کد خبر: 715252
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
كنايه قاضي‌زاده هاشمي به رسانه ملي، صنعت و دامپزشكي
شايعات منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي درباره سلامت مواد غذايي كم بود كه حالا اختلاف نظر مراجع تعيين‌كننده سلامت خوراكي‌ها يعني سازمان استاندارد، دامپزشكي و وزارت بهداشت هم به آن اضافه شده است. حالا مردم سر در گم شده‌اند و نمي‌دانند حرف وزارت بهداشت را قبول كنند يا استاندارد يا اينكه اظهارات دامپزشكي قابل اعتماد است!
زهرا چيذري
شايعات منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي درباره سلامت مواد غذايي كم بود كه حالا اختلاف نظر مراجع تعيين‌كننده سلامت خوراكي‌ها يعني سازمان استاندارد، دامپزشكي و وزارت بهداشت هم به آن اضافه شده است. حالا مردم سر در گم شده‌اند و نمي‌دانند حرف وزارت بهداشت را قبول كنند يا استاندارد يا اينكه اظهارات دامپزشكي قابل اعتماد است!
تناقض در اظهار‌نظر درباره سلامت مواد غذايي موضوع تازه‌اي نيست. در حالي كه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ايران استفاده از خمير مرغ را در فرآورده‌هاي گوشتي ممنوع كرده‌اند اما مهدي خلج، رئيس سازمان دامپزشكي كشور تصريح مي‌كند: اعتقاد داريم استفاده از خمير مرغ علمي است و مشكلي ندارد. اين ماجرا درباره گوشت بوفالوي هندي هم تكرار شد به گونه‌اي كه واكنش رسول ديناروند در برابر واردات 850 تن از اين گوشت اينگونه بود: «‌ فرآورده يا دامي را كه سازمان دامپزشكي تأييد مي‌كند مطمئناً كيفيت و سلامت لازم را دارد ولي سؤال اينجاست كه چرا مصرف آن منحصر به يك حوزه است كه براي مردم نيز سؤال است كه سازمان دامپزشكي بايد پاسخ دهد تا نتيجه نهايي آن اعلام شود»‌. در چنين شرايطي مردم نمي‌دانند حرف كدام يك از طرف‌ها صحيح‌تر و قابل اعتماد‌تر است و همين تناقضات است كه به شايعات خوراكي در فضاي مجازي و حقيقي جان مي‌دهد.

سهم نظارتي دامپزشكي از جيب وزارت بهداشت
سيدحسن قاضي‌‌زاده‌هاشمي در مراسم يازدهمين دوره اعطاي نشان ايمني و سلامت ايران با انتقاد از سه سازمان درباره تناقضات‌شان در زمينه مواد غذايي گفت: بسيار بد است كه سازمان‌هاي دامپزشكي، استاندارد و غذا و دارو مواضع‌شان يكي نيست و هر كدام‌شان يك چيزي درباره مواد غذايي مي‌گويند. وزير بهداشت با تأكيد بر آزرده شدن خود از شنيدن چنين مواضع چندگانه‌اي دوباره به سراغ ماجراي خمير مرغ رفت و افزود: اگر خمير مرغ بد است، چرا سازمان ديگري عنوان مي‌كند خوب است. همين تناقض را درباره شير فله داريم كه اگر همين‌طور پيش رود بحث نظارت اين سازمان‌ها نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد. وي با اظهار اميدواري نسبت به بهتر شدن همراهي‌ها افزود: چرا دامپزشكي بايد سهم نظارتي خود را از بودجه وزارت بهداشت تأمين كند، بنابراين دولت و مجلس بايد به صورتي ديگر نگاه كنند.
وزير بهداشت با ابراز تأسف از اينكه چرا ايرانيان بعد از سن 62 سالگي عمر مفيدي ندارند و بعد از اين سن عليل و دچار بيماري‌هاي متعددي مي‌شوند، افزود: بر اين اساس بايد به كمك رسانه‌ها و مطبوعات و در جاهايي نيز با سخت‌گيري‌هايي كه البته باعث مانع‌تراشي نيز نشود تشويق كنيم تا سياستگذاران تصميمات خوبي در حوزه سلامت بگيرند.

وقتي حقوق كارمندان دامپزشكي را توليد‌كننده‌ها مي‌دهند
هاشمي با همان زيركي هميشگي به بيان برخي از پشت پرده‌هاي اقدامات و اظهارات سازمان‌هايي همچون صدا و سيما و دامپزشكي و نمك‌گيري آنها از جيب توليد‌كننده‌ها، اشاره كرد و گفت: مثلاً سازمان دامپزشكي نبايد حقوق كارمندان خود را از توليد‌كننده تأمين كند، همين طور صنعت نبايد هزينه‌هاي نظارت خود را از توليدكننده بگيرد، همان‌طور كه صدا و سيما نبايد درآمد خود را از تبليغات كسب كند زيرا در چنين مواقعي نقش نهادهاي نظارتي بي‌معني مي‌شود و كسي از نظارت‌ها نيز تبعيت نمي‌كند.
وي با بيان اينكه بايد نگاه‌ها در حوزه سلامت تغيير كند، عنوان كرد: يكي از گرفتاري‌هاي مهم از دو سال پيش آغاز شد كه همان مسئله خودگرداني بود به طوري كه از دو سال پيش عنوان شد كه بيمارستان‌ها بايد خودگردان شوند و واقعاً يك بلا سر ما آمد زيرا مقوله خودگرداني به چرخه باطل افتاد.  وزير بهداشت با ابراز تأسف نسبت به نبود سرمايه‌گذاري در حوزه نظارت تصريح كرد: اميدواريم دستگاه‌هاي نظارتي اصلاح شوند. بسيار بد است كه ناظران سازمان غذا و دارو در كشور 70 نفر باشند. به باور وي اگر اين مسير را درست طراحي نكنيم، گرفتاري‌هاي زيادي براي درمان بيماري‌هاي مختلف خواهيم داشت و بازار زيادي براي شايعه ايجاد مي‌شود و مردم را نگران كرده و دولت را ناكارآمد نشان مي‌دهد، بنابراين مردم نمي‌دانند چه كنند. هاشمي با خطاب قرار دادن رئيس سازمان استاندارد كشور و پرسيدن اين سؤال از وي كه آيا ايربگ در پرايد به كار مي‌رود، گفت: اگر در اين مدت صنعت ما پسرفت نكرده باشد، پيشرفت نيز نكرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار