کد خبر: 714968
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
مدیر ارتباطات کاخ سفید بار دیگر پایبندی ایران به مفاد توافق موقت ژنو را تأیید کرد اما گفت نگرانی‌های واشنگتن درباره رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای احتمالی هم ادامه خواهد داشت.
فارس: مدیر ارتباطات کاخ سفید بار دیگر پایبندی ایران به مفاد توافق موقت ژنو را تأیید کرد اما گفت نگرانی‌های واشنگتن درباره رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای احتمالی هم ادامه خواهد داشت.

جنیفر ساکی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا و مدیر فعلی امور ارتباطات کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» بار دیگر بر پایبندی ایران به مفاد «برنامه مشترک اقدام» تأکید کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری این برنامه درباره شبهات موجود پیرامون تفاهم مشترک حاصل شده در لوزان بین ایران و گروه 1+5 و عدم اعتماد به ایران گفت: «حقیقت این است که ایران به مفاد برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است. ما (بعد از توافق هسته‌ای)‌به طور دقیق نظارت خواهیم کرد و سازوکارهای نظارتی و راستی‌آزمایی خواهیم داشت.»

این مقام کاخ سفید در ادامه تأکید کرد حتی در صورتی که توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 اتفاق بیفتد نگرانی‌های واشنگتن از رفتار ایران ادامه خواهد داشت. وی در اظهاراتی ادعا محور علیه ایران گفت واشنگتن از سوابق ایران در زمینه حقوق بشر یا «تروریسم دولتی» این کشور حمایت نمی‌کند.

جن ساکی تصریح کرد این نگرانی‌ها بعد از توافق هسته‌ای با ایران هم ادامه خواهند داشت.

مجری این شبکه خبری در ادامه با اشاره به ادعاهای برخی رسانه‌های خبری در روزهای گذشته مبنی بر افزایش حضور ناوهای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس برای جلوگیری از ارسال سلاح‌های ایرانی به یمن پرسید: «آیا این نگرانی‌ها باعث نمی‌شود شما درباره توافق با ایران تأمل کنید؟»

مدیر مرکز ارتباطات کاخ سفید در پاسخ به این سوال گفت: «باید توجه کرد که در حال حاضر چندین اهرم سیاست خارجی به طور همزمان در کارند. این یکی از مثال‌های آن است. موارد دیگری مانند اینکه ایران شهروندان آمریکایی را زندان می‌کند و یا اینکه ایران از سوریه حمایت می‌کند هم وجود دارند. ما از مدتها بیش درباره ایران نگران بوده‌ایم. از مدتها پیش با آنها در برخی از اقدامات مخالفت کرده‌ایم. ما این کشتی‌‌ها را بنا به دلایلی به منطقه فرستاده‌ایم و برخی طرح‌های اقتضایی داریم اما این به نفع همه است... که ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند.»

ساکی در ادامه ادعاهایی دیگر درباره آزادسازی منابع مالی هنگفت برای ایران پس از توافق هسته‌ای را هم رد کرد.

وی با بیان اینکه برداشت برخی این است که بعد از توافق، پولهای هنگفتی به ایران برگشت داده خواهد شد، گفت: «این اتفاق نمی‌افتد. جدا از تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای که درباره آن گفت‌وگو می‌شود تحریم‌های دیگر علیه ایران پابرجا می‌مانند زیرا آنها ناقض حقوق بشر و حامی تروریسم دولتی هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار