کد خبر: 714508
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
نگاهي به هنري نو كه مي‌تواند اشتغالزايي كند
«كاشيخط» شيوه‌اي هنري است كه از تلفيق هنر خوشنويسي و هنر موزائيك به روشي خاص حاصل مي‌شود.
افسانه حيدري
«كاشيخط» تلفيقي از هنرهاي باستاني و امروزي«كاشيخط» شيوه‌اي هنري است كه از تلفيق هنر خوشنويسي و هنر موزائيك به روشي خاص حاصل مي‌شود. به‌صورتي كه تمامي حروف و كلمات و نقطه‌ها از برش انواع چوب و يا فلزات مختلف و لحيم جوش حاصل شده و به صورت پيچ شده روي سطح كار قرار مي‌گيرد.
در اين شيوه، از موادي چون فلز و چوب و سنگ استفاده مي‌شود. در مورد تركيب حروف با موزائيك (كاشي)، نكته قابل توجه چيدمان آن است، كه به صورت تلفيقي در اين هنر به كار رفته است، به نحوي كه با چسب و ملات روي سطح تهيه شده چوبي يا هر سطح ديگري چون ديوار و ميز و ديگر دكوراسيون‌ها استفاده و مهار مي‌شود. هدف از توليد اين آثار تلفيق هنر خوشنويسي سنتي ايران با هنر كلاسيك موزائيك (كاشي)، به شيوه‌اي نو مي‌باشد كه قابل استفاده در طراحي فضاهاي امروزي و اماكن مختلف در فضاهاي دكوراسيون فضاي داخل و فضاي بيرون مي‌باشد، كه قابليت توليد در ابعاد مختلف (كوچك و بزرگ) را دارا مي‌باشد.  نكته اينكه هنر كاشيخط (مانند نقاشي خط و نقاشي قهوه خانه‌اي) هيچ گونه تأثير سوئي بر دو هنر خوشنويسي و موزائيك نداشته و با آنها منافاتي ندارد، بلكه با ايجاد فضاي تازه روح خاص و فضاي جديد و دلنشيني را براي ببينده به‌وجود مي‌آورد.

   ايده ابتدايي به‌وجود آمدن هنر كاشيخط
پاييز 90 در خانه تاريخي شيخ‌الاسلام در شهر اصفهان، اولين بار ايده ساخت آثاري با استفاده از هنر موزائيك و خوشنويسي توسط دو هنرمند به اسم نورالدين كرمي و گل آرا حلبيان مطرح شد.  زماني نياز بود تا ايده پردازش شود و به پختگي لازم برسد. بعد از گذشت مدتي اجراي آثار كاربردي و تزئيني با تلفيق اين دو تكنيك و با متريال متفاوت آغاز شد كه اين ايده پس از تلاش و ممارست بسيار و رفع اشكالات پيش آمده در حين كار و صرف زمان زياد در طي ماه‌هاي متوالي در خانه قديمي و تاريخي حلبيان (خانه آنا) به توليد آثار بديع«كاشيخط» منجر شد. اكنون بعد از گذشت چند سالي ايده تلفيق كاشي و خط به «كاشيخط» تبديل شده است.

    ويژگي آثار
 از ويژگي جالب هنر كاشيخط قابليت بالاي استفاده آثار توليد شده در هر مكان يا فضاي مورد نظر است كه اندازه در توليد اين آثار دلخواه و در هر اندازه ممكن قابل اجراست. همچنين مقاومت بالاي اين آثار در برابر عوامل جوي محيط و قابل اجرا در هرگونه سطوح و اشكال مختلف و همچنين در انواع رنگ‌ها و طرح‌هاي متفاوت مي‌باشد كه باعث مي‌شود اين شيوه خود را متناسب با هرگونه فضا يا مكان، قرار دهد و چشم هر بيننده‌اي را نوازش دهد.

   موارد كاربرد
از اين هنر در معماري ايراني – اسلامي در تزئين و زيبا‌سازي نمايي مصنوعات توليدي (صنايع دستي)، دكوراسيون‌هاي داخلي و خارجي (نماي دروني و بيروني) منازل شخصي، اماكن فرهنگي – مذهبي از جمله مصلي‌ها، مساجد، حسينيه‌ها، بقاع متبركه امامزادگان، مقبره‌ها و يادمان‌هاي شهداي دفاع مقدس و همچنين هتل‌ها، رستوران‌ها، فضاي داخلي بانك‌ها و مترو و پارك‌ها و ديگر ادارات و... مي‌توان استفاده كرد. همچنين با توجه به زيبا‌سازي شهر‌ها به عنوان بخشي از خدمات مديريت شهري شهرداري‌ها اين هنر مي‌تواند جايگاه ارزنده خود را به‌خوبي ايفا و در راستاي تحقق سمبل‌هاي معماري اسلامي – ايراني در ساختمان‌هاي مسكوني، اداري و تجاري به منصه ظهور برساند.

   اشتغال و كارآفريني
يكي از معضلات كنوني كشور ما چالش بيكاري جوانان و جويندگان كار است. توجه و اهميت به اين هنر و ترويج آن، مي‌تواند زمينه‌هاي اشتغال‌هاي مناسب براي علاقه‌مندان را نيز فراهم نمايد. با توجه به زنجيره مواد مصرفي اين هنر كه كاملاً در داخل كشور به فور توليد مي‌شود و در دسترس قرار دارد، در صورت حمايت بخش‌هاي دولتي و خصوصي، اين هنر و محصولات و خدمات مرتبط با آن، قادر به فراهم آوردن شغل‌هاي مناسب براي فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي هنرهاي دستي و ديگر علاقه‌مندان به كارگاه‌هاي كوچك خانگي خواهد بود.

    حاميان و سازمان‌هاي بهره‌بردار
قابليت انعطاف‌پذيري و تنوع‌پذيري اين هنر و محصولات آن، زمينه خدمات‌دهي را به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف و بخش خصوصي فراهم مي‌كند. شهرداري‌ها، سازمان نظام مهندسي ساختمان، امور مساجد و اماكن مذهبي، مصلي‌ها و پيمانكاران بخش صنعت ساختمان و زيباسازي فضاي شهري و تمامي ادارات و اماكن عمومي كه در ارتباط مستقيم با مردم و ارباب رجوع در موارد متعدد مي‌باشد، ظرفيت‌هاي جذب خدمات ناشي از هنر كاشيخط خواهند بود.  كافي است اراده و خواست دست‌اندركاران به فعليت برسد آنگاه جلوه نمايي اين هنر، چشمان هر ناظر و بيننده‌اي را در هر نما و دكوراسيون داخلي ساختمان و فضاي زندگي، مجذوب خود خواهد كرد و رخوت و نازيبايي محيط زندگي و كار را به شكل هنرمندانه‌اي تزئين و جذاب مي‌كند.

   نمايشگاهي براي عرضه اين هنر
به منظور آشنايي هنردوستان، سرمايه‌گذاران و علاقه‌مندان به هنر كاشيخط و محصولات آن، نمايشگاهي در روز جمعه مورخ 28 فروردين ماه 1394 در گالري ني واقع در اقدسيه، خيابان موحد دانش، كوچه نيلوفر، پلاك 3 در محل مؤسسه بين‌المللي اكو افتتاح گرديده است كه تا تاريخ 8 ارديبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. بازديد از اين نمايشگاه رايگان است و علاقه‌مندان مي‌توانند هر روز از ساعت 10صبح الي 19عصر از نزديك از آثار زيباي كاشيخط ديدن نمايند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار