کد خبر: 713863
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
معاون سيما از حذف برنامه‌هاي خنثي و ساخت برنامه‌هاي جذاب و پرمخاطب در صدا وسيما خبر داد
معاون سيما در وعده‌اي جذاب و شيرين خبر از حذف برنامه‌هاي خنثي و جايگزين كردن برنامه‌هاي پر مخاطب در صدا و سيما داد.
مصطفي شاه كرمي
معاون سيما در وعده‌اي جذاب و شيرين خبر از حذف برنامه‌هاي خنثي و جايگزين كردن برنامه‌هاي پر مخاطب در صدا و سيما داد.
روزگاري صدا و سيما با داشتن دو شبكه تلويزيوني و چند شبكه راديويي يكه‌تاز ميدان رسانه‌هاي عمومي بود و در اين قلمرو پادشاهي مي‌كرد. اما كم‌كم با آمدن رسانه‌هاي رقيب مثل ماهواره، اينترنت و در اين عصر جديد گوشي‌هاي هوشمند، تلويزيون كم‌كم در حال باختن قافيه است و با كاهش مخاطب روبه‌رو شده است. در زماني كه ديگر نمي‌شود به اجبار مخاطبي را وادار به ديدن يك شبكه يا حتي يك برنامه خاص كرد، مديران تلويزيون در سال قبل از اجرايي كردن طرحي خبر دادند كه ظاهراً در سال جديد مصر به اجراي آن هستند. اين طرح چيزي نيست جز برنامه‌سازي براساس نظر‌سنجي و علاقه مخاطبان.

   خروج از تهرانيزه بودن محتواي برنامه
اين اقدام تازه معاون سيماي رسانه ملي كه احتمالاً در مسير تحولات اخير اين سازمان عريض و طويل تحت عنوان «چابك‌سازي صدا و سيما» قابل تعريف و ترجمان است مي‌تواند موج تازه‌اي از رضايت مخاطبان را به همراه داشته باشد. اين نگاه تا حدودي بلند‌پروازانه معاون سيما در كنار دو اصل مورد اشاره وي در اين نشست كه يكي پرهيز از تهرانيزه شدن برنامه‌ها و ديگري حذف برخي برنامه‌ها يا ميان برنامه‌هايي كه جز پر كردن آنتن و به هدر دادن وقت مخاطب ثمره و بهره ديگري براي بيننده ندارد؛ به طور حتم گام مؤثري در كاهش چرخش مخاطبان داخلي به سمت شبكه‌هاي ماهواره‌اي است. اگر اين كيفي‌سازي به نحو شايسته‌اي صورت بگيرد قطعاً يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي خانواده‌ها و جامعه كه همانا جلوگيري از هجمه و تأثير فرهنگ و باورهاي غلط غربي و ماهواره‌اي است، محقق خواهد مي‌شود.
   مراقب باشيد از آن طرف بام نيفتيد
واضح است حذف برنامه‌هاي كم مخاطب يا به تعبيري خنثي از كنداكتور پخش شبكه‌هاي ملي سيما بايد با اين توجه صورت بگيرد كه نوعي زياده‌‌روي‌ پيش نيايد كه براي حذف برنامه‌ها از آن طرف بام به زمين بيفتد. همين امروز برنامه‌هاي ضبط شده و حتي گاه زنده شبكه‌هاي مختلف سيما هستند كه اگر بنابر حذف باشد مي‌توانند جزو كانديداهاي اوليه قرار بگيرند. برنامه‌هايي كه گاه با دعوت از يك ميهمان و گپ و گفت مجري با او تلقي جذابيت براي مخاطب در ذهن تهيه‌كننده را ايجاد كرده است كه البته وقتي آمار بيننده در زمان روي آنتن رفتن آن برنامه گرفته مي‌شود، به خوبي نشان دهنده همه چيز است. يكي ديگر از كانديداهاي حذف برنامه‌هاي خنثي را مي‌توان برخي برنامه‌هايي دانست كه چندين سال است در كنداكتور پخش سيما حضور دارند و بيشتر از آنكه براي مخاطب جذاب و مفيد باشد، تبديل به يك نوستالژي و خاطره از روزگاري شده است كه تلويزيون فقط دو شبكه داشت. نمونه اين برنامه‌ها كم نيست.

    ساعات پيك مخاطب را دريابيد
مهم‌ترين نكته‌اي كه مسئولان رسانه ملي به خصوص بخش سيماي آن بايد به آن توجه داشته باشند اين است كه يك مخاطب وقتي خسته از كار و روزمرگي روزانه‌اش به منزل مي‌آيد با در دست گرفتن كنترل تلويزيون سعي در پيدا كردن يك برنامه مفرح، جذاب و به دور از اعصاب خردي‌هاي معمول است تا بتواند ضمن دريافت انرژي و انگاره‌هاي مثبت انديشي از آن در كنار ديگر اعضاي خانواده، قدري بر دانسته‌هايش نيز افزوده شود. مسئله تعدد و افزايش شبكه‌هاي تلويزيوني كه تا همين چند وقت پيش تبديل به يك سونامي شده بود، در عمل نشان داد كه به تنهايي پاسخگو و برآورده‌كننده نياز مخاطبان نخواهد بود. چه اينكه محتواي جذاب و غير تكراري و به روز جزو مؤلفه‌هايي است كه مي‌تواند مخاطب را نسبت به يك شبكه يا برنامه راضي نگه دارد. غني‌سازي اوقات پيك مخاطب در ابتداي شب تا اولين ساعات بامداد روز آينده، رويكردي است كه در برخي صحبت‌ها و اعلام برنامه‌هاي مسئولان صدا و سيما بعضاً مشاهده مي‌شود. واقعيت اين است كه در همين ساعات نيز شبكه‌هاي ماهواره‌اي با روي آنتن بردن برنامه‌هاي مختلف سعي در ربايش مخاطبان تلويزيون به سمت خودشان دارند.
بايد نشست و ديد گرد‌گيري و خانه تكاني در جعبه جادو صرفاً يك كار تبليغاتي است يا نه، برنامه‌اي هدفمند و ساختارشكنانه براي رسيدن به يك قله از پيش تعيين شده به نام برنامه‌سازي براساس نياز مخاطب.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار