کد خبر: 714948
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
رياض پس از چهار هفته تجاوز به اهداف اعلام‌شده خود نرسيد
تهاجم هوايي عربستان سعودي به يمن سرانجام پس از 28 روز پايان يافت، اين عمليات نظامي نه تنها منجر به شكست نيروهاي انقلابي نشد بلكه نيروهاي انصارالله و ارتش يمن قدرت خود را افزايش داده و توانستند پيروزي بزرگي رقم بزنند، اين پيروزي بيش از هر چيزي در نتيجه استراتژي هوشيارانه انصارالله در سطح ميداني از يك طرف و تصميمات اقتدارانه و فعال ايران در سطح نظامي و ديپلماتيك براي اعمال فشار به رياض به دست آمد.
محمد بابایی
تهاجم هوايي عربستان سعودي به يمن سرانجام پس از 28 روز پايان يافت، اين عمليات نظامي نه تنها منجر به شكست نيروهاي انقلابي نشد بلكه نيروهاي انصارالله و ارتش يمن قدرت خود را افزايش داده و توانستند پيروزي بزرگي رقم بزنند، اين پيروزي بيش از هر چيزي در نتيجه استراتژي هوشيارانه انصارالله در سطح ميداني از يك طرف و تصميمات اقتدارانه و فعال ايران در سطح نظامي و ديپلماتيك براي اعمال فشار به رياض به دست آمد.
به گزارش «جوان»، عربستان سعودي اواخر روز سه شنبه با اعلام اينكه به اهداف خود در طول چهار هفته بمباران مستمر يمن تحت عنوان «طوفان قاطع» دست يافته است به اين عمليات پايان داد. احمد الاسيري سخنگوي نظامي اين عمليات بر صحنه تلويزيون ظاهر شد و ادعا كرد در طول 27 روز عمليات نيروهاي طوفان قاطع، قدرت نظامي و موشك‌هاي بالستيك ارتش يمن نابود شده و ديگر تهديدي از سوي يمن متوجه كشورهاي عربي نخواهد بود. وي گفت: «پايان اين عمليات به معناي اعلام آتش بس در يمن نيست و ممنوعيت دريايي همچنان ادامه پيدا خواهد كرد و جلوگيري از تحركات جنبش انصار الله همچنان از مسئوليت‌هاي فرماندهي عمليات طوفان قاطع باقي خواهد ماند.» در واكنش، انصارالله يمن به پادشاهي عمان كه نقش مهمي در ميانجيگري به عهده گرفته، ابلاغ كرد كه اين فقط آتش بس از سوي عربستان است و اين اقدام عربستان در اعلام آتش بس طرف‌هاي ديگر را ملزم به كاري نمي‌كند و عربستان كه چيزي در عمليات نظامي به دست نياورده در گفت‌و‌گوهاي سياسي نيز به دست نخواهد آورد. انصارالله در اين پيام اعلام كرده كماكان بر موضع خود مبني بر عدم دخالت نيروي خارجي در يمن اصرار دارد. در همين راستا هنوز چند ساعت از پايان عمليات طوفان قاطع نگذشته بود كه نيروهاي انصارالله و ارتش يمن بر يك پايگاه مهم در تعز تسلط پيدا كردند. يك منبع آگاه نظامي در يمن اعلام كرد نيروهاي انصارالله و ارتش انقلابي يمن در شهر «تعز» موفق شدند، مقر تيپ 35 ارتش يمن را كه طرفدار «عبدربه منصور هادي» رئيس‌جمهور مستعفي يمن است، تحت كنترل خود درآورند.

ادامه حملات
از سوي ديگر، شبكه تلويزيوني «المسيره» وابسته به جنبش انصارالله يمن اعلام كرد جنگنده‌هاي سعودي، زندان مركزي در «تعز» را بمباران كردند. همچنين جنگنده‌هاي سعودي همزمان با آغاز اعتراضات مردم يمن به حملات جنايتكارانه عربستان سعودي به منطقه
«فج عطان»در جنوب صنعا بار ديگر اين منطقه را بمباران كردند. تجاوزات هوايي ديروز عربستان‌سعودي به اين منطقه در حالي صورت گرفت كه مردم يمن عصر ديروز در اعتراض به جنايات عربستان در اين منطقه و ديگر مناطق دست به تظاهرات زدند و با سر دادن شعارهايي به شدت آن را محكوم كردند.

شكست عربستان
ادعاي دستيابي به اهداف عمليات طوفان قاطع در حالي است كه حتي رسانه‌هاي امريكايي نيز درباره تهاجم نظامي عربستان ابراز ترديد كرده‌اند. پايگاه الكترونيكي روزنامه كريستين ساينس مانيتور نوشت: «وزارت دفاع عربستان در بيانيه‌اي گفت كه اهداف اين عمليات به دست آمده است اما اين دخالت هيچ نتيجه قطعي ندارد.» اين روزنامه در ادامه آورده است: «جنبش شيعي حوثي دست نخورده و قدرتمند باقي ماند، منصور هادي كه اولويت عربستان براي حكمراني بر يمن است در رياض، پايتخت عربستان در تبعيد مانده است.» كريستين ساينس مانيتور با اشاره به اينكه نزد افكار عمومي عربستان سعودي و متحدان آن در شوراي همكاري خليج فارس عامل اين فاجعه هستند‌، تأكيد كرد:‌ «نبود يك استراتژي مشخص از زمان آغاز بمباران مشخص بود.» پايگاه الكترونيكي روزنامه «نيويورك تايمز‌» نيز نوشت: « هيچ نشانه‌اي ندارد كه حوثي‌ها و متحدان آنها حتي از يكي از سرزمين‌هايي كه به كنترل خود در آورده‌اند از جمله صنعا و مناطق جنوبي عقب‌نشيني كرده باشند.» اين روزنامه امريكايي همچنين به نقل از يك ديپلمات كه سابقه حضور در يمن دارد، آورده است: « هيچ‌كس به صورت جدي ضعيف نشده است.»
تحليلگران موفقيت انصارالله در اتخاذ استراتژي‌هاي مناسب را از جمله همانطور كه سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله گفت «صبر استراتژيك» مي‌دانند. عبدالملك حوثي در اوايل شروع تهاجم عربستان تأكيد كرد استراتژي انصارالله بر تأمين امنيت داخلي است، در همين راستا نيروهاي انقلابي به سمت مناطق مختلف يمن به ويژه شهر جنوبي يمن پيشروي كرده و كنترل اين مناطق را به رغم بمباران شديد عربستان به دست گرفتند و موفق شدند جبهه داخلي در يمن را تقويت نموده و وحدت و همدلي ميان قشرها و طيف‌هاي مختلف اين كشور در مقابله با تجاوز سعودي ـ امريكايي را تحكيم بخشند. از سوي ديگر، انصارالله هيچ واكنش جدي عليه حملات عربستان نشان نداد تا بهانه را از رژيم ‌آل‌سعود براي تشديد بحران سلب كند. سيد حسن نصرالله اين استراتژي انصارالله را «صبر استراتژيك» توصيف كرد.

نقش ايران
از زمان آغاز تهاجم عربستان به يمن جمهوري اسلامي ايران تصميمات مهمي در سطح ديپلماتيك و نظامي اتخاذ كرد كه نقش مهمي در پايان دادن به اين جنگ و جلوگيري از دستيابي عربستان به اهداف خود داشت. همزمان با سفرهاي وزير خارجه كشورمان به كشورهاي عمان، پاكستان و تماس با مقامات غربي، ‌نيروي دريايي ايران رزم‌ناوهاي خود را به خليج عدن اعزام كرد كه بنابر گفته منابع آگاه نقش مهمي در توقف حملات عربستان داشت. اين كشتي‌ها روز سه شنبه به خليج عدن رسيدند كه پس از آن عربستان اعلام آتش بس كرد. روزنامه الاخبار لبنان طي گزارشي درباره توقف حملات عربستان به نقل از منابع آگاه نوشت:‌ «عواملي چند موجب اعلام ائتلاف سعودي مبني بر توقف حملات هوايي به يمن شد كه ديپلماسي نهضتي و رسمي فعال جمهوري اسلامي ايران اصلي‌ترين عامل آن بوده است.» بنابر نوشته اين روزنامه «ايران در اين ميان خواست تا تأثير خود را بگذارد، بنابراين به سرعت كارواني از ناوهاي جنگي خود را به درياي سرخ و خليج عدن فرستاد؛ اتفاقي كه باعث شد امريكا به سرعت در اين منطقه، براي مقابله با هرگونه دخالت احتمالي ايران آماده شود. از سوي ديگر، تهران به پايتخت‌هاي اروپايي اعلام كرد در برابر اقدامات عربستان دست بسته نخواهد ماند و كشورهاي اروپايي نيز در هماهنگي با امريكايي‌ها نامه‌هاي اعتراض آميز به عربستان ارسال كرده و در آن از حجم بالاي استعمال خشونت در يمن انتقاد شديدي كردند.» بر اساس اين گزارش نيروي دريايي امريكا متوجه اين موضوع شد كه احتمال دخالت نظامي ايران بسيار بالاست و موضوع صرفاً رساندن اسلحه به انصارالله نيست، پس امريكا به سرعت با طرف ايراني تماس حاصل كرد و موضع ايران را جويا شد و چنين جواب شنيد كه ايران محدوديتي براي خود در قبال اقدامات عربستان نمي‌بيند. نقش ايران وقتي در پايان دادن به جنگ يمن بيشتر مشخص شد كه چند ساعت قبل از اعلام رسمي سعودي‌ها مبني بر پايان عمليات طوفان‌قاطع، حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه كشورمان از اعلام آتش بس خبر داده بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دکترعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
0
0
مرحبا به عنوان یک ایرانی پس از سالها احساس کم بینی ، بسیار افتخار کردم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار