کد خبر: 714007
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
الناز خمامي‌زاده
با بيرون آمدن دومين اسكلت 7 هزار ساله از اعماق خاك‌هاي جنوب بازار تهران مشخص شد كه قلب تپنده ايران ناگفته‌هاي زيادي براي بيرون ريختن از دل خود دارد؛ چه بسا شايد تمدني باستاني و 7 هزار ساله در لايه‌هاي زيرين و تاريخي شهري پيدا شود كه امروز پايتخت 12 ميليون نفره ايران است.
منبع خبري سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در روز گذشته خبري جالب توجه را براي پايتخت‌نشينان منتشر كرد؛ خبري كه مشابه آن در ماه‌هاي پاياني سال گذشته بازتاب گسترده رسانه‌اي پيدا و همه را كنجكاو تاريخچه و قدمت شهر تهران كرد. سال پيش در خيابان مولوي و جنوب بازار تهران اسكلت زني 7 هزار ساله به همراه وسايل پخت و پز و برخي اشياي باستاني كشف شد؛ در حالي كه اما و اگرهاي بسياري درباره منشأ اين اسكلت و مسافر و رهگذر بودن يا نبودن او مطرح بود، حالا قصه كمي پيچيده‌تر شده است. ادامه كاوش‌هاي باستان‌شناسي در جنوب بازار تهران اين بار به كشف بقاياي دومين اسكلت در كنار اسكلت زن 7 هزار ساله تهران انجاميده و اين بار در كنار اين كشف جديد، اشياي فرهنگي پيش از تاريخ هم كشف شده است.
باستان‌شناسان احتمال مي‌دهند كه اين اسكلت هم مربوط به همان بازه زماني باشد؛ از اين رو احتمالاً بايد منتظر كشفيات ديگري در جنوب بازار تهران بود. تهران شهري است كه هميشه در توصيف آن از عبارت «پايتخت 200 ساله ايران» نام برده شده است حالا از اعماق دل خود، حقايق جديدي را رو مي‌كند كه قدمتش را به دوران پيش از تاريخ باز مي‌گرداند. پژوهشگران و باستان‌شناسان سخت در تلاش براي بررسي كشف جديد خود هستند؛ شايد در اين مسيري كه براي لوله‌گذاري شركت فاضلاب تهران باز و اما منجر به ورق خوردن برگ جديدي از تاريخ پايتخت ايران شده است، حقايق ديگري كشف شود و در حوزه ديرينه‌شناسي پايتخت و تاريخ دوره باستان ايران انقلابي راه بيندازد؛ بعيد نيست كه ساكنان بافت سنتي مولوي تهران شاهد كشفيات تاريخي بيشتري در اين محدوده باشند.
قلب تاريخي تهران به حرف آمده است و به استناد گفته باستان‌شناسان كشف ابزار آلات سنگي شامل سنگ‌ساب، مشته و تراشه به همراه بقايايي از كف و سازه‌هاي حرارتي و در كنار آن تدفين انسان دوم تأييدي بر وجود محوطه‌اي باستاني مدفون در نزديكي چهار راه مولوي تهران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار