کد خبر: 714502
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
پس از مرغ نوبت به بوفالو رسيد
نكته قابل تامل اينجاست كه رییس سازمان دامپزشکی کشور از اشخاصي كه در سال‌های گذشته گوشت بوفالو را وارد چرخه مصرف مستقیم کرده‌اند به عنوان متخلف نام مي برد
زهرا چيذري

جوان آنلاين: درآستانه هفته سلامت و با شعار "ايمني غذا از مزرعه تا سفره" نگراني تازه اي به جمع نگرانيهاي خوراكي مردم كشورمان اضافه شده است. ماجرا بر سر نشستن گوشت بوفالوي هندي بر سر سفره هاي ايراني است. گوشتي كه ظاهرا چند سالي است پايش به ايران باز شده اما حالا بنا به تاكيد رئيس سازمان دامپزشكي كشور قرار است 850 تن از این گوشت با مجوز دامپزشكي وارد كشور شده و بعد از اين فقط در فرآورده هاي گوشتي حرارت ديده يا همان سوسيس و كالباس استفاده شود.

واردات گوشت بوفالوي هندي از زماني حساسيت برانگيز شد كه اظهارات دو قطب اصلي سلامت خوراكي ها و فرآورده هاي دامي در رابطه با آن كمي شبهه بر انگيز شد. هر چند اين نخستين باري نيست كه سازمان غذا و دارو دامپزشكي بر سر سلامت يك خوراكي اختلاف نظر دارند و ماجراي خمير مرغ همچنان در بين اين دو سازمان مورد مناقشه است. حالا هم در حالي كه به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور مجوز واردات گوشت بوفالو فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت‌دیده صادر شده است، اگر به سراغ نظر رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو در اين باره برويد با اين جمله مواجه مي شويد«‌ فرآورده و یا دامی را که سازمان دامپزشکی تأیید می‌کند مطمئناً کیفیت و سلامت لازم را دارد ولی سؤال اینجاست که چرا مصرف آن منحصر به یک حوزه است که برای مردم نیز سؤال است که سازمان دامپزشکی باید پاسخ دهد تا نتیجه نهایی آن اعلام شود.»


ليست سياه براي ورود مستقيم گوشت بوفالو به سفره ها

نكته قابل تامل اينجاست كه مهدي خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور از اشخاصي كه در سال‌های گذشته گوشت بوفالو را وارد چرخه مصرف مستقیم کرده‌اند به عنوان متخلف نام مي برد و از قرار گرفتن آنها در لیست سیاه قرار سخن مي گويد. اين سخنان خلج ابهام طرح شده از سوي رئيس سازمان غذا و دارو را درباره چرايي انحصار مصرف اين گوشتها در يك حوزه در صورت سلامت و بي ضرر بودن پررنگ تر مي كند.


اختلاف نظر بر سر نشستن گوشت بوفالوي هندي در سفره ايراني


بوفالو اگر سالم باشد مشكلي ندارد

هر چند گوشت بوفالو دانسته يا ندانسته از سال 92 با مجوزهاي سازمان دامپزشكي بر سر سفره هاي ما آمده است اما اغلب مردم ما اطلاعات چنداني درباره اين گوشت تازه وارد ندارند.

دكتر سيد ضياء الدين مظهري مدير گروه تغذيه دانشكده علوم پزشكي واحد علوم تحقيقات در رابطه با اين گوشت به «جوان» مي گويد: بوفالو نوعي از گاو است و درست مانند گاو گياهخوار بوده و ويژگيهاي گوشت آن نيز شبيه گوشت گاو است بنابراين در حالت عادي هيچگونه منع بهداشتي و شرعي براي مصرف اين نوع از گوشت وجود ندارد. مگر اينكه دچار آلودگي هاي ميكروبي و يا تاريخ انقضا گذشته باشد.

بنا به تاكيد اين استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران در واردات اين محصول هم بايد به نكات مختلفي مانند تاريخ توليد،‌نوع ذبح و نوع بسته بندي توجه شود و ناظران مواد غذايي وزارت بهداشت با نمونه گيري سلامت آنرا تاييد كنند. چراكه حتي در شرايط انجماد هم تاريخ مصرف اين نوع گوشت 2 سال بيشتر نيست. به گفته مظهري با رعايت اين ضوابط هيچ تفاوتي ميان مصرف مستقيم اين گوشت با مصرف آن در سوسيس و كالباس وجود ندارد.

با اين توضيحات شبهه طرح شده از سوي رئيس سازمان غذا و دارو دوباره پر رنگ مي شود. و اين سوال در ذهن مردم شكل مي گيرد كه اگر اين گوشتها مشكلي ندارد چرا رئيس سازمان غذا و دارو خودش چنين سوالي را مطرح مي كند و اگر مشكل دارد چرا ديناروند به عنوان رئيس سازماني كه متولي سلامت و امنيت غذايي جامعه است به جاي موضعي قاطع به طح سوال مي پردازد و سازمان دامپزشكي هم پاسخگوي اين سوال نيست؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار