کد خبر: 714806
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
محمد خزائي به «جوان» گفت
در روزهايي كه تب شناخت ريشه‌هاي شكل‌گيري آل‌سعود و رمزگشايي از اسرار پنهان و ناگفته اين خاندان سلطنتي نزد ايرانيان داغ است، محمد خزائي، دبير سابق جشنواره فيلم مقاومت و جشنواره فيلم فجر در گفت‌وگو با «جوان» از اعلام آمادگي سازندگان فيلم ضدسعودي «پادشاه شن‌ها» براي نمايش در ايران و نيز آمادگي خود جهت رايزني خريد حق پخش اين فيلم از اين كارگردان سوري و شركت پخش‌كننده آن خبر داد.
الناز خمامي‌زاده
در روزهايي كه تب شناخت ريشه‌هاي شكل‌گيري آل‌سعود و رمزگشايي از اسرار پنهان و ناگفته اين خاندان سلطنتي نزد ايرانيان داغ است، محمد خزائي، دبير سابق جشنواره فيلم مقاومت و جشنواره فيلم فجر در گفت‌وگو با «جوان» از اعلام آمادگي سازندگان فيلم ضدسعودي «پادشاه شن‌ها» براي نمايش در ايران و نيز آمادگي خود جهت رايزني خريد حق پخش اين فيلم از اين كارگردان سوري و شركت پخش‌كننده آن خبر داد.
تب نفرت از آل‌سعود ايران را فرا گرفته است؛ تبي كه نشانه‌هايش را مي‌توان در شبكه‌هاي مجازي و اجتماعي و ساير صحنه‌ها جست؛ از پيام‌هاي بلندي كه بين كاربران رد و بدل مي‌شود و بر اين حس نفرت دامن مي‌زند؛ از پيروزي ورزشي ايران مقابل عربستان در وسط مستطيل سبز كه روزنامه‌هاي ورزشي را به سوي تيترهاي زهرآگين ضدآل‌سعودي مي‌كشاند تا شعارهايي كه در روزهاي گذشته يا در نماز جمعه يا در مقابل سفارت عربستان در تهران به آسمان رسيده‌اند. اهانت دو مأمور فرودگاه جده به دو تن از حجاج ايراني مانند كشيدن ضامن نارنجكي بود كه شعاع انفجارش چندين فرسنگ را طي كرد و در ايران قلب مردم را لرزاند؛ حالا در اين روزها هيچ كس به درستي نمي‌داند كه ديپلماسي و موضع دقيق و مشخص دولت در قبال عربستان سعودي چيست؟ انعكاس اين بلاتكليفي را در حوزه‌هاي مختلف مي‌توان مشاهده كرد از جمله سينماي كشور كه هيچ‌گاه شرايط اكران عمومي فيلم مشهور «‌پادشاه شن‌ها» را فراهم نكرد اما به گفته محمد خزائي، سازندگان اين فيلم در يك جلسه مشترك در بيروت براي نمايش اين فيلم در ايران اعلام آمادگي كرده‌اند.
«پادشاه شن‌ها»‌، فيلمي به كارگرداني نجدت انزور فيلمساز سوري است كه به قدرت رسيدن عبدالعزيز بن سعود را بعد از ائتلاف با جريان وهابي، به تصوير مي‌كشد. «پادشاه شن‌ها»‌ سال گذشته در قالب جشنواره فيلم مقاومت به ايران آمد و براي اولين بار نمايشي محدود در كشورمان را تجربه كرد كه خزائي باني اين اتفاق بود. حالا در اين روزهايي كه داغ دل مردم از شاخ و شانه كشيدن‌هاي آل‌سعود براي ايران تازه است، خزائي به «جوان» مي‌گويد كه تهيه‌كنندگان و كارگردان اين فيلم آماده و علاقه‌مند به اكران آن چه در سينماها و چه در شبكه‌هاي تلويزيوني ايران هستند.
«پادشاه شن‌ها»‌ از آن جهت اين روزها براي نمايش روي پرده سينماهاي كشور مناسب است كه اين فيلم نشان مي‌دهد خوي تجاوزگري در خاندان آل‌سعود است. خزائي مي‌گويد كه فيلم براي نمايش در ايران بايد براي سطح فرهنگ مردم كشورمان آماده و جرح و تعديل شود با اين حال او به ساير موانع اكران «پادشاه شن‌ها‌»‌ در ايران نيز اشاره مي‌كند؛ موانعي كه بيشتر جنبه دولتي دارند: «‌ما در ايران اكران فيلم خارجي نداريم مگر اينكه براي اكران فيلمي خارجي سياستگذاري خاصي صورت بگيرد. از سوي ديگر سياستمداران ما هنوز به تصميم واحد و مشخصي در قبال عربستان سعودي نرسيده‌اند. مردم خودجوش از اتفاقاتي كه براي دو تن از حجاج ايراني افتاده و نيز از كمك‌هاي آل‌سعود به داعش و وهابيت و تجاوز به در يمن ناراحت هستند اما هنوز شفافيتي در تصميم دولت نديده‌ايم كه مشخص شود آيا تعليق سفرهاي عمره تنها تا زمان محكوم شدن مجرمان فرودگاه جده پابرجا است يا آنكه قرار است اين سياست ادامه پيدا كند. اينكه بعد از آنچه اتفاق مي‌افتاد، هنوز مشخص نيست!‌»
آيا دولتمردان در اين موقعيت صلاح مي‌دانند كه «پادشاه شن‌ها» در سينماها اكران شود يا خير؟ جواب اين سؤال نه‌تنها براي خزائي بلكه براي خيلي‌ها هنوز مشخص نيست اما مردم يكدل و مصمم هستند و اين روزها دل خوشي از آل‌سعود ندارند؛ به گفته خزائي اين فيلم پتانسيل آن را دارد كه در كشور نمايش داده شود و مورد استقبال قرار بگيرد: ‌«‌من از طريق رسانه شما اعلام مي‌كنم كه سازندگان «‌پادشاه شن‌ها»‌ آماده اكران اين فيلم در ايران هستند؛ اگر سازمان سينمايي و حتي شبكه افق در اين راستا اعلام آمادگي كنند ما حاضريم رايزني‌هايش را انجام دهيم و با قيمت‌هاي قطعاً مطلوب‌تري رضايت عوامل اين فيلم را جهت واگذاري حق پخش آن به ايران جلب كنيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار