کد خبر: 714907
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
یادداشت شفاهی ایرج عبدی درباره «ایران برگر»:
عضو مجمع نمایندگان استان لرستان با اشاره به اینکه برجسته کردن عیوب در ذات طنز نهفته است، از کارگردان‌های سینما دعوت کرد با گویش لری فیلم بسازند. به گفته وی، فیلم سینمایی «ایران برگر» مورد استقبال مردم لرستان قرار گرفته و حساسیتی در میان مردم این استان بر روی آخرین ساخته آقای جوزانی نیست.

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجسته کردن عیوب، در ذات طنز نهفته است، تولید فیلم با رویکردهای قومیتی برای آشنای جهانیان با فرهنگ و تمدن ایران زمین را لازم دانست؛ اظهارات او درباره فیلم سینمایی «ایران برگر» و موضوعات پیرامون آن  در ادامه می‌آید:

معتقدم تصمیم گروهی از مدیران فرهنگی استان لرستان که مانع از پخش این اثر در خرم‌آباد و بروجرد شده‌اند درست نبود و با صحبت‌های بنده و «مجمع نمایندگان لرستان» این مشکل برطرف شد و نمایش این اثر در سینماهای خرم‌آباد از سر گرفته شده است.

البته باید توجه کرد که آثار سینمای ایران بیشتر از آنکه تامل برانگیز باشند به سمت طنز رفته‌اند. سینماگران ایرانی طنز را راحت می‌سازند و برای آن سوژه‌های بسیاری دارند و فیلم «ایران برگر» هم با هدف سرگرمی ساخته شده است.

با این اوصاف «ایران برگر» که گویشی مشابه با گویش لری دارد، مورد استقبال مردم لرستان قرار گرفت و حساسیتی در میان مردم این استان لرستان بر روی آخرین ساخته آقای جوزانی نیست.

ساخت فیلم با لهجه‌های قومیتی نه تنها اشتباه نیست بلکه باید آن را به فال نیک گرفت و باید آن را اتفاق خوبی برای تصویر جنبه‌های مثبت و آموزنده هر قوم دانست چراکه آشنایی اقوام و مردمان استان‌های دیگر را با فرهنگ قوم‌ها به دنبال دارد، در این شرایط مخاطبان سینما و تلویزیون به مرور با نقاط فرهنگی تمامی خطه‌ها آشنا می‌شوند.

اما از آنجا که سینما در قالب طنز بیشتر به دنبال برجسته کردن عیوب است  حساسیت‌هایی را در میان قومیت‌ها ایجاد می‌کند در حالی که این برجسته کردن عیوب در ذات طنز نهفته است، ما از همه کارگردان‌های سینما دعوت می‌کنیم که با گویش لری فیلم بسازند و از این اتفاق استقبال می‌کنیم، اما اینکه بخواهند تنها نقاط منفی یک قوم را برجسته کنند نه اتفاق خوبی است و نه به صلاح کشور است.

سینمای ایران باید به دنبال برجسته کردن نقاط قوت فرهنگ دیرینه خود باشد، به‌عنوان مثال فیلمسازان کره‌ای مردم خود را در گذشته‌های دور افرادی اهل علم و ادب با ظاهری آراسته نشان می‌دهند درحالی که گذشته کره این طور نبوده است! اما آن‌ها با هوشمندی به دنبال این هستند که به مردم دنیا بگوید کره تاریخ و تمدن متمدنی دارد! تولید فیلم با رویکردهای قومیتی برای آشنای جهانیان با فرهنگ و تمدن ایران زمین لازم است.

کارگردان‌های سینمای ایران هم باید به دنبال برجسته کردن تمدن چندن هزارساله سرزمین ایران باشند و این اتفاق یک ضرورت برای کشور است.

عموم مخالفت‌ها از آن جایی نشات می‌گیرد که معمولا بدون توجه به محتوا بر روی موضوعات ظاهری حساسیت نشان می‌دهیم هرچند سینمای ما با مشکل سناریو رو به رو است و آثاری که با نگاه به آینده خط و مش درستی به جامعه ارائه دهند کمتر تولید می‌شود./

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار