کد خبر: 715245
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
در گالري‌ها و سالن‌هاي نمايش كشور چه خبر است؟!
طي روزهاي اخير اخبار و تصاويري مبني بر نمايش برخي آثار مسئله‌دار در سالن‌هاي تئاتر و برپايي تعدادي گالري‌هاي نقاشي با تصاويري ضد ارزشي و مخرب تفكرات اسلامي ايراني در بعضي از شهرهاي كشور در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شده است.
مصطفي شاه‌كرمي
طي روزهاي اخير اخبار و تصاويري مبني بر نمايش برخي آثار مسئله‌دار در سالن‌هاي تئاتر و برپايي تعدادي گالري‌هاي نقاشي با تصاويري ضد ارزشي و مخرب تفكرات اسلامي ايراني در بعضي از شهرهاي كشور در رسانه‌ها و فضاي مجازي منتشر شده است.
تهران: در يك گالري هنري كه نام و نشان شناخته شده و البته به ظاهر قانوني دارد، چند روزي است نمايشگاهي برگزار شده با تابلوهاي تصاوير زنان بي‌حجاب و نيمه برهنه در وان حمام و در حال سيگار كشيدن !
 اين گالري كه در منطقه فرمانيه تهران قرار دارد، در روزهاي اخير نمايشگاه عكسي را با عنوان «نيمه غايب» برگزار مي‌كند و آثار «مريم سعيدپور» را به نمايش گذاشته است. تصاويري كه در كمال تعجب و ناباوري، با وجود تبليغات عمومي و رسمي براي برگزاري اين نمايشگاه، محتوايي كاملاً غيراخلاقي دارند. مسئله تأسف‌بار اينجاست كه اينبار ديگر خبري از يك خانه مخفي در ميان نيست؛ بلكه يك گالري رسمي كه نام و نشان معتبر دارد، بدون نگراني از هرگونه برخورد انتظامي، اقدام به برگزاري اين نمايشگاه كرده است.
مشهد: اخيراً در يكي از گالري‌هاي هنري خصوصي شهر مشهد، نمايشگاهي برپاشده است كه فارغ از مبتلابودن آن به مقوله «هُنر براي هُنر»، از نمادهايي استفاده‌شده كه شائبه توهين و سياه‌نمايي نسبت به مفاهيم مذهبي، انقلابي و اسلامي در آنها پررنگ است. در اين گالري  تابلويي است كه تداعي‌كننده گاوبازي اسپانيايي است با اين تفاوت كه در آن از نماد «دست و عَلَم» كه در نمايش‌ها و نقاشي‌ها و البته فرهنگ شيعي – ايراني يادآور دست علمدار كربلا حضرت عباس(ع) است همراه با پارچه‌اي قرمز رنگ گاو بازي  ديده مي شود. در تصويري ديگر مرد سياهپوشي را مشاهده مي‌كنيم كه هيبت ظاهري او يادآور ظاهر و پوشش تروريست‌هاي داعش است با اين تفاوت كه روي تنه آن مرد و به جاي سرش، نمادي از آرم «الله» وسط پرچم كشورمان وجود دارد! يكي ديگر از تابلوهاي اين گالري تصويري از چند زن را نشان مي‌دهد كه لباس‌هاي سبز لجني با روسري‌هاي تقريباً نارنجي رنگ به تن دارند كه دقيقاً شبيه لباس زنان اردوگاه منافقين يا همان اشرف در عراق است! و تابلوي ديگر هواپيماي مسافربري سقوط كرده‌اي را نشان مي‌دهد كه شخصي مشغول نصب ريسه‌اي از پرچم‌هاي كوچك جمهوري اسلامي است!
مشهد: اجراي نمايش «نمايشگاه لودلو» از اولين آثار لنفورد ويلسون نمايشنامه‌نويس امريكايي كه در سال 1965 و براي اجرا در كافه‌هاي امريكا نوشته شده، به دليل پوشش زننده و ديالوگ‌هاي بازيگرانش بار ديگر موجب واكنش برخي رسانه‌ها در رابطه با عدم نظارت كافي وزارت ارشاد به اين حوزه از هنرهاي نمايشي شد.
در طول اين نمايش دو بازيگر آن با پوششي كه مختص اتاق خواب! است روي صحنه مي‌روند. مخاطب اين نمايش نيز همانند برخي ديگر از نمايشنامه‌هاي ترجمه شده شاهد شرب خمر و پناه بردن به مسكرات توسط شخصيت‌هاي نمايش به جهت فرار از مشكلات هستند. در واقع دختري كه با دوست پسرش به مشكل برخورده است سعي مي‌كند با خوردن مشروب از غصه هجران معشوقش رهايي يابد و دختر ديگر در حال تيمار و آرايش كردن خود براي رفتن سر قرار با پسر رئيسش است كه به تازگي با او دوست شده است.
قدر مسلم آنچه موجبات برپايي گالري‌هاي هنري يا نمايش‌ها و تئاترهايي از اين دست را فراهم مي‌كند عدم نظارت بر اجراي درست قانون از سوي مجريان آن است. چه اينكه اگر آقايان در وزارت ارشاد و بخش‌هاي تابعه اندكي بر حس مسئوليت‌پذيري و بالا بردن حساسيت نسبت به رعايت خطوط قرمز مورد نظر قانون بيفزايند، مطمئناً كساني كه دانسته يا نادانسته در نقش ستون پنجم فرهنگي دشمن هستند به خودشان اجازه چنين قانون‌شكني‌هايي را نمي‌دهند كه تحت عنوان برپايي گالري يا اجراي نمايش هر تصوير يا نمايشنامه موهني را لايق نمايش در انظار عمومي بدانند. ضمن اينكه تسري هنجارشكني‌ها و قبح زدايي از برخي ارزش‌ها در شهرهاي مختلف كشور نشان‌دهنده حضور و فعاليت يك جريان هدفمند مخرب و خزنده فرهنگي در لايه‌هاي پنهان جامعه و تعريف اهداف مختلف براي خودش در سايه غفلت و تساهل و تسامح مسئولان فرهنگي و هنري كشور است.
قداست‌زدايي در سايه خوابزدگي مسئولان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار