کد خبر: 715042
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
آغاز انصراف از سفر عمره در اعتراض به حادثه جده
روز گذشته با فرود آخرين پرواز حامل عمره‌گزاران ايراني در فرودگاه امام خميني(ره)، عربستان از زائران ايراني خالي شد تا سفر مردم كشورمان به عمره در اعتراض به فاجعه فرودگاه جده به طور رسمي تعليق شود. هرچند بنا به تأكيد معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت بين 500 تا هزار نفر از متقاضيان عمره پس از تعليق اعزام عمره‌گزاران از اين سفر انصراف دادند تا بعد از كمپين مردمي اعتراض، كمپيني براي انصراف از اين سفر آغاز شود.
زهرا چیذری
روز گذشته با فرود آخرين پرواز حامل عمره‌گزاران ايراني در فرودگاه امام خميني(ره)، عربستان از زائران ايراني خالي شد تا سفر مردم كشورمان به عمره در اعتراض به فاجعه فرودگاه جده به طور رسمي تعليق شود. هرچند بنا به تأكيد معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت بين 500 تا هزار نفر از متقاضيان عمره پس از تعليق اعزام عمره‌گزاران از اين سفر انصراف دادند تا بعد از كمپين مردمي اعتراض، كمپيني براي انصراف از اين سفر آغاز شود.
روز هفتم فروردين ماه سال جاري واقعه تلخ اقدام به تعرض به دو نوجوان ايراني، ‌رفتار غيراخلاقي ديگري از سوي پليس فرودگاه و نيروهاي رسمي و دولتي سعودي را در حافظه تاريخي جهان ثبت كرد. هرچند در همان روزهاي نخست اعلام شد كه اين دو پليس سعودي بازداشت شده‌اند اما تعلل دولت عربستان در مجازات قانوني و شرعي اين دو نفر و ادامه روند كارشكني سعودي‌ها در عدم صدور مجوز براي فرود پروازهاي عمره‌گزاران شيرازي و اصفهاني در فرودگاه جده، موجب شد تا سرانجام در روز 24 فروردين‌ماه بنا به دستور رسمي وزير ارشاد كه از سوي رئيس جمهور مأمور پيگيري پرونده واقعه جده شده بود، ‌تعليق شود. اين حادثه موجب شد اعتراضات گسترده‌اي از سوي مردم كشورمان نسبت به اين اقدام شكل گيرد و مردم خواهان پيگيري مجازات عاملان اين حادثه شوند. بر اين اساس شاهد اعتراضات گسترده مردمي و تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودي بوديم. اين اعتراضات به شكل‌هاي مختلف در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي نيز خود را نشان داد. حالا اما در برابر انفعال دولت سعودي از مجازات عاملان اين حادثه اعتراضات مردمي به انصراف از عمره تغيير جهت داده است.

از لغو صدور ويزا تا شكل‌گيري يك حادثه

كارشكني‌هاي دولت عربستان از اواخر سال گذشته با ايجاد مشكل در صدور ويزا براي زائران ايراني آغاز شد، به گونه‌اي كه سازمان حج و زيارت ناگزير شد حجم پروازهاي عمره را به نصف كاهش دهد و به دليل صادر نشدن ويزا براي زائران بسياري از پروازهاي عمره لغو شد. هفتم فروردين ماه هم حادثه مذكور در فرودگاه جده اتفاق افتاد. با وجود اين حادثه اعزام‌ها از دهم فروردين از سر گرفته شد اما رسانه‌اي شدن خبر اين حادثه و ادامه روند كارشكني‌هاي عربستان در عدم صدور مجوز فرود براي دو گروه از عمره‌گزاران ايراني سرانجام موجب شد مجلسي‌ها هم براي تعليق و لغو سفر عمره دست به كار شوند. روز گذشته اما با خروج آخرين گروه از عربستان پرونده تا اطلاع ثانوي و بررسي واكنش عربستان سعودي نسبت به مجازات عاملان اين حادثه و تأمين امنيت زوار ايراني سفر عمره به طور رسمي بسته شد.

ادامه كارشكني‌هاي سعودي
امروز حدود يك ماه از حادثه فرودگاه جده مي‌گذرد و با وجود اين هنوز هيچ خبري از محاكمه و مجازات دو پليس متخلف سعودي منتشر نشده است. اين در حالي است كه علي جنتي، وزير ارشاد كه با دستور رئيس‌جمهور مأمور پيگيري پرونده حادثه جده بود، درباره نتايج پيگيري هايش گفته بود: «در مورد اين حادثه تأسفبار، از طرق ديپلماتيك با مقامات سعودي صحبت شده و آنها هم قول داده‌اند كه افرادي را كه الان دستگير شده‌اند، به مجازات برسانند و حتي تصريح كرده‌اند كه آنها را اعدام مي‌كنند.» با وجود اين هنوز هيچ خبري در اين باره به گوش نمي‌رسد.
از سوي ديگر اما كارشكني‌هاي ديگر دولت سعودي همچنان ادامه دارد، به گونه‌اي كه با وجود توافقات و هماهنگي‌ها با طرف سعودي از طريق وزارت خارجه، جنگنده‌هاي سعودي به هواپيماي حامل كمك‌هاي بشردوستانه هلال احمر اجازه فرود در فرودگاه صنعا را ندادند. اين در حالي است كه به گفته رئيس روابط عمومي جمعيت هلال احمر، براي ارسال اين كمك‌ها به يمن وزارت امور خارجه ايران مجوزهاي لازم را از عربستان دريافت كرده بود.
سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه ساعت 4 بامداد روز جمعه، آخرين پرواز عمره در فرودگاه حضرت امام (ره) روي زمين نشست درباره حادثه فرودگاه جده گفت: پليس و دستگاه قضايي عربستان هيچ توجيهي براي تعلل در محاكمه آن دو پليس ندارند و بايد هر چه سريع‌تر اين محاكمه صورت گيرد.
بنا به تأكيد وي محاكمه دو پليس سعودي كف خواسته‌هاي سازمان حج و زيارت ايران است و علاوه بر آن حصول اطمينان امنيت زائر بايد براي ما ايجاد شود تا دوباره عمره را شروع كنيم.
ناصر خدرنژاد نيز از خالي شدن كشور عربستان از زائران ايراني خبر داد و گفت: ديگر هيچ عمره‌گزاري در عربستان نداريم. بنا به تأكيد وي با تعليق اعزام عمره‌گزاران، بيش از 170 هزار نفر از اين سفر بازماندند اما بين 500 تا هزار نفر از متقاضيان عمره پس از تعليق اعزام عمره‌گزاران از اين سفر انصراف دادند.

اين نخستين بار نيست
ميانگين اعزام ايراني‌ها به عمره يعني ۵۰۰ هزار نفر را در عدد ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان كه ميانگين هزينه سفر عمره است، ضرب كنيم به گردش مالي يك هزار و ۱۲۵ ميليارد تومان مي‌رسيم كه بيش از ۷۰ درصد آن يعني ۷۸۷ ميليارد تومان آن به جيب سعودي‌ها مي‌رود. از سوي ديگر نيز تحريم حج و عمره اتفاقي است كه در گذشته هم در كشورمان سابقه دارد. پس از كشتار حجاج ايراني در سال 66 در مكه، جهت صيانت از زائران ايراني، با حكم امام خميني اعزام حج لغو شد. يك بار هم در سال 1322 به دنبال قتل يك زائر ايراني حج براي چهار سال لغو شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار