از رئيس مجلس شوراي اسلامي درخواست كردم تا در صورت امكان، جلسه به صورت غيرعلني برگزار شود تا ارقام و اعدادي را كه من اعلام مي‌كنم مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگيرد البته موضوعي كه ما مي‌خواهيم به آن بپردازيم مسئله‌اي است كه كشورهاي اروپايي و امريكا به شدت با آن مواجه هستند و علي‌رغم همه برنامه‌ها و اقدامات، بزرگ‌ترين پولشويي‌ها در داخل امريكا، اروپا و كشورهاي قدرتمند صورت مي‌گيرد اما ما به عنوان كشور جمهوري اسلامي ايران معتقديم كه بايد تمام فعاليت‌هاي ما مبتني بر عقايد و اصول انقلابي و اعتقادي‌مان باشد و كمترين تخلف را داشته باشيم.
رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: من در سخنراني خود در جمع فرماندهان مبارزه با موادمخدر بر آثار و عواقب قاچاق و درآمدهاي ناشي از آن صحبت كردم. آثار امنيتي اين مسئله را مطرح كردم به گونه‌اي كه امروز براي ما مسجل است پول‌هاي قاچاق و قاچاقچيان با اشرار و تروريست‌ها ارتباط دارند و اين موضوع را ما براي اولين بار امسال در سازمان ملل نيز مطرح كرديم و براي آنها نيز اين مسئله جالب بود و مصاديق خود را در اين خصوص به آنها ارائه كرديم.
 
  ضرر‌ پول‌هاي كثيف در اقتصاد كشور
وي با بيان اينكه اگر ما قاچاق و منابع ناشي از قاچاق را كنترل نكنيم حتماً گروه‌هاي افراطي و تروريستي از اين مسئله استفاده مي‌‌كنند، افزود: در حوزه اقتصادي نيز من اين مثل را مطرح كردم كه پول‌هايي كه ناشي از قاچاق است مي‌تواند در اقتصاد كشور ضررهاي بسيار زيادي وارد كند و رقابت را دچار اشكال كرده و انحصار ايجاد كند و در نهايت فرار سرمايه‌ها را از كشور در پي داشته باشد.
وزير كشور اظهار داشت: در حوزه اجتماعي مسئله قاچاق و پول‌هاي ناشي از آن، يك ميليون و 500‌هزار نفر معتاد كه با خانواده‌هايشان حدود 5/5 تا 6 ميليون نفر را شامل مي‌شود كه در ادامه مباحثي مثل طلاق، بزهكاري، سرقت و قتل را ناشي مي‌شود.
رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: در حوزه سياسي اين مسئله را مطرح كردم كه اگر ما مراقب نباشيم قاچاقچيان و كساني كه به دنبال پول‌هاي كثيف هستند محتاج به حامي بوده و حامي خود را در حوزه قدرت جست‌وجو مي‌كنند و اگر هوشيار نباشيم امكان دارد اين افراد از طرق مختلف در حوزه سياسي من جمله از طريق انتقال قدرت كه اين امر در قالب انتخابات صورت مي‌گيرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ داشته باشند.

   سخنانم تحريف شده بود
وي ادامه داد: البته اين موضوع در همان روز از سوي رسانه‌هاي مختلف به گونه‌اي مطرح شد كه هم ناقص، هم جهت‌دار و هم تحريف شده بود.
وي ادامه داد: اطلاعيه از طرف ستاد مبارزه با موادمخدر صادر شد و در آنجا اين بحث اصلاح شد و اين موضوع مطرح شد كه چنانچه گردش ناسالم مالي موادمخدر در هر حوزه‌اي از جمله سياست ورود كند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات آن حوزه خواهد شد، نسبت به تأثير پول‌هاي كثيف ناشي از قاچاق موادمخدر در تمام عرصه‌ها از جمله سياست هشدار داده شد.
وزير كشور اظهار داشت: اين موضوع ادامه پيدا كرد و باز هم رسانه‌ها از طرق مختلف اين موضوع را مطرح كردند و ما در تاريخ 18/12/93 به خبرگزاري كه اين خبر را منتشر كرده بود نامه نوشتيم و گلايه خود را از اين اتفاق ابراز كرديم و عنوان كرديم كه چرا امانت در انتشار خبر رعايت نشده است.
رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: در جلسه‌اي كه من براي فرماندهان سخنراني مي‌كردم جمع فرماندهان بود و خبرنگاران در پشت سالن و در جايي بودند كه بنده مطلع نبودم ولي در همان جا هم مطرح كردم كه اگر خبرنگاري حضور دارد لازم نيست كه اين صحبت‌ها در بيرون منتشر شود.
وزير كشور اظهارداشت: آخرين بار در خصوص اين موضوع هفته قبل در شوراي اجتماعي خبرنگاري از من پرسيد موضع شما در قبال اظهارات يكي از اعضاي هيئت رئيسه مجلس مبني بر اينكه از شما خواسته شده تا براي توضيح در مورد پول‌هاي كثيف در جلسه مجلس حضور پيدا كنيد چيست؟ من گفتم بنده به عنوان وزير كشور موظف هستم وقتي مجلس از ما چيزي مي‌خواهد در مجلس حاضر شده و توضيح دهيم.
 
