کد خبر: 713816
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
سردار سلامی:‌
ارتش عربستان تجربه جنگ ندارد و از ساختارهاي محدود برخوردار است اما انصارالله داراي توان موشكي و توان زرهي است و از آتش توپخانه برخوردار است.

جوان آنلاين: ارتش عربستان تجربه جنگ ندارد و از ساختارهاي محدود برخوردار است اما انصارالله داراي توان موشكي و توان زرهي است و از آتش توپخانه برخوردار است.
سردار سرتيپ حسين سلامي جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت‌وگوي تفصيلي با شبكه تلويزيوني الميادين با ارائه تحليلي از اوضاع منطقه گفت: امريكايي‌ها سال‌هاست به دنبال ايجاد يك خاورميانه جديدند و به دنبال آن هستند كه يك نظم جديد در منطقه خاورميانه به‌وجود آورند اما با وجود همه اينها امريكايي‌ها در همه اتفاقاتي كه در خاورميانه رخ داده با ناكامي و بن بست مواجه شدند و نتوانستند از شكست رژيم‌صهيونيستي در چهار جنگ با حزب‌الله و گروه‌هاي جهادي فلسطيني جلوگيري كنند.
آنها نتوانستند نقشه راه امنيت رژيم‌صهيونيستي را پياده كنند. آنها نتوانستند نظام بشار اسد را به عنوان حلقه محوري مقاومت در برابر رژيم‌صهيونيستي ساقط كنند. آنها نتوانستند در عراق نظم سياسي مورد نظرشان را برقرار نمايند.
اين ناكامي‌هاي امريكا و شكست‌هاي رژيم‌صهيونيستي موجب شكل‌گيري يك سياست جديدي براي ادامه كار مي‌شود. يك نقطه تقاطع بين راهبرد آل‌سعود و راهبرد امريكا ساخته مي‌شود و آن اين است كه امريكايي‌ها به جاي اينكه مستقيم به تحولات منطقه بپردازند و مداخله‌هايشان را به صورت مستقيم انجام دهند به دليل پرهيز از هزينه از خود رژيم‌هاي متحدشان در منطقه استفاده مي‌كنند. بنابراين آنچه در يمن اتفاق افتاده است محصول مجموعه‌اي از شكست‌هاي سياسي و بن بست‌هاي سياسي است كه هم در سياست و راهبردهاي امريكا به‌وجود آمده و هم در سياست‌ها و راهبردهاي رژيم آل‌سعود.
وي افزود: در بخشي از اين راهبردها اين دو نظام با هم مشترك هستند. مثلاً در موضوع سوريه هم رژيم‌صهيونيستي و هم امريكا به دنبال سرنگوني نظام بشار اسد بودند. در مورد عراق نيز سعودي‌ها و امريكايي‌ها منافع مشتركي در ايجاد رژيمي كه متمايل به امريكا و سعودي باشد دنبال مي‌كردند. در بحرين امريكايي‌ها و سعودي‌ها داراي اهداف مشتركي بودند.
در يمن امريكايي‌ها و سعودي‌ها داراي اهداف مشتركي بودند و آن هم اينكه يك نظام سياسي همسو با رژيم سعودي و امريكا سركار بيايد. بنابراين وقتي آنها در اين راهبردهاي همسو و مشترك با ناكامي و شكست مواجه مي‌شوند مجبور مي‌‌گردند يك راهبرد خاص را اتخاذ كنند اما در پشت اين اشتراك در راهبردها و سياست‌ها يك تفاوت‌هايي هم وجود دارد. قطعاً رژيم آل‌سعود اهداف خاص خودش را از اين مسئله دنبال مي‌كند. به نظر ما رژيم سعودي بر اساس يك علاقه تاريخي براي يك انبساط ژئو پلتيك و براي اينكه سلطه‌طلبي خود را بر اعراب اثبات كند و نقش مركز ثقل جهان عرب را ايفا نمايد دست به اين كارها مي‌زند.
 

  آل‌سعود در بحران يمن تنها مانده است
سردار سلامي گفت: رژيم آل‌سعود به دنبال اين است كه نقش فرماندهي عملياتي را به عهده بگيرد و بعد اين فرماندهي عملياتي را به يك محور راهبردي در منطقه تبديل كند و خود را به عنوان يك نظام پيشتاز در جهان عرب معرفي نمايد. براي اينكه اين اتفاق بيفتد عربستان نياز دارد يك تهديد تصنعي و مجازي را بسازد. رژيم آل‌سعود نياز دارد يك احساس مشترك از تهديد مجازي را به يك احساس از تهديد واقعي تبديل كند.
عربستان ايران را به عنوان اين نقطه احساس مشترك معرفي مي‌كند. اما اين ائتلاف ضعيف و شكننده است. اين ائتلاف يك ائتلاف روي كاغذ است. در سطح ميداني اين ائتلاف هنوز شكل جدي به خود نگرفته است. فقط در سطح سياسي به صورت ضعيف به عنوان ائتلاف مطرح شده است. با اين حال يك واقعيت وجود دارد و آن هم اين است كه ايران هرگز در رفتارهاي سياست خارجي خود هيچ‌گونه چشمداشتي به هيچ يك از نقاط دنياي اسلام نداشته است. تاريخ ما اين واقعيت‌ها را نشان داده