کد خبر: 714531
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
فیلم مستند «سعدی کارنو»، ساخته‌ی فرشاد اکتسابی و از تولیدات شبکه مستند سیما به مناسبت روز سعدی از شبکه مستند پخش می شود.
روابط عمومی شبکه مستند: این مستند درباره یکی از دو سرکرده انقلاب فرانسه است.شخصی به نام "لازار کارنو" که دیدگاهی فرهنگی به انقلاب داشت و به اشعار سعدی هم علاقه‌مند بود.

او به خاطر عشق به سعدی وصیت می‌کند تمام بچه‌ها و نوادگانش نام سعدی را برای خود برگزینند. نوه او فردی به نام سعدی کارنو است که در زمان ناصرالدین شاه رییس جمهور فرانسه می‌شود. وی به خاطر علاقه فراوانی که به اشعار سعدی داشت از گلستان و بوستان سعدی تاثیر‌ گرفته است.



هم‌اکنون خیابانی در فرانسه به نام سعدی کارنو وجود دارد و نوادگان او هم خانواده بزرگی در فرانسه را تشکیل می‌دهند که پسوند نام تمام آن‌ها سعدی است.

95 درصد تصویربرداری مستند "سعدی کارنو" در فرانسه و پنج درصد آن در شیراز انجام شده است.



فرشاد اکتسابی (کارگردان، تصویربردار و تدوین‌گر) و عبدالحمید ارجمند (نویسنده، پژوهش‌گر و تهیه‌کننده) هستند. علی‌رضا علی‌مردانی (مدیر تولید)، مولود شاه‌کرمی (ترجمه) و نصرالله مثقالچی (گفتار متن) این مستند 55 دقیقه‌ای را بر عهده دارند.



« سعدی کارنو » سه شنبه اول اردیبهشت ساعت 23 از شبکه مستند پخش می شود و چهارشنبه 3 اردیبهشت ماه ساعت 11 صبح و پنج شنبه 3 اردیبهشت ماه ساعت 18 تکرار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار