کد خبر: 713912
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

به گزارش روابط عمومی مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی، عصر دیروز (چهارشنبه، ۲۶ فروردین ماه) یکی دیگر از سلسله نشست های مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان، فعالان و اعضای این مجمع برگزار شد.
 
 
مریم خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نخستین سخنران این مراسم با بیان اینکه مرزبانی از وظایف اصلی ماست، گفت: این مرزها از اخلاق گرفته تا مرزهای نظامی و سیاسی است، مرزبانی مثل آتش کف دست است که نمی توان خیلی آن را نگه داشت لذا اگر ایمان به خدا باشد حفظ این مرزبانی نیز امکان خواهد داشت البته این مرزبانی بدون آموزش انجام نخواهد شد.

 
وی در ادامه با بیان اینکه فقها تنها افرادی هستند که می توانند هم خود را حفظ کرده هم جامعه را به سمت حفاظت از مرزهای خود هدایت کنند، گفت: مراحل زیادی وجود دارد تا انسان بتواند به رستگاری برسد که اولین قدم آن صبر است و سپس حفاظت و مرزبانی از آنچه که از سوی فقها دریافت کرده ایم.

 
خزعلی در ادامه با بیان اینکه آسیه توانست فرعون را مدیریت کند به اهمیت نقش زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز همواره در زمان برنامه ریزی برای نگارش برنامه پنجم و اکنون برای برنامه ششم بحث اهمیت خانواده را مطرح می کنند که به دنبال آن نقش زن در خانواده و اجتماع می آید که این نشان از اهمیت جایگاه زنان دارد.

 
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تصریح کرد: جهاد بر دو نوع است یکی آن نوع که در جبهه جنگ بوده و دشمن مشخص است و هدف نیز معلوم است دیگری جهادی است که آسیه  در مقابل همسر خود و در خانه انجام داد که به مراتب سخت تر از جهاد در میدان جنگ است چرا که باید ضمن زندگی در کنار فرعون، ایمان خود را نیز حفظ کند.

 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در قرآن از زنان بسیاری به عنوان الگوی جامعه نام برده شده است که یکی از آنها مریم(س) است که علت الگو شدن وی عفاف و حیای او بود که با همین ها در میان جمع عظیمی از مردان و میان آنها در محل عبادت حضور پیدا می کند و الگویی می شود برای زنان دیگر.

 
خزعلی در ادامه به ویژگی زنانی که هنگام رجعت حضور خواهند داشت اشاره کرد و یادآور شد: این زنان صابره بوده اند و در کنار انبیاء و اولیاء الهی خدمت کرده و ضربه های بسیاری خورده اند و با شجاعت در کنار هدایتگران راه حق ایستادند.

 
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مبحث خانواده، گفت: متأسفانه توجه زیادی به این قضیه نشده است و تنها الگویی مطرح شده تحت عنوان خانواده سالم که این الگو بیشتر برای خانواده در ۴۰ سال گذشته مناسب است که در آن توصیه به زندگی غربی و کنترل جمعی می شود.

 
وی همچنین با اشاره به بودجه ای که در مجلس برای طرح سیاست های جمعیتی تخصیص داده شده است، بیان کرد: متأسفانه این سیاست ها تبیین نشده است و مشخص نیست بودجه ای که به آن تخصیص یافته صرف چه مواردی می شود چنانچه شاهدیم تنها در نوع بیان ها تغییری حاصل شده اما در جامعه شاهد پیامد این سیاست ها نبوده ایم.

 
خزعلی تصریح کرد: اولویت اول مادران باید همسرداری و جایگاه مادری باشد، اولویت بعدی باید عفاف، حجاب و دوری از اختلاط زن و مرد باشد که توجه به این امور است که موجب اعتلای خانواده و به تبع جامعه خواهد شد.

 
نگاه اسلامی اعتقاد به تفاوت های فیزیولوژیکی زن و مرد در حین اشتراک آنها در انسانیت دارد

 
در ادامه این نشست، آقای اقبالی، محقق حوزه زنان و سردبیر نشریه حوراء به ارائه مقاله خود در حوزه زنان پرداخت و گفت: بحث کردن راجع به الگوی نقش جنسیتی زنان و شناسایی جایگاه آنها بسیار مهم است تا بر اساس آن سیاست گذاری و برنامه ریزی ها را صورت دهیم همچنین اگر بخواهیم راجع به هویت جنسیتی صحبت کنیم باید مبانی دینی آن را  استخراج کنیم.

 
وی در ادامه با بیان اینکه زن و مرد در انسانیت دارای اشتراک هستند، یادآور شد: نگاه اسلامی بر خلاف نگاه های متحجرانه و نگاه های غربی، معتقد به اشتراک و یکسان بودن زن و مرد در انسانیت است اما از طرفی به تفاوت های خلقت آنها نیز باید توجه کرد که در این زمینه توصیه ها و توصیف ها حکایت از تفاوت های زن و مرد به لحاظ فیزیولوژیکی است.

 
اقبالی ادامه داد: زنی که بخواهد به عنوان مادر به ایفای نقش بپردازد به سختی می تواند در اجتماع نیز حضور فعال داشته باشد چنانچه اسلام به وظیفه مادری و همسرداری نگاه جهاد دارد و این آن مادری است که کارش تربیت نسل بوده و مدیریت خانه و خانواده را بر عهده دارد لذا لازم است بر اساس همین مولفه ها سیاست گذاری های حاکمیتی صورت گیرد.

 
نقش مادری زنان در خانواده تناقضی با حضور زن در اجتماع ندارد

 
فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با اشاره به نقش و جایگاه حضرت زهرا(س) به عنوان الگو، گفت: از آنجایی که امروز به شدت نیاز به الگوگیری از الگوهای مناسب داریم باید نگاهی به زندگی آن حضرت داشته باشیم.

 
وی در ادامه یکی از عناصر مهم سیره ائمه اطهار(ع) مخصوصا حضرت زهرا(س) را صبر در کلیه شئونات دانست و گفت: خداوند به حضرت زهرا(س) فرمود "خداوند قبل از خلق تو، تو را امتحان کرد و تو را صابره یافت” لذا صبر در زندگی ایشان کاملا مشهود است.

 
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه به بررسی ابعاد زندگی حضرت فاطمه(س) پرداخت و عنوان کرد: اول اینکه ایشان یک زن مسلمان است یعنی در حریم خانواده، نقش همسری صبور، با گذشت، مشورت دهند داشته و در جایگاه مادی نیز یکی از نقش های مهم را دارد که آن نقش تربیتی است که آینده جامعه نیز به آن بستگی دارد.

 
وی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از خانواده ها مشکل فرزندان خود را از سنین جوانی و نوجوانی متوجه می شوند در حالی که مشکلات معمولا به تربیت دوران کودکی آنها باز می گردد که احتمالا ناشی از بی حوصلگی مادران و سپردن تربیت آنها به دستگاه های جامعه است.

 
آلیا ادامه داد: بعد بعدی زندگی حضرت زهرا(س)، بعد انسانی است که ایشان در زمان سکوت امام و ولی مسلمین تاریخ را می سازد و جامعه را هدایت می کند و این در حالی است که پدر بزرگوار خود را از دست داده اند و حزن سنگینی دارند در همین زمان هاست که خطبه فدکیه با موضوعات سیاسی، فرهنگی، نبوت و امامت را بیان می کنند که برای همه بشریت قبل بهره برداری است.

 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در ادامه به بعد سوم زندگی ایشان اشاره و خاطرنشان کرد: "بندگی خدا” بعد بعدی زندگی ایشان است که از دو مورد قبل مهم تر است و برای تمامی زنان و مردان قابل الگوگیری است؛ ایشان در این بعد غرق شده بودند.

 
وی در ادامه با بیان اینکه تخریب جامعه از تخریب نفس ها و تهذیب جامعه از تهذیب نفس هاست، گفت: عبادت حضرت زهرا(س) به گونه ای بود که نور درخشانی به آسمان می رفته است لذا حضرت زهرا(س) همواره این سه بعد را با هم جمع می کردند و به گونه ای نبود که یکی از این ابعاد به خاطر دیگری فراموش شده یا تحت الشعاع قرار بگیرد.

 
آلیا تأکید کرد: نقش سیاسی و اجتماعی و هدایت جامعه در کنار رسالت زن مسلمان بودن به عنوان همسر و مادر مهم است، ضمن اینکه ایشان ارتباط و گفتگویشان با فرشته ها بود لذا زنان نباید عمر خود را صرف گفتگو با هر شخصیتی کنند.

 
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به اقداماتی که در کشور در خصوص حوزه زنان انجام شده است، گفت: اساسا در جامعه ساعت اشتغال باید به گونه ای باشد که آحاد ملت بتوانند در امورات اساسی کشور حضور داشته باشند اما دولت اصلاحات بر این اعتقاد بود که حضور زنان در اجتماع یا حضور آنها به صورت نقش مادر با یکدیگر تناقض دارد در حالی که اینطور نیست.

 
وی در ادامه با بیان اینکه حضور اجتماعی زنان تنها به معنای اشتغال آنها نیست، افزود: عده ای خانه داری را تحقیر می کنند و عنوان می کنند زنان باید در مشاغل حساس باشند و آنها را به جایگاه های ویترینی دولت و مجلس محدود کرده اند در حالی که در یک جامعه پیشرفته تحصیلات و تخصصص های زنان به صورتی است که خلاء های جامعه را در لایه های مختلف پاسخ بگوید.

 
آلیا اضافه کرد: هیچ تلاشی نتیجه آن قدرت معنوی نمی شود مگر از طریق بندگی خدا که آن را در ذریه امام خمینی(ره) و هم اکنون در مقام معظم رهبری می بینید که برنامه ریزی های اتاق فکرهای غربی و شرقی را با یک سخن در هم می شکنند که این امر مصادیق بسیاری دارد و خود غربی ها به آن اذعان دارند.

 
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نوعی رشته های سکولاریسم غربی را در تهاجم به بعد سوم یعنی بندگی خدا شاهدیم، گفت: نسبت به دو بعد دیگر هم به گونه ای شبهه افکنی می شود لذا باید تلاش کرد در حوزه زنان دچار شبهات میان نقش خانوادگی و نقش اجتماعی زنان نشویم و این امور را با یکدیگر متناقض ندانیم.

 
بر اساس این گزارش، فاطمه آلیا در پایان صحبت های خود به پرسش های برخی اعضا و فعالان مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی پاسخ داد و با آنها به بحث و گفتگو نشست.

 
/انتهای متن/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار