کد خبر: 714574
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
وزير ارشاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي امروز در مجلس پاسخگو مي‌شوند
جنجال سفر يك خبرنگار اسرائيلي به ايران پاي وزير ارشاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي را به مجلس كشاند؛
الناز خمامي‌زاده

جنجال سفر يك خبرنگار اسرائيلي به ايران پاي وزير ارشاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي را به مجلس كشاند؛ امروز اين دو مقام رسمي كشور با حضور در مجلس شوراي اسلامي به نمايندگان خانه ملت در خصوص چگونگي ورود اين خبرنگار اسرائيلي به كشور و اخذ ويزاي گردشگري توضيح مي‌دهند تا شايد نمايندگان مجلس را متقاعد كنند كه ورود اين خبرنگار اسرائيلي‌الاصل ساكن امريكا هيچ ارتباطي با وزارتخانه و سازمان مبتوعشان ندارد.

سفر خبرنگار اسرائيلي به ايران و سپس بازگشت بي‌سر و صداي او به امريكا و انتشار سفرنامه‌اش در يكي از رسانه‌هاي امريكايي جنجالي را در كشور به راه انداخت كه نتيجه‌اش تكاپوي سازمان‌ها و نهادهاي مختلف براي شانه خالي كردن از قبول مسئوليت ورود او به كشور بود. سازمان ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد از جمله اين نهادها بودند. وزير ارشاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي امروز با خيالي كم و بيش راحت‌تر پا به مجلس مي‌گذارند چراكه محمد صالح جوكار، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته است خبرنگار رژيم صهيونيستي كه به ايران سفر كرده بود، جاسوس نبوده است.

طبق بررسي‌هاي انجام شده از طريق وزارت اطلاعات و ساير نهادهاي مربوطه اورلي آزولاي خبرنگار روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت تحت پوشش گردشگر با پاسپورت امريكايي و از فرانكفورت آلمان در قالب توري با حضور 29‌نفر ديگر به ايران آمده است. جوكار به ايسنا گفته است كه سفر اين فرد 14 روز به طول انجاميده كه به استان‌هاي مختلف از جمله همدان رفته است و از سفرش گزارشي را در روزنامه رژيم صهيونيستي منتشر كرده و در آن مدعي شده مردم بي‌صبرانه منتظر توافق هستند و مشكلات اقتصادي دارند. علي جنتي هم در آخرين اظهارنظر خود‌ تأكيد كرده بود اين فرد با پاسپورت اروپايي و در قالب گردشگر به ايران سفر كرده است.

به گفته اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس طبق بررسي‌هاي انجام شده اين فرد جاسوس نبوده و حداقل فعاليت‌هاي جاسوسي در كشور نداشته و بيشتر قصدش گردشگري و تهيه گزارش بوده است، همچنين ارتباط‌گيري خاصي نداشته است.

با اين حال اين موضوع نمي‌تواند حاشيه امني براي نهاد يا ارگاني باشد كه در اين ماجرا تعلل كرده است چراكه با اين پيشامد حالا بسياري از مسئولان نگران آن هستند كه مبادا اسرائيلي‌ها بتوانند تحت پوشش سرويس‌هاي امنيتي بيگانگان با اهدافي خاص وارد كشور شوند. از اين رو احتمال آن وجود دارد كه مجلس با تصويب طرحي جديد ورود تمامي متولدان اسرائيل به ايران را ممنوع كند ولي قبل از هر چيز نمايندگان مي‌خواهند از چند و چون رواديد اخذ ويزاي سفر به ايران مطلع شوند.

جالب آنجاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در همان ابتدا اعلام كرد هيچ مسئوليتي در رابطه با داستان ورود خبرنگار اسرائيلي متوجه اين وزارتخانه نيست. سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هم كه امروز رئيسش راهي مجلس مي‌شود قبلاً با انتشار مطلبي خود را از اهمال صورت‌گرفته مبرا دانست و خاطر نشان كرد هر يك از اتباع خارجي علاقه‌مند به بازديد از جاذبه‌هاي ايران با دريافت رواديد و مجوز ورود از مراجع ذي‌ربط و كنترل اسناد سفر توسط ناجا از مرزهاي مختلف وارد كشور مي‌شوند و اين سازمان هيچ گونه مسئوليت قانوني در قبال صدور رواديد و مجوز ورود به كشور ندارد.

با وجود تلاش اين دو نهاد دولتي براي شانه خالي كردن از زير بار جنجال‌هاي اخير اما لاله افتخاري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفته است بحث اصلي ‌«بحث گردشگري در كشور‌» است و اين مسئله هم به خاطر حضور خبرنگار اسرائيلي در ايران است كه به همين منظور وزير ارشاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي با حضور در مجلس در اين خصوص به نمايندگان توضيح مي‌دهند.

كار پاسخ به سؤالات نمايندگان براي وزير ارشاد اندكي حساس‌تر است چراكه وي پيش‌تر به دليل برخي حواشي و نحوه عملكردش در اين وزارتخانه از نمايندگان مجلس يك كارت زرد گرفته است. در حاشيه جلسه امروز مجلس همچنين قرار است نمايندگان 10 سؤال ديگر درباره موضوعات منطقه‌اي مرتبط با حوزه كاري وزير ارشاد نيز از او بپرسند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار