کد خبر: 713864
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
پيشنهاد بين‌المللي به سينماي ايران
تولگا چلين كانات، كارگردان ترك پيشنهاد ساخت فيلم مشتركي ميان ايران و تركيه با عنوان «مولانا» را ارائه داد
محمد صادقي
تولگا چلين كانات، كارگردان ترك پيشنهاد ساخت فيلم مشتركي ميان ايران و تركيه با عنوان «مولانا» را ارائه داد. پروژه «مولانا» همان طور كه از نامش مشخص است، در‌باره شاعر نامدار ايراني مولانا جلال الدين محمد است.
چلين كانات كه مدير شركت فيلمسازي در تركيه است در ديدار با رايزن فرهنگي كشورمان در تركيه اين پيشنهاد را ارائه كرد. اين فيلمساز ترك مي‌گويد: از مدتي قبل روي پروژه فيلم سينمايي «مولانا» در حال تحقيق هستم و سناريوهايي را نيز تهيه كرده‌ام؛ اما با توجه به مشتركات فرهنگي و تاريخي زيادي كه بين ايران و تركيه وجود دارد، قصد دارم اين فيلم محصول مشترك ايران و تركيه باشد. بر همين اساس با برخي شخصيت‌ها و مؤسسات فيلمسازي ايران هم مذاكراتي شده است. وي مي‌افزايد: قصد ما اين است كه اين فيلم در حد استانداردهاي هاليوود باشد و براي اين كار مي‌توانيم با برخي از بازيگران بين‌المللي براي نقش‌آفريني در اين فيلم استفاده كنيم.
مولوي شاعر ايراني سال‌ها در شهر قونيه عثماني زندگي كرد و به همين دليل هم اكنون تركيه يكي از اصلي‌ترين مدعيان تصرف نام مولوي و ثبت‌نام وي در جهان به عنوان شاعري ترك است. ايراني يا عثماني بودن مولوي محل بحث و جدل‌هاي فراواني است. هم اكنون افغانستان هم درباره اين شاعر ادعاهايي دارد. ايران تلاش مي‌كند در مقابل تلاش بي‌وقفه تركيه براي اثبات ترك بودن مولوي، كار را از طريق گفت‌و‌گو و رسيدن به نتيجه‌اي بينابيني پيش ببرد. حال يك كارگردان ترك پيشنهاد داده كه كاري به صورت مشترك درباره مولوي انجام شود. تولگا چلين كانات مي‌گويد: هزينه ساخت چنين فيلمي حدود 5 تا 6 ميليون دلار خواهد بود. ما توانايي تأمين 3 تا 4 ميليون دلار آن را داريم و انتظار داريم كه باقي هزينه‌ها نيز از طرف ايران تأمين شود.
رقمي كه اين كارگردان ترك از ايران براي مشاركت در «مولانا» طلب كرده رقمي مابين 3 تا 6 ميليارد تومان مي‌شود كه بايد ديد سينماي ايران تمايلي به پرداخت چنين هزينه‌اي براي مشاركت در يك فيلم ترك خواهد داشت يا خير و آيا چلين كانات هم قرار است در «مولانا» به اثبات ادعاي ترك بودن مولوي بپردازد يا به طور واقعي تاريخ زندگي اين شاعر بزرگ را به تصوير خواهد كشيد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
خود ترکها ثابت کردن مولانا ایرانی است نه ترک,امیدوارم ایران کوتاهی نکند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار