5 ارديبهشت، يعني روزي كه گذشت سالروز شكست عمليات «پنجه عقاب» امريكا در صحراي طبس بود؛ واقعهاي مهم كه سينما فقط يك بار به سراغش رفته است. 20 سال پيش جواد شمقدري، معاون سابق سازمان سينمايي «طوفان شن» را با اقتباس از اين حادثه مهم تاريخي ساخت اما چرا ديگر هيچ فيلمسازي به سراغ اين موضوع نرفت؟
سينما مهمترين ابزار براي زنده كردن دوباره تاريخ و رويدادهايي است كه با گذر زمان به فراموشي سپرده ميشوند.
حادثه طوفان شن در صحراي طبس و شكست عمليات مخفيانه امريكاييها براي نجات كاركنان سفارت اين كشور در تهران كه تحت عنوان لانه جاسوسي تسخير شده بود، سوژهاي بود كه تنها به ذهن يك كارگردان رسيد و تبديل به فيلم شد؛ بعد از او ديگر هيچ كس به سراغ اين سوژه نرفت! با اين حال سينما به خصوص سينماي هاليوود و امريكا نشان داده است كه برخي سوژههاي خوب فيلمسازي به خصوص آن دسته از سوژههاي مليگرايانه و وطنپرستانه به هيچ وجه خاصيت سوختن و منقضي شدن ندارند.
امريكاييها به فاصله سي و اندي سال بعد از تسخير لانه جاسوسي، فيلم ضد ايراني «آرگو» را ساختند؛ اين حادثه و حواشي پيرامون آن را از نگاه خود توصيف كردند و به سازندگان اين فيلم وطنپرستانه امريكايي جايزه جهاني اسكار را اعطا كردند.
با اين حال سينماي ايران حتي در قالب يك فيلم سينمايي، به شكلي مستقل اين حادثه را بازگويي نكرده است. به تازگي سايت افشاگر ويكي ليكس اسناد لو رفته كمپاني فيلمسازي سوني را منتشر كرده است كه بخشي از اين اسناد به رابطه مستقيم مقامات اسرائيل با سران اين كمپاني اشاره دارد، از جلساتي كه ميان سران اين كمپاني و بنيامين نتانياهو برگزار شده گرفته تا خطدهي مستقيم مقامات اسرائيلي به كمپاني سوني براي ساخت فيلمهايي بر ضد ايران هستهاي.
با اين اسناد تازه افشا شده حالا منبع محرك موج ساخت فيلمها و سريالهاي ضد ايراني همچون
NCIS Los angeles ، 24، آرگو و ساير آثار ضد ايراني مشخص ميشود. شايد سينماي ايران هم براي بازگويي حوادث مهم تاريخي خود و پرورش روحيه مليگرايي عمومي در فيلمها و محصولاتش نياز به يك محرك داشته باشد؛ به هر حال آنچه عيان است اين است كه فيلمسازان مستقل كشورمان به خودي خود ميلي به ترويج مليگرايي در آثارشان ندارند.