   اين گفته‌ها فقط هشدار بود
رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: موضوعي كه من مطرح كردم يك موضوع ملي است و ما اگر توجه نداشته باشيم بايد يقين دانست كه اين افراد به همه حوزه‌ها قصد نفوذ خواهند داشت براي اينكه به دنبال حامي هستند براي اينكه منافع و قدرت مي‌خواهند. وزير كشور اظهارداشت: برخي از رسانه‌ها اين موضوع مهم كشور را بر عرصه رقابت‌هاي سياسي، تحليل‌هاي گروهي و با توجه به مصالح و منافع خود از آن استفاده كرده‌اند و ما روز بعد از آن توضيح داديم كه اين موضوع هشدار بوده است.
رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: انتظار من از مجلس و قوه قضائيه و همه اين است كه با اين موضوعات به صورت اساسي مقابله شود و اجازه ندهيم تا اين فضا در كشور ايجاد شود اما مسئله‌اي كه اصلاً مطرح نشده شما نمايندگان از من انتظار داريد كه جنگ رواني رسانه‌هاي داخلي و خارجي را كه به اين موضوع دامن زده‌اند در داخل آن دام حركت كنم و مسائل كشور را مطرح كنم كه چه اتفاقي افتاده است.
وي افزود: چه كسي‌ مي‌تواند براي بنده اثبات كند كه چنين موضوعي اتفاق افتاده است و گلايه من از كساني است كه در اين مسئله فريب رسانه‌ها را خوردند و در پي آن رسانه‌ها مسائلي را مطرح كردند كه خودشان به آن دامن زدند و مسئله سياسي در كشور به گونه‌اي شد كه عده‌‌اي طرفدار اين مسئله شدند و عده‌اي در مقابل آن موضع گرفتند و انگار كه موضوع را به خود گرفتند.
   ورود 3 ميليارد دلار از طريق مواد مخدر
به چرخه اقتصادي
وي در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه 3 ميليارد دلار از طريق مواد مخدر وارد عرصه اقتصادي كشورمان شده است، افزود: در سه ماه اخير با كيسي مواجه شديم كه فردي 35 ساله با پنج كلاس سواد در عرض دو سال 200 تن جابه‌جا كرده است. براي اولين بار در طول تاريخ مبارزه پولشويي در كشور شبكه‌اي را شناسايي كرديم كه در آن 2 هزار نفر با دارايي‌هاي يكسان به اين فعاليت مي‌پردازند.
رحماني‌فضلي از نمايندگان مجلس پرسيد كه آيا به روند هزينه‌هاي مربوط به انتخابات در كشور نظارت مي‌شود؟ آيا قدرتمندان و سودجويان به دنبال سوءاستفاده نيستند؟ وي همچنين بر لزوم مبارزه با قاچاق كالا تأكيد كرد و با بيان مثال ديگري براي پول‌هاي كثيف، گفت: در كميته امداد بيش از 100 نفر 27 هزار خودروي لوكس در حدود 20 ميليارد وارد كشور كردند كه متأسفانه در اينجا از حقوق مستضعفان سوءاستفاده شده است.
رحماني‌فضلي در ادامه سخنان خود گفت: ما در يكي از جزاير 9 هزار و 570 شركت كه 2 هزار و 814 شركت فقط با يك آدرس به ثبت رسيده است، داريم. همچنين كدپستي 99 درصد شركت‌هاي ثبت‌شده در اين جزيره يك رقم بوده است و اين باعث شده معادل 20 ميليارد دلار مالياتي كه بايد كشور بگيرد، انجام نداده آن هم به خاطر همين فرارها و پولشويي‌هاست.

   لزوم مديريت منابع مالي و فعاليت‌هاي اقتصادي
وي تصريح كرد: ما اگر مي‌خواهيم اقتصاد سالم، پاك، غيرنفتي و مقاومتي داشته باشيم بايد بدانيم كه اينها گريزهاي مالي كشور است كه نه تنها به خزانه دولت واريز نمي‌شود بلكه در مسيرش فساد ايجاد مي‌كند و موجب مي‌شود اين پول‌ها در مسيري برود كه باعث امنيت و صيانت براي اين افراد شود.
رحماني‌فضلي تصريح كرد: انتظار بنده و مردم از شما نمايندگان و همچنين انتظار همه مردم از ما اين است كه بستري را از نظر اقتصادي فراهم كنيم و مديريتي بر منابع مالي و فعاليت‌هاي اقتصادي انجام دهيم تا اين فعاليت‌ها منجر به پول‌هاي كثيف و قاچاق نشود.
وي تأكيد كرد: بنده مجدداً عرض مي‌كنم كه اين موضوع را در حوزه سياسي به عنوان هشداري كه بايد مواظب باشيم به حوزه قدرت و سياست كشيده نشود، مي‌دانم. وزير كشور در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: ما مشاهده كرديم كه چند سال قبل فردي كه چندين نفر را با پول‌هايي كه براي آنان هزينه كرد، مي‌خواست بدين وسيله چهره مسئولان و نمايندگان را لكه‌دار كند.

   بايد دست سودجويان را پاك كنيم
رحماني فضلي با اشاره به نزديك بودن به انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري گفت: ما در شرايطي كه به انتخابات نزديك مي‌شويم بايد براي ايجاد اطمينان بيشتر در مردم از طريق لايحه يا طرح قانوني را بگذرانيم تا منشأ تمامي هزينه‌هاي انتخاباتي مشخص و قابل نظارت باشد تا نشان دهيم ما خود دستمال پاكي هستيم چراكه شيشه‌هاي كثيف را بايد با دستمال پاك تميز كرد.
وي افزود: برداشت دوستان از سخنان من به خاطر اين است كه رسانه‌ها آن را در بازي‌هاي سياسي خود به گونه‌اي به نفع مقاصد سياسي خود استفاده كرده‌اند و ما بارها آن را تكذيب كرديم. از اين رو من امروز پيش شما آمدم تا اين موضوع را به طور شفاف بيان كنم.
وزير كشور خاطرنشان كرد: اين موضوع به خاطر اهميتش بايد به صورت ريز و دقيق بررسي شود، اگر ما به عنوان صيانت‌كنندگان خون شهدا هستيم بايد كشوري پاك و سالم داشته باشيم و دست افراد سودجو را از دامن اقتصاد، امنيت و سياست كشور پاك كنيم.
رحماني‌فضلي در پايان خاطرنشان كرد: به بنده پيشنهاد مي‌كنند كه بگويم اگر از صحبت‌هاي من به دليل انعكاس بد در نشريات و مطبوعات سوءبرداشت شده من عذرخواهي مي‌كنم.

   عزم قوه قضائيه براي برخورد با فساد
تمامي اين روند در حالي با عقب‌نشيني وزير كشور از گفته‌هاي خود پايان يافت كه قوه قضائيه مدت‌هاست تأكيد بسياري در رسيدگي سريع و بدون اغماض به پرونده‌هاي فساد اقتصادي دارد. رسيدگي به پرونده مه‌آفريد اميرخسروي كه مجرم اصلي پرونده فساد 3هزار ميلياردي بود، رسيدگي به پرونده محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور سابق، شروع رسيدگي به پرونده فردي كه بيش از 6 هزار ميليارد تومان تسهيلات بدون وثيقه دريافت كرده و در نهايت رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي متهم به فساد مالي و ارتشا در پرونده استات اويل، تنها گوشه‌اي از اقدامات قوه قضائيه در برخورد با اين غده سرطاني است كه پيكره كشور را سال‌هاست بيمار كرده است.
از اين رو لازم به نظر مي‌رسد كه تمامي افراد و نهادهايي كه در جريان اين فساد سياسي و اقتصادي هستند، به جاي جنجال سياسي و كشاندن موضوع به سطح رسانه‌ها، اسناد و مدارك خود را در اختيار قوه قضائيه قرار دهند و در صورت عدم‌همكاري اين قوه در رسيدگي به پرونده، موضوع را به سطح افكار عمومي بكشانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار