کد خبر: 713862
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
طی نامه ای از ظریف به بان کی مون تحویل شد
وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای طرح جمهوری اسلامی ایران را برای حل بحران یمن به سازمان ملل متحد ارائه کرد. امیدوارم با استفاده از اختیارات خود و مشورت با طرف های درگیر برای پایان دادن به بمباران بی هدف اقدام نمائید.
 ایرنا : غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر جمعه در غیاب بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با یان الیاسون، قائم مقام وی، دیدار و ضمن گفتگو درباره بحران کنونی یمن، طرح چهار ماده ای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را در خصوص یمن به وی نحوبل داد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، متن نامه وزیر امور خارجه کشورمان درباره این طرح به دبیر کل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:

جناب آقای بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل متحد

عالیجناب

مایلم توجه جناب عالی را به وضعیت شدیدا هشداردهنده در یمن که در نتیجه حملات هوایی تحریک آمیز نظامی خارجی اخیر، رو به وخامت گذاشته است، جلب نمایم. این عملیات آشکارا ابتدایی ترین اصول حقوق بین الملل را نقض کرده و اهداف و اصول منشور ملل متحد به ویژه الزام به خودداری از به کارگیری زور و یا تهدید به استفاده از زور را نادیده گرفته است.

نیروی های نظامی خارجی بیشتر زیرساخت های غیرنظامی یمن را هدف قرار داده و با تخریب بیمارستان ها، مدرسه ها، جاده ها، کارخانه های تولید مواد غذایی و نیروگاه های برق شهروندان یمنی را از دسترسی به نیازهای اولیه خود محروم ساخته اند. این حملات غیرنظامیان را هدف قرار داده، مناطق مسکونی از جمله اردوگاه های آوارگان را ویران نموده و منجر به کشته و زخمی شدن شهروندان بی گناه به ویژه زنان و کودکان گردیده است.

این وضع بحرانی رو به تشدید است و بحران انسانی در یمن به ابعاد فاجعه آمیزی نزدیک می شود.

این وضع ممکن است به بدتر شدن اوضاع تنش آلود در این منطقه که در حال حاضر با یکی از خشن ترین اشکال افراطی گری و هجمه چند لایه و شوم تروریست های برخوردار از حمایت نیروهای خارجی، درگیر است، بینجامد. با تداوم عملیات هوایی خارجی، این گروه های تروریستی هستند که موقعیت راهبردی خود را مستحکم نموده و از وضع موجود بیشترین بهره را می برند.

در چنین وضعی وظیفه فوری «جامعه بین الملل» مداخله موثر برای پایان دادن به این حملات هوایی بیهوده، برقراری آتش بس و تضمین ارسال کمک های انسان دوستانه و پزشکی برای مردم یمن و کمک به بازگشت صلح و ثبات در این کشور از طریق گفتگو و آشتی ملی بی هیچ پیش شرطی است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند این منازعه راه حل نظامی ندارد و تنها راه برقراری صلح و ثبات، برقراری شرایطی است که همه احزاب یمنی، بدون مداخله خارجی بتوانند دولت وحدت ملی و فراگیر خود را تشکیل دهند. برای رسیدن به این هدف، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که لازم است کلیه تلاش ها، به ویژه اقدامات سازمان ملل متحد، در چارچوب مفاد منشور ملل متحد و اصول اساسی حقوق انسان دوستانه بین المللی و برای رسیدن به اهداف ذیل صورت پذیرد:

1- برقراری آتش بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی

2- ارسال فوری و بی وقفه کمک های انسان دوستانه (و پزشکی) برای مردم یمن

3- از سرگیری گفتگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم یمن و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه های اجتماعی این کشور

4- تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی یمن

اینجانب امیدوارم که جناب عالی سریعا با استفاده از اختیارات خود و مشورت با طرف های درگیر نسبت به تسهیل و تشویق لازم برای خاتمه دادن به بمباران های بی هدف و همچنین آغاز گفتگوهای حقیقی به منظور یافتن راه حل سیاسی این بحران فاجعه بار اقدام نمائید. دولت جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با جناب عالی برای رسیدن به این هدف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار