کد خبر: 715072
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
عباس حاجي‌نجاري
در بررسي عوامل مؤثر در انتخاب شعار سال 94 در يادداشت مورخ 25/1/94 تحت عنوان «مؤلفه‌هاي پيشران در تحقق شعار سال94‌» ضمن اشاره به نقاط قوت و فرصت‌هاي كشور و موضوعات اساسي سال 94بر اين نكته تأكيد شد كه نامگذاري امسال با شعارِ «دولت و ملت، همدلي و همزباني» فرصت ارزشمندي است تا مجموعه قواي كشور و به خصوص دولت به عنوان سكاندار اجرايي كشور، و ملت ايران به عنوان «صاحبان كشور»، با تقويت عنصر اعتماد متقابل بين خود و شكل‌دهي هرچه بهتر و كامل‌تر فضاي همكاري و همدلي گام‌هاي مهم و بزرگي در مسير پيشرفت بردارند و در اين صورت است كه كشور در مقابل توطئه‌هاي دشمن مصون و اهداف نظام تحقق خواهد يافت.  با گذشت يك ماه از انتخاب و اعلام شعار سال، وقوع برخي تحولات نظير انتشار بيانيه لوزان در روند مذاكرات هسته‌اي و واكنش‌هاي مختلف مخالف و موافقي كه نسبت به آن در عرصه سياسي كشور مطرح شد اهميت اين شعار را بيش از پيش آشكار كرد و نشان داد كه در صورت عمل متقابل دولت و ملت به اين شعار، ظرفيت‌هاي ملي در جهت حل مشكلات هم راستا شده و به طور طبيعي توان دولت در حل مسائل و مشكلات افزايش خواهد يافت.
در نقطه مقابل آن هرحركتي كه در راستاي چالش آفريني و مسئله‌سازي صورت گيرد به طور متقابل تحقق وحدت و همدلي و همزباني را دشوار مي‌كند، به طور مثال درجريان برگزاري مراسم تجليل از خانم ثقفي، همسر مكرمه امام كه خود مي‌توانست به عنوان يكي از مصاديق تحقق اين وحدت و همدلي تبديل شود، بعد از طرح و انعكاس سخنان آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه در آن عملكرد قوه قضائيه به دليل اقدام به محاكمه فرزند ايشان يا اقدام قانوني شوراي نگهبان در امر نظارت بر انتخابات و حتي سازوكار قانوني برگزاري انتخابات در كشور زير سؤال رفته بود و با بازتاب‌هاي گسترده و متأسفانه با استقبال رسانه‌هاي بيگانه و ضدانقلاب همراه شد، سايت ضدانقلابي ايران پرس نيوز با اشاره به اين ماجرا مي‌نويسد: يك درگيري شديد در مركز قدرت، چشم‌اندار موفقيت پروژه آقاي خامنه‌اي را براي به سكوت كشاندن منتقدان «‌خودي‌» كه زير تابلوي «‌سال همدلي و همزباني‌» به پيش مي‌برد، تيره و تار نشان مي‌دهد. حمله تند آقاي اكبر رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به باند ولي فقيه صحنه سياسي جمهوري اسلامي را دچار يك تلاطم شديد كرده است.  اين سخنان بي‌پرده در زير سؤال بردن قوه قضائيه اگر چه و اكنش آيت‌الله لاريجاني رئيس قوه‌قضائيه را به دنبال داشت اما ايشان با بيان اينكه هجمه‌ها عليه دستگاه قضايي به صورت پيوسته وجود داشته، مي‌گويد: «صلاح نمي‌بينم كه در سال همدلي و همزباني دولت و ملت بگويم كه چه چيزهايي در پشت صحنه اين فشارهاست، اما به هر حال صبر قوه قضائيه هم حدي دارد. هجمه‌ها و فشارها از ناحيه ضد انقلاب و نيروهاي خارج نشين دور از انتظار نيست اما توقع نمي‌‌رودكساني كه خود در مسير انقلاب بوده‌اند و براي انقلاب از جان و مال خود سرمايه‌گذاري كرده‌اند سخناني مطرح كنند كه دستمايه ضد انقلاب شود. اگر اين حرف‌ها و هجمه‌ها ادامه يابد چه بسا به مردم شريف ايران خواهيم گفت هجمه‌ها از كجا آب مي‌خورد و چه نسبت‌هاي 100 درصد كذب و به چه دليلي عليه قوه قضائيه گفته مي‌شود و از چه رانت‌هاي سياسي استفاده مي‌كنند تا جلوي رسيدگي‌هاي قوه قضائيه را بگيرند.» تحولات مذكور بيانگر اين است كه تحقق شعار سال 94 به رغم استقبال گسترده دولتمردان، مردم و نخبگان، در عرصه عمل ممكن است با موانعي مواجه شود كه اشاره به برخي از نكات مهم آن مي‌تواند نقشه راهي براي دولتمردان و نخبگان جامعه براي آسيب شناسي كاركرده و مواضع و رفع موانع باشد.
1- ترجيح و غلبه منافع فردي، جناحي و گروهي بر منافع ملي و ارائه قرائت‌هاي منفعت‌طلبانه از شعار سال از سوي افراد و گروه‌ها در مواجهه با مسائل مهم كشور (هسته‌اي، مسائل منطقه، مذاكره امريكا و...)
2- پايين بودن آستانه تحمل در بخش‌هاي از جامعه و مسئولان و عدم تحمل نقدها و پيشنهاد‌هاي دلسوزانه كه مي‌تواند چاره ساز حل مشكلات باشد.
3- ضعف در تمكين به قانون اساسي، سياست‌هاي كلي نظام و قوانين موضوعه كشور. در بررسي تحولات دودهه گذشته، اين شاخصه را مي‌توان منشأ اصلي چالش‌هاي كشور دانست كه حتي به وقايع تلخي چون فتنه‌هاي تير 78 و خرداد 88 و ماجراهايي چون خانه نشيني 11روزه رئيس دولت دهم و ماجراي 15 بهمن سال 91 صحن علني مجلس شوراي اسلامي منجر شد.
4- نقش عناصر نفوذي و كارشكني آنها در روند تلاش‌هاي دستگاه‌هاي نظام نيز يكي از موانع و عوامل مختل‌كننده تحقق وحدت و انسجام ملي است.
5- ضعف در كارآمدي دستگاه‌هاي اجرايي يا حتي اقدامات مغرضانه و كارشكنانه معدود افرادي كه در جايگاه رسيدگي به حل مسائل و مشكلات مردم قرار دارند، تلاش‌هاي بدنه اصلي كاركنان دولت را نيز خنثي كرده و منشأ ناديده‌انگاري خدمات دستگاه‌هاي اجرايي كشور مي‌شوند.
6- ضعف دستگاه‌هاي قضايي و نظارتي در نظارت بر دستگاه‌هاي اجرايي و برخورد با تخلفات و مفاسد اقتصادي، از عوامل و موانع اصلي عدم شكل‌گيري همدلي و همزباني ميان دولت و ملت است.
7- تجلي همدلي و همزباني ميان دولت و ملت، خنثي كننده راهبرد اصلي دشمنان بيروني و معاندان داخلي در دامن زدن به اختلافات و ايجاد دوقطبي‌هاي كاذب در كشور و رودررو قرار دادن مردم و اقوام با هم يا عليه دستگاه‌هاي اداري و انتظامي و... نظام است. بنا براين دشمنان بيروني و داخلي نظام را كه اين روزها از بيان دشمني‌ها يا حتي تهديدات علني مردم ايران ابايي ندارند، مي‌توان طالبان اصلي عدم تحقق شعار سال دانست.
 اگرچه بر اين فهرست عوامل ديگري را نيز مي‌توان افزود، اما ارزيابي روند تحقق شعارهاي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه اولا مردم در تحقق شعار‌هاي سال پيش قدم بوده‌اند و همواره موفق‌تر عمل كرده‌اند و ثانيا ضعف باور دولتمردان در برخي از سال‌ها و طبيعتاً عدم اهتمام جدي براي تحقق آن، آنها را از بهره‌گيري منافع و دستاوردهاي آن محروم كرده است. در اين زمينه اگرچه فرهنگ‌سازي نقش مهمي در تقويت باور‌ها و ارتقاي بصيرت مجريان، نخبگان و مردم و ... دارد اما دستگاه‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي از اقدامات و تبليغات كليشه‌اي در اين زمينه‌ها منع شده و توقع اقدامات جدي از آنها مي‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار