کد خبر: 713976
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
رئيس‌جمهور: استراتژي نظامي ايران دفاعي و بازدارندگي فعال است
يگان‌هاي مختلف از نيروهاي چهارگانه ارتش جمهوري اسلامي، ديروز در جوار مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و در حضور رئيس‌جمهور، رژه اقتدار برگزار كردند.
جعفر تكبيري
يگان‌هاي مختلف از نيروهاي چهارگانه ارتش جمهوري اسلامي، ديروز در جوار مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و در حضور رئيس‌جمهور، رژه اقتدار برگزار كردند. رژه‌اي كه در آن جديدترين تجهيزات دفاعي كشور كه همگي ساخت و بهينه‌سازي شده در داخل كشور هستند، به نمايش درآمد. اين نمايش در حالي بود كه فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح اعم از رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، فرماندهان ارشد نيروهاي چهارگانه ارتش، فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و رئيس سازمان بسيج مستضعفين در كنار رئيس‌جمهور از محل جايگاه شاهد اين رژه بودند.
به گزارش «جوان» در ابتداي اين مراسم و پيش از رژه يگان‌هاي مسلح حاضر در ميدان، رئيس‌جمهور به ايراد سخنراني پرداخت. دكتر روحاني در اين سخنراني، با اشاره به سابقه رشادت‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران در روزهاي نخست انقلاب و سپس در جريان جنگ تحميلي اظهار كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در عمليات‌هاي بزرگ ثامن‌الائمه و شكست حصر آبادان، عمليات بزرگ بستان، فتح‌المبين و آزادسازي خرمشهر، قهرماني‌هاي بزرگي از خود خلق كرده است و ما به همه آن جوانمردي‌ها درود مي‌فرستيم و به همه كساني كه در عرصه جنگ و دفاع از جمهوري اسلامي ايستادگي كردند، از جمله شهيدان صيادها، فلاحي‌ها، نامجوها، ستاري‌ها و بابايي‌ها، درود مي‌فرستيم و دلاوري‌هاي آنان و ايثار و صبر خانواده آنان را ارج مي‌نهيم.
دكتر روحاني سپس با بيان اينكه هرجا امام راحل و مقام معظم رهبري، مسيري را برگزيدند، ارتش جمهوري اسلامي ايران در خط مقدم اطاعت بوده است، خاطرنشان كرد: آنگاه كه امام راحل در وصيتنامه خود نيروهاي مسلح را از عضويت در احزاب، گروه‌ها و حضور در بازي‌هاي سياسي منع كرد، ارتش نيز امتحان بسيار خوبي در تاريخ انقلاب ثبت كرد.
 
  ارتش مايه آرامش ملت
رئيس‌جمهور در ادامه تأكيد كرد: ارتش نه تنها مظهر اقتدار ملي است، بلكه مظهر نظم و انضباط، مدنيت، سلامت اداري، سلامت اقتصادي و مظهر فراجناحي و فراحزبي بودن و اسلامي، ديني و ملي بودن است. هر مقدار كه نيروهاي مسلح از گروه، جناح و حزب بيشتر فاصله بگيرند، بهتر بر قلب مردم جا گرفته و اعتماد ملي بيشتر خواهد شد. دكتر روحاني در ادامه با بيان اينكه امروز ارتش جمهوري اسلامي ايران مايه آرامش ملت ايران است، افزود: ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي مسلح كشورمان امروز علاوه بر اينكه مايه آرامش ملت ايران هستند، مايه آرامش ملت‌هاي منطقه مي‌باشند و نيروي دريايي ارتش از خليج فارس تا خليج عدن و از آب‌هاي درياي عمان و تا درياي مديترانه و در همه آب‌هاي آزاد و اقيانوس‌ها با پرچم به اهتزاز درآمده جمهوري اسلامي دلاورانه حضور امنيت‌بخش خود را ثبت كردند. رئيس‌جمهور حضور نيروهاي دريايي جمهوري اسلامي را مايه امنيت كشورهاي ساحلي، راه‌هاي دريايي، آب‌هاي آزاد و خطوط كشتيراني دانست و تصريح كرد: هيچ‌‌كس از حضور نيروهاي دريايي ارتش و سپاه جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي بين‌المللي نگراني ندارد و حضور و رزمايش‌هاي آنان مايه آرامش و امنيت براي همگان است.

   دكترين نظامي كشور، دفاعي است
دكتر روحاني با اشاره به اينكه دكترين جمهوري اسلامي در عرصه نظامي، دفاعي است، خاطرنشان كرد: استراتژي جمهوري اسلامي ايران در عرصه نظامي همواره دفاعي و بازدارندگي فعال است؛ بازدارندگي با هدف استقرار صلح و امنيت در منطقه. رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در سايه خودباوري ، خوداتكايي و نوآوري، بزرگ‌ترين و مقتدرترين نيروهاي مسلح منطقه هستند، ‌گفت: در عين حال اين قدرت بزرگ نظامي، تنها به دنبال صلح و امنيت است و نه ظلم به زنان، كودكان و سالمندان، بلكه همواره به دنبال دفاع از مظلومان است.
دكتر روحاني اضافه كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و ارتش ما نمونه‌اي عالي از يك ارتش مقتدر و نيروي مسلح صلح‌خواه در منطقه هستند و ديگران بايد از اين ارتش درس بياموزند كه دنبال فتنه‌انگيزي در منطقه و حمله به كودكان مظلوم و پيرمردان و پيرزنان بي‌دفاع در كشوري مثل يمن نيستند. رئيس‌جمهور اظهار داشت: حمله به مظلومان براي هيچ‌كس افتخار نمي‌آفريند، بلكه حمله به مردم مظلوم ننگ دو جهان را براي متجاوزان به ارمغان خواهد آورد. دكتر روحاني با طرح اين سؤال كه چرا از فرصتي كه براي صلح‌آفريني و برقراري امنيت و آرامش در منطقه از سوي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به‌وجود آمده است، استفاده نمي‌كنيد، تصريح كرد: چرا دست دوستي به سوي ملت‌هاي ديگر دراز نمي‌كنيد؟ كمك‌هاي مالي و تسليحاتي به تروريست‌ها در سوريه، عراق و لبنان به چه منظور صورت مي‌گيرد؟ بمباران ملت‌ها با چه هدفي صورت مي‌گيرد؟ آيا بمباران كودكان براي شما قدرت و اقتدار به ارمغان مي‌آورد يا بذر كينه را در دل مردم مي‌نشاند؟ پاسخ آن دير يا زود به شما باز خواهد گشت.
رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: ارتش جمهوري اسلامي ايران و نيروهاي مسلح كشورمان به رغم قدرت و اقتدار تنها به دنبال تحقق صلح و امنيت در سراسر منطقه هستند و ارتش قهرمان، سپاه جان بركف و بسيج قهرمان ما، همه در خط فرماندهي كل قوا به دنبال استقرار آرامش براي مردم خود و منطقه هستند.

   هدف سرداران نظامي و ديپلماسي يكي است
رئيس‌جمهور با تصريح بر اينكه جمهوري اسلامي ايران همه مقررات بين‌المللي درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود را رعايت كرده و خواهد كرد، گفت: ملت ايران، نيروهاي مسلح و توانمندي و اقتدار ما براي تجاوز نيست و البته اين ملت تجاوز را نيز نخواهد پذيرفت. جمهوري اسلامي ايران راه توسعه و پيشرفت خود را در سالي كه سال همدلي، همزباني، همكاري و هماهنگي است، با قدرت ادامه خواهد داد.
دكتر روحاني اظهار داشت: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران همواره با ملت و دولت همدل و همزبان بودند و امسال اين همدلي و همزباني بيشتر خواهد بود و با وحدت و انسجام از منافع ملي خودمان دفاع خواهيم كرد. رئيس‌جمهور تصريح كرد: هدف همه دلاوران ايران و سرداران نظامي و دفاعي ما با سرداران ديپلماسي كشورمان يكي است و آن هدف، صلح و امنيت، اقتدار مشروع و دفاع از منافع و حقوق ملي و كمك به مظلومان منطقه و عالم است.
 
  نمايش دستاوردهاي ارتش
پس از سخنراني رئيس‌جمهور، يگان‌هاي نمونه از مراكز مختلف ارتش جمهوري اسلامي ايران از مقابل جايگاه رژه رفتند. اين رژه همزمان با پرواز جنگنده‌هاي نيروهاي هوايي ارتش از مقابل جايگاه و انجام عمليات سوختگيري در آسمان همراه شد. همچنين چرخ بال‌هاي مختلف هوانيروز نيز پس از هواپيماهاي نيروي هوايي در فرم‌هاي سه تايي از مقابل جايگاه رژه رفتند. همزمان با اين رژه در تهران، ناوگان نيروي دريايي در جنوب كشور نيز از مقابل ناو سر فرماندهي عبور كردند. پس از اين رژه جديدترين دستاوردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران به نمايش درآمد.
در ابتداي اين بخش از برنامه، يگان‌هاي موتوري و ستون خودرويي، يگان محمول، يگان‌هاي موشك‌انداز، يگان‌هاي حافظ صلح ارتش، تانك ذوالفقار و صمصام، ‌تانك پل‌گذار به همراه نفربرهاي ارتش از مقابل جايگاه عبور كردند. همچنين جديدترين دستاورد نيروي زميني ارتش كه روبات مسلح نذير بود نيز در اين رژه به نمايش درآمد. تانك چرخدار شهيد اقارب، سلاح تك تيرانداز شاهر و باهر و خودروي شنيداري تاكتيكي كه از جديدترين دستاوردهاي نيروي زميني ارتش است نيز از مقابل جايگاه گذشتند.
 
  نمايش سامانه باور 373
اما در جريان اين رژه موضوعي كه باعث شگفتي بسياري از حاضران شد، نمايش سامانه موشكي باور 373 (اس300 ايراني) و موشك صياد 3 بود. سامانه باور 373 يك سامانه بومي است كه كار ساخت آن از چند سال قبل و پس از بدقولي روس‌ها در واگذاري سامانه موشكي بُرد بلند اس‌300 آغاز شد و بنا بر گفته‌هاي فرماندهان نيروهاي مسلح، قرار است در سال جاري عملياتي شود. «باور 373» قابليت‌هايي مشابه  اس‌300 روسي دارد و مي‌تواند اهداف متخاصم هوايي را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد. نمايش اين سامانه در حالي است كه روسيه طي سال‌هاي گذشته به دليل تحريم‌هاي غيرقانوني عليه كشورمان، از تحويل سامانه اس‌300 به ايران خودداري مي‌كرد و همين موضوع باعث شد كه با دستور رهبر معظم انقلاب كار ساخت نمونه بومي آن در داخل آغاز شود. اگرچه اخيراً ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه، ‌دستور لغو ممنوعيت واگذاري اس‌300  به ايران را امضا كرده است.

   نمايش توانمندي‌هاي پدافندي
همچنين در بخش ديگري از رژه روز ارتش، بخش ديگري از توانمندي‌هاي قرارگاه پدافند هوايي ارتش مانند سامانه رادار فتح2، ‌شهريور، كاوش، مرصاد و سامانه‌هاي ارتباطي و كنترل هوشمند رسول و فكور نيز از مقابل جايگاه عبور كردند. در بخش دستاوردهاي نيروي دريايي نيز ‌شناور هجومي شهاب، ‌قايق هجومي رعد، ‌توپ 76 ميليمتري فجر‌27، اژدر والفجر، ‌سامانه متحرك موشك‌انداز، سامانه خوداتكاي پرتاب موشك نور و سامانه خود اتكاي موشك نصر ساحلي از مقابل جايگاه عبور كرد. موشك كروز قادر، سامانه كايت، بمب قاصد، ‌سامانه سحاب و موشك زوبين نيز بخشي از دستاوردهاي نيروي هوايي ارتش بودند كه در رژه روز ارتش سوار بر كاميون‌هاي حامل اين موشك‌ها از جلوي جايگاه رژه رفتند.

   ديپلماسي جواب ندهد، نيروهاي مسلح به ميدان مي‌آيند
در پايان اين مراسم، سردار سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص مذاكرات هسته‌اي با بيان اينكه ديپلمات‌ها همواره پيشگامان صلح هستند اظهار داشت: وزير خارجه كشورمان و همكارانش تلاش دارند تا هم از جنگ جلوگيري كنند و هم منافع كشورمان تأمين شود. نيروهاي مسلح نيز با اقتدار پشتيبان دستگاه ديپلماسي هستند و اثر بازدارندگي دارند و اگر كلام و منطق ديپلماسي توسط دشمن درك نشده و بخواهند ديپلماسي را كنار بگذارند قاعده اين است كه نيروهاي مسلح جانباز ايران به ميدان مي‌آيند و قدرت يك ملت به كار گرفته شده و هر گونه تجاوز با قاطعيت پاسخ داده خواهد شد.
وي در خصوص موضوع تحويل اس 300 ‌توسط روسيه به ايران نيز اظهار داشت: ‌روس‌ها در موضوع اوكراين از امريكا و غرب درس گرفتند و فهميدند كه تحريم‌ها براي مقابله با ملت‌هاست. پوتين انسان منطقي و جهان‌شناسي است و فهميد كه امريكايي‌ها و غرب به مذاكرات هسته‌اي نياز دارند بنابراين چرا نبايد سامانه‌اي كه قرارداد آن را بسته‌ايم به كشور دوست خود تحويل دهد. فيروزآبادي خاطرنشان كرد: همه مي‌دانند كه اس‌300 يك سامانه تدافعي است و نه تهاجمي.
 
  با قدرت در خليج عدن حضور داريم
امير حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش نيز در حاشيه مراسم رژه ارتش در خصوص اعزام ناوگروه‌هاي نداجا به آب‌هاي آزاد اظهار داشت: اين حضور طبق برنامه با درخواست سازمان جهاني كشتيراني در آب‌هاي آزاد از جمله خليج عدن براي مقابله با دزدي دريايي ادامه دارد و هيچ‌كس حق تذكر به ناوهاي ايراني را نداشته و تاكنون نيز اين اتفاق نيفتاده است. سياري در خصوص موضوع يمن نيز ‌گفت: ‌هيچ نيازي به پهلوگيري ناوگروه ما در يمن نيست اما ما با قدرت در منطقه خليج عدن حضور داريم و هم‌اكنون نيز ناوگروه سي و چهارم ما به اين منطقه اعزام شده است. سياري همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا برنامه‌اي براي پهلوگيري در يمن داريد؟ گفت: ما چنين برنامه‌اي نداريم و اميدواريم امنيت خليج عدن با كمك همه كشورها تأمين شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار