کد خبر: 714922
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
بزرگداشت شاعر فقيد ايراني در شب تولدش
در شب بزرگداشت قيصر امين‌پور شاعر فقيد كشورمان شعرا و پژوهشگران ادب فارسي در وصف وي سخنراني كردندكه از اين جمله پرداختن به اشعار و افكار قيصر، پيرامون شعر دفاع مقدس بود.
محمدصدرا صفايي
در شب بزرگداشت قيصر امين‌پور شاعر فقيد كشورمان شعرا و پژوهشگران ادب فارسي در وصف وي سخنراني كردندكه از اين جمله پرداختن به اشعار و افكار قيصر، پيرامون شعر دفاع مقدس بود.
 اولين سلسله برنامه‌هاي جنگ ادبي «يك نفس با دوست» با بزرگداشت قيصر امين‌پور در انديشگاه فرهنگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد.
در ابتداي نشست زيبا اشراقي ضمن تشكر از غلامحسين شعباني رئيس انديشگاه فرهنگي به خاطر برگزاري اين نشست، دست نوشته‌اي از قيصر امين پور قرائت كرد. سپس افشين علا پيرامون «همدلي و همزباني در شعرهاي قيصر امين پور»گفت: رهبر انقلاب امسال را با عنواني مزين كرده‌اند كه تناسب زيادي با شعر دارد. قيصر چه در شعرهايش و چه در شخصيت واقعي‌اش يگانه بود و به راستي با مخاطب همدل و همزبان بود. او مخاطبانش را با تمام وجود مي‌پذيرفت و آموخته‌هايش را بي‌دريغ مي‌بخشيد و اين راز مانايي قيصر است.
علا ادامه داد: همدلي و همزباني چيزي نيست كه ارگان‌هاي مختلف آن را به سطح جامعه تزريق كنند بلكه بايد براي تحقق آن الگوهايي چون قيصر امين‌پور به مخاطب معرفي كرد.  «نگاهي به صلح‌طلبي و دنياي عاري از خشونت در آثار قيصر امين پور» عنوان سخنراني ساعد باقري در اين نشست بود. وي با تأكيد بر لزوم بررسي فني آثار امين‌پور درباره جهان‌بيني قيصر گفت: با تأمل در شعر قيصر مي‌توان به راحتي دريافت كه قيصر شاعر آرمان‌هاست و آرمان او صلح، آزادي، عدالت و كرامت انساني است و البته همه اين آرمان‌ها در پرتو معرفت الهي مطرح شده است.
در ادامه باقري بخش‌هايي از اشعار قيصر در دوران مختلف زندگي‌اش را قرائت كرد و تصريح نمود: قيصر يكي از برجسته‌ترين شاعراني است كه براي دفاع مقدس شعر گفته است اما ذات جنگ را به شدت نكوهش مي‌كند. قيصر دريافته بود كه صلح‌خواهي با عدالت و حفظ كرامت انساني پيوند دارد و بدون آن اين آرمان امكان‌پذير نيست.
فاطمه راكعي نيز درباره «شعر و شخصيت قيصر» گفت: با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، آرمان و عشق قيصر امين‌پور به سمت انقلاب و رهبر آن سوق پيدا كرد. او زيباترين شعرهايش را در وصف دفاع مقدس يك ملت مظلوم و ايثارگري‌ها و حق‌طلبي‌هايشان سرود. او حتي پس از دهه 70 در كنار شعرهاي عاشقانه و عرفاني خود همچنان شعرهايي با مضمون عشق به شهدا، امام زمان(عج) و اميدخواهي و آرمان‌خواهي براي مردم و عدالت مي‌سرود. او در آخرين كتاب خود نيز با تمام ابعاد انساني‌اش ظاهر شده است زيرا مي‌دانست از ميان ما خواهد رفت.  راكعي در پايان ابراز اميدواري كرد اين نشست آغازي براي تجربيات و پژوهش‌هاي جدي‌تر بر شعرهاي قيصر امين‌پور باشد.
همچنين بيوك ملكي نيز با مقايسه دو كتاب شعر نوجوان قيصر امين‌پور درباره «قيصر و شعر نوجوان» گفت: عده‌اي معتقدند نه تنها شعر نوجوانانه قيصر مناسب اين نسل است بلكه باعث ايجاد جريان و حركت در شعر نوجوان ايران شده است. بعد از قيصر تعريف شعر نوجوان تغيير مي‌كند. عده‌اي نيز معتقدند تفاوتي بين شعر نوجوان و شعر بزرگسال قيصر نيست اما بايد گفت اين ذهنيت از اساس غلط است. با نگاهي به استفاده قيصر از آرايه‌هاي شعري و مضمون پردازي در شعر مي‌توان به اين موضوع پي برد.  همچنين در اين نشست غلامحسين شعباني رئيس انديشگاه فرهنگي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ابراز اميدواري كرد كه انديشگاه فرهنگي پايگاهي براي توسعه فرهنگ هم در سطح عامه مردم و هم در سطح خواص باشد.   در بخش‌هايي از اين جلسه نيز شاعران نسل‌هاي مختلف اشعاري از قيصر امين‌پور يا سروده‌هايشان در وصف اين شاعر فقيد را براي حاضران خواندند.
در اين نشست كه عصر روز سه‌شنبه اول ارديبهشت ماه و در شب سالروز تولد قيصر امين‌پور شاعر فقيد ايران برگزار شد، جمعي از اهالي شعر و ادب همچون مصطفي رحماندوست، فاطمه راكعي، ساعد باقري، افشين علا، اسدالله شعباني، بيوك ملكي و همچنين زيبا اشراقي همسر و آيه امين‌پور فرزند آن مرحوم حضور داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار