کد خبر: 715180
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
در حواشی ماجرای سگ کشی در کشور
روا نیست که رعایت این حقوق باعث شود حقوق مهمتری نظیر حقوق انسان‌ها،حق شهروندی و حق زندگی که حداقل حقوق یک انسان در جهان است، نادیده گرفته شود.
گروه اجتماعی فرهنگ نیوز، مهدی مهدیان: سگ کشی، واژه ای که این روزها بازار سرچ آن در اینترنت و البته در کلام ملت ایران خیلی داغ است آن هم به علت کلیپ معروف که با سرنگ، اسید به بدن سگ تزریق می شود و بقیه ماجرای آن.

فیلم زیر که در دردناک بودن آن شکی نیست در هفته های گذشته با واکنش های زیادی در کشور روبرو شد از تجمع چند ده نفری برخی از مردم که اکثرا قشر جوان بوده اند، گرفته تا موضع فیس بوکی و غیر فیس بوکی آن هم با چاشنی عصبانیت رئیس سیاسی سازمان محیط زیست یعنی خانم معصومه ابتکار.اما این پایان کار نبود و مسئولین مختلف هم با اظهار نظرهای مختلف این حرکت نسنجیده را محکوم کردند.

از طرفی برخی رسانه ها شهرداری شیراز را به عنوان متولی این سگ کشی ها می دانستند که نقل قول فیسبوکی رئیس سازمان محیط زیست کشور از رئیس محیط زیست استان فارس این چالش را وارد فاز جدیدی کرد.ابتکار در صفحه فیس بوک خود نوشت: به دنبال پیگیری ها در مورد خبر کشتار بی رحمانه سگ ها، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در خبر زیر گزارشی درباره این موضوع ارایه داده است: "محیط زیست تا شناسایی و مجازات عوامل کشتار بیرحمانه سگ ها پیگیری لازم را انجام خواهد داد".

اگر چه بعد از این ادعاها مسئولین مختلف شورای شهر و شهرداری شیراز آن تکذیب کردند اما همچنان از این سگ کشی ها به عنوان سگ کشی شیراز یاد می شود.جدا از این بحث که واقعا این سگ کشی ها توسط ماموران شهرداری شیراز صورت گرفته یا به صورت خودجوش توسط افرادی بدون تابلودار نهاد یا گروهی، طرح چند نکته ضروری به نظر می رسد:

اول اینکه بدون هیچ تاملی می توان عمل سگ کشی آن هم به این شکل فجیع را محکوم کرد هر چند که کلا به دلیل اینکه برخی از سگ های ولگرد در شهرها مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می کنند در نهایت کنترل این سگ های ولگرد و بعضا وحشی به عهده شهرداری ها است و یکی از راه های کنترل از بین بردن سگ های هار و بیمار است اما با این حال باز هم این دلیلی بر زجرکش کردن سگ ها توسط هیچ انسانی نیست چرا که در صورتی که تصمیم بر این شد که سگی به دلیل مختلف باید از بین برود حداقل باید با روش علمی و بدون درد صورت بگیرد تا باعث آزار حیوان نشود.

دوم اینکه، این روزها به دلیل وقوع این سگ کشی ها عده ای از سودجویان و کاسبان رسانه در بیرون مرزها و متاسفانه بعضا در درون مرز قلم های مشکی خود را فعال ساخته و با سیاهنمایی از وضع موجود کشور طبق معمول قصد دارند کار را به جایی برسانند که بارها از رساندن به مقصد ناکام مانده اند.تجمع اعتراض آمیز مردم و دوستداران حیات حیوانات آن هم در مقابل سازمان محیط زیست آن هم بدون تنش و درگیری نشان دهنده دموکراتیک بودن نظام مظلوم و مردم دوستی است که همه این تجمع ها و اعتراض ها هم به دلیل پویایی آن رخ می دهد  که البته شاید لازم هم باشد.اما سو استفاده از این تجمعات به منظور تخریب و سیاه نمایی به منظور همراهی با دشمنان نظام آن هم به دلیل سگ کشی ای که به طور مشخص معلوم نیست که توسط چه گروه و افرادی صورت گرفته است، زیبنده قشری که ادعای روشنفکری را در خود می پروراند، نبوده و نیست و نخواهد بود.

سوم اینکه، شکی نیست که با توجه به فشار افکار عمومی بر مسئولین و با توجه به وظیفه پاسخگو بودن مسئولین به مردم در قبال اتفاقاتی از این دست موضع گرفتن مسئولین و آسیب شناسی آن نسبت به یک حادثه و اتفاق مورد قبول است اما تلاش برای موج سواری از بروز یک اتفاق، ژست حق به جانب گرفتن و یا توپ را به زمین نهادهای دیگر انداختن ،نمی تواند مثمر ثمر و یا زیبنده یک مسئولی باشد که باید دغدغه اش رفع مشکل باشد.نکته ای که رعایت آن چندان در مصاحبه خانم معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور با فرهنگ نیوز به چشم نمی خورد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فرهنگ نیوز گفت: بعد از ابلاغ سیاست های چگونگی کشتار حیوانات موذی، مسئولیت اجرا با شهرداری ها بوده و مسئولیت قانونی متوجه این سازمان نیست.

معصومه ابتکار ، مسئولیت مستقیم سگ کشی اخیر در شیراز را متوجه شهرداری آن شهر دانست و گفت: به طور کلی این وظایف به شهرداری ها و نظارت بر آن به شوراهای شهر سپرده شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه با تأکید بر اینکه قانون به هیچ عنوان اجازه آزار حیوانات را نمی دهد، عنوان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست سیاست ها و ضوابط چگونگی اتلاف حیوانات موذی را مشخص، اعلام و ابلاغ کرده است

وی افزود: بعد از ابلاغ سیاست ها، مسئولیت اجرا با شهرداری ها بوده و مسئولیت قانونی متوجه سازمان حفاظت از محیط زیست نیست.

ابتکار در ادامه در خصوص راهکاری برای توقف ادامه روند چنین کشتارهایی، اذعان داشت: متأسفانه در خصوص مسأله حیوان آزاری با خلاء قانونی روبرو هستیم که اگر بتوانیم آن را برطرف کرده و قانون را تکمیل کنیم می توان بعد از بروز مواردی از این دست به ابعاد کیفری حیوان آزاری نیز پرداخت و ما هم به دنبال تعیین ابعاد کیفری حیوان آزاری هستیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در پایان در خصوص اقدامات این سازمان در این زمینه، خاطرنشان کرد: در نظر داریم هرچه سریع تر پیشنهاداتی را در خصوص رفع خلاء قانونی پیرامون موضوع حیوان آزاری به مجلس ارائه دهیم تا مجلس نیز در در تصویب قوانین مساعدت هایی را صورت دهد.

در همین زمینه، حسین طلا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی فرهنگ نیوز، گفت: لازم است در این زمینه مجموعه حفاظت محیط زیست و مجموعه معاونت عمرانی وزارت کشور تعامل و توافقی داشته باشند که روند صحیح و قانونی طبق شیوه های دامپزشکی روز دنیا برای نگهداری یا اتلاف جانوران موذی اتخاذ و بر اساس آن اقدام شود.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضعیت حیوانات و جانوران موذی را یکی از وظایف شهرداری ها دانست و گفت: شهرداری ها ضمن اینکه باید اوضاع جانوران موذی را به گونه ای ساماندهی کنند که مزاحم شهروندان نشود باید از شکنجه آنها نیز جلوگیری کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: واقعیت این است که جانوران موذی از حیث بهداشت، سلامت و بروز بیماری ها مشکلاتی را برای زندگی شهری ایجاد می کنند.

وی افزود: با این حال باید در روند رسیدگی به وضعیت شهر و مدیریت شهری نسبت به زندگی آنها نیز اهمیت قائل شد، چرا که این حیوانات نیز مخلوقات خداوند هستند و کشتن آنها به روشی که منجر به شکنجه آنها شود دور از انسانیت است.

طلا در ادامه با تأکید بر اینکه کشتار حیوانات موذی به شیوه غیرانسانی مورد مذمت همگان است، عنوان کرد: لازم است در این زمینه مجموعه حفاظت محیط زیست و مجموعه معاونت عمرانی وزارت کشور تعامل و توافقی داشته باشند که روند صحیح و قانونی طبق شیوه های دامپزشکی روز دنیا برای نگهداری یا اتلاف جانوران موذی اتخاذ و بر اساس آن اقدام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان به اعتراضات اجتماعی و خودجوشی که به علت واقعه دردناک سگ کشی در شیراز رخ داده بود اشاره و خاطرنشان کرد: از طرفی لازم است دولت نسبت به اعتراضات صورت گرفته توجه کند از طرف دیگر تجمع کنندگان و معترضان نیز باید هوشمند باشند تا وارد بازی رسانه های ضد انقلاب که اهدافی غیر از خیرخواهی برای حیوانات دارند نشوند.

نکته چهارم می تواند یادآوری باشد برای  افراد داخلی و خارجی ای که سگ کشی سازمان یافته شده در شهرهای مختلف کشور در برهه های مختلف آن هم به صورت علمی به دلیل مزاحمت سگ ها برای ساکنان شهرها را هم محکوم می کنند و به منظور الگو برای برخورد با حیوانات کشورهایی که در ادعا دم از حقوق بشر و حیوانات و دوستی با آنها می زنند اما در عمل حتی به کودک هم رحم نمی کنند مانند آمریکا، را مثال می زنند این باشد که "شایعترین روش در آمریکا برای معدوم کردن حیوانات خانگی، استفاده از روش اتاق گاز است. این روش سال‌هاست که مورد اعتراض سمن های حمایت از حقوق حیوانات در این کشور است. در این روش سگ ها به طور انفرادی یا دسته جمعی در جعبه های ویژه ای قرار داده می شوند و گاز دی اکسید کربنی که به داخل جعبه تزریق می شود، حیوان را از پا در می آورد.

یک فعال حقوق حیوانات در آمریکا در یادداشتی که در سایت «جامعه انسانی» منتشر کرده است، می نویسد: «این بسیار دردناک است، حیوانات را در جعبه های بدون منفذ قرار می دهند و به درون جعبه گاز تزریق می کنند. اگر چند حیوان را با هم داخل جعبه بگذارند به احتمال زیاد به خاطر ترس و استرس ایجاد شده از محیط، حیوانات در لحظات آخر زندگیشان با هم درگیر خواهند شد و به یکدیگر آسیب می زنند. و اگر در باکس های جداگانه گذاشته بشوند، آنها در حالی می میرند که برای پیدا کردن هوا و نفس کشیدن در حال جستجو کردن در درون جعبه هستند.»

آنچه روشن است اینکه عدم وجود امکانات کافی با توجیه اقتصادی برای نگهداری از حیوانات بی سرپرست در آمریکا، موجب معدوم کردن حیوانات شده است. این موضوع تا آنجا غیر قابل اجتناب پنداشته می شود که بیشتر گروه های مدافع حقوق حیوانات ضمن پذیرش معدوم ساختن حیوانات در آمریکا، مطالبه خود را در حد غیر قانونی شدن روش اتاق گاز تنزل داده اند.

برخی از مراکز نگهداری از حیوانات (Animal shelter ) در آمریکا  که حیوانات تحت سر پرستی خود را معدوم می کنند، از سوی افراد یا انجمن های حمایت از حقوق حیوانات ایجاد شده اند که استدلال می کنند، در شرایط کنونی کاری غیر از این نمی توان کرد. این موسسات البته روش اتاق گاز را کنار گذاشته و از روش های دیگر مثل تزریق داروهای بیهوشی و... برای کشتن حیوانات استفاده می کنند. آنها بر این باورند که مردم باید موسساتی که همچنان حیوانات خود را با خفه کردن معدوم می کنند، تحریم کنند.

و اما نکته پایانی اینکه رعایت هر حقوق مشروعی از جمله حقوق حیوانات لازم است و حتی رعایت آن قابل تقدیر هم هست اما روا نیست که رعایت این حقوق باعث شود حقوق مهمتری نظیر حقوق انسان ها و حق شهروندی و حق زندگی که حداقل حقوق یک انسان در جهان است، نادیده گرفته شود. به راستی روا نیست که سگ کشی به شیوه زجر آور حیوان که واقعا محکوم است از آدمکشی وحشیانه هزاران انسان مسلمان بی گناه در یمن که با پشتیبانی مدعیان حقوق بشر از جمله آمریکا صورت می گیرد، مهمتر شود اگر چه در جای خود همانطور که در بالا مطرح شد حتما باید به حقوق حیوانات احترام گذاشت و اگر حقی ضایع شد تجمع کرد اما اهم و مهم کردن موضوعات در جای خود می تواند به ما کمک کند تا هم انسان باشیم و هم حقوق حیوانات را رعایت کنیم نه اینکه خدایی نکرده حیوان باشیم و حتی به حقوق انسان ها هم توجهی نکنیم.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
خفه بابا جرات داريد به اين زبان بسته ها نزديك شويد آنوقت شمائيد و ما هزاران حيوان دوست كارى خواهيم كرد كه اين چنين پر رو نشويد فيسبوكى فيسپوكى نداريم ما انسانيم مگر اين زبان بسته ها حق زندگى ندارند خاك تو سر آن آدم نماى خودخواهى كه زندگى را فقط براى خودش ميخواهد جنم داريد برويد آن دزدان ميلياردى را جم كنيد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار