کد خبر: 713997
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
«ورود دستگاه‌هاي كهنه و بازسازي شده آزمايشگاهي به كشور»‌ خبري است كه بهزاد پوپك، رئيس انجمن دكتراي علوم آزمايشگاهي ايران در نشست خبري به مناسبت روز آزمايشگاه عنوان كرد و گفت:‌متأسفانه از سوي برخي شركت‌ها دستگاه‌هاي تجهيزات آزمايشگاهي مستعمل كه بازسازي شده‌اند اجازه ورود به كشور يافته‌اند كه ممكن است از فيلترهاي مناسب عبور نكرده باشند.
زهرا چيذري
«ورود دستگاه‌هاي كهنه و بازسازي شده آزمايشگاهي به كشور»‌ خبري است كه بهزاد پوپك، رئيس انجمن دكتراي علوم آزمايشگاهي ايران در نشست خبري به مناسبت روز آزمايشگاه عنوان كرد و گفت:‌متأسفانه از سوي برخي شركت‌ها دستگاه‌هاي تجهيزات آزمايشگاهي مستعمل كه بازسازي شده‌اند اجازه ورود به كشور يافته‌اند كه ممكن است از فيلترهاي مناسب عبور نكرده باشند.
اگرچه تمركز دانش پزشكي بر روي تشخيص بيماري از طريق معاينه و بررسي علائم باليني است اما روش‌هاي آزمايشگاهي و پاراكلينيكي هم در مواردي مي‌تواند به كمك اين تشخيص بيايد؛‌موضوعي كه طي سال‌هاي اخير پزشكان را خيلي به خود وابسته كرده است. هرچند پشت پرده اين وابستگي از برخي ارتباطات مالي غيرقانوني نيز خبر مي‌دهد. با وجود اين اما در بخش آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي نيز با چالش‌هاي گوناگوني مواجه هستيم. ورود دستگاه‌هاي كهنه و بازسازي شده آزمايشگاهي به كشور و تشخيص و آزمايش بيماري‌هاي مردم با چنين دستگاه‌هايي، نمونه‌اي ديگر از معضلاتي است كه نظام سلامت با آن دست به گريبان است.

نظارت براي استفاده نكردن از دستگاه‌هاي بي‌كيفيت
به گفته رئيس انجمن دكتراي علوم آزمايشگاهي ايران، دستگاه‌هاي مستعمل زماني توسط برخي از شركت‌ها اجازه ورود به كشور دريافت كردند. اين دستگاه‌ها بازسازي شده هستند و وارد چرخه تشخيصي شدند. در زمينه كيت‌هاي آزمايشگاهي نيز وضع به همين منوال است.  بنا به تأكيد پوپك، اكنون نيز اين دستگاه‌ها وجود دارند، بنابراين ممكن است دستگاه‌هايي وارد كشور شوند كه از فيلتر مناسب عبور نكرده باشند. هر چند اين چالش به شدت كاهش يافته و سعي شده انجمن‌هاي مربوطه نظارت مستمر و كاملي بر اين دستگاه‌ها داشته باشند و آزمايشگاه‌ها مجاز نيستند از دستگاه‌هاي بي‌كيفيت استفاده كنند.

وابستگي 70 درصدي تشخيص به آزمايشگاه

با وجود تمام اتفاقات ناخوشايندي كه گاهي درباره تجيهزات آزمايشگاهي مشاهده مي‌شود اما در مجموع اوضاع آنقدرها هم نگران كننده نيست. به باور رئيس انجمن دكتراي علوم آزمايشگاهي ايران، 70 درصد خدمات تشخيصي - درماني به آزمايشگاه وابسته است و بخش عمده‌اي از بودجه درمان صرف داروهاي گران‌قيمت مي‌شود. اين در حالي است كه تأثير داروها بر افراد برحسب ژنتيك و نوع بيماري كه دارند، متفاوت است. بنابراين آزمايشگاه مثل فيلتر عمل مي‌كند تا بودجه بيهوده هدر نرود.  پوپك در عين حال درباره كيفيت تجهيزات آزمايشگاهي به مردم اطمينان خاطر داد از تجهيزاتي در آزمايشگاه‌هاي كشور استفاده مي‌شود كه خللي در نتيجه آزمايش‌ها ايجاد نمي‌كند در نتيجه مردم نبايد از بابت كيفيت تجهيزات نگران باشند.  وي با اشاره به استقرار استانداردهاي ملي توسط آزمايشگاه مرجع سلامت گفت: آزمايشگاه‌ها به طور دائم كنترل مي‌شوند تا استانداردهاي لازم را دريافت كنند و همچنين سالي سه بار در برنامه كنترل كيفي خارجي شركت مي‌كنند و نمونه‌هاي مجهول را به خارج از كشور ارسال مي‌كنند تا نواقص آنها برطرف شود.

غير كارشناس بودن كارشناسان آزمايشگاه مرجع!
مسعود گرشاسبي، عضو هيئت مديره انجمن علمي ژنتيك نيز در نشست خبري روز آزمايشگاه درباره برخي تخلفات متخصصان ايراني كه در امريكا زندگي مي‌كنند ولي به روش‌هاي غيرقانوني در ايران با پذيرش آزمايش ژنتيك و ارسال به خارج از كشور درآمدهاي نامشروع كسب مي‌كنند، يكي از دلايل اين تخلف را جديد بودن رشته ژنتيك در ايران دانست.  وي افزود: ارسال صحيح نمونه آزمايشگاهي به خارج از كشور به اين صورت است كه بايد از آزمايشگاه مرجع سلامت كشور مجوز گرفته شود كه اما همين سيستم آن هم مرجع سلامت نيز كارايي لازم را ندارد مثلاً ما يك پكيچ براي آنان مي‌فرستيم و كارشناسان آزمايشگاه اصلاً سر در نمي‌آورند.
به گفته گرشاسبي انجام آزمايشات و تست‌هاي ژنتيك به تكنولوژي بالا نياز دارد كه با توجه به تحريم‌ها آزمايشگاه‌هاي داخلي نمي‌توانند اين امكانات را تهيه كنند. بنابراين كوتاه‌ترين راه ارسال آزمايشات به خارج از كشور است كه متأسفانه نظارت درست و حسابي روي آن نيست، به طوري كه ارسال 50 درصد اينگونه آزمايشات با دور زدن قانون صورت مي‌پذيرد و سيستم كنترلي و نظارتي مناسبي نداريم.

مشاوره‌هاي بي‌كيفيت ژنتيك در بهزيستي
مناقشه بر سر تولي مشاوره ژنتيك در كشور مدت‌هاست ميان سازمان بهزيستي و اداره ژنتيك وزارت بهداشت وجود دارد. در ادامه اين نشست خبري علي رشيدي‌نژاد، عضو هيئت مديره انجمن ژنتيك پزشكي ايران اين باره گفت: متأسفانه مشاوره‌هاي ژنتيك توسط سازمان بهزيستي داده مي‌شود چراكه 20 سال پيش متخصص ژنتيك كم داشتيم و مجوز تربيت يك ساله آنها به وزارت رفاه داده شد اما بر اساس مشاهدات كيفيت مناسبي ندارند و وزارت بهداشت به تازگي متولي شده كه اين دوره‌ها را برگزار كند.
رشيدي‌نژاد گفت: متأسفانه كماكان سازمان بهزيستي اين دوره‌هاي مشاوره را برگزار مي‌كند كه اميدواريم به زودي اين مشكل برطرف شود. وي درباره تشخيص‌هاي شتابزده بيماري‌هاي ژنتيك عنوان كرد: تشخيص بيماري‌هاي متابوليك به دو روش مولكولي و بيوشيميايي صورت مي‌گيرد اما ما متخصص بيوشيميايي در كشور نداريم، همين‌طور متخصص متابوليك كودكان نيز كم داريم بنابراين شايد ابهامي كه از نظر تشخيص شتابزده بيماري‌هاي ژنتيك عنوان شده است به همين خاطر باشد. رشيدي‌نژاد پيشنهاد كرد براي آزمايش‌هاي شتابزده ژنتيكي كه پزشكان طالب آن هستند، تست‌هاي مشاوره ژنتيك انجام شود چراكه متخصصان ژنتيك پزشكي اجازه انجام آزمايش‌ها را دارند اما اجازه تجويز آن را ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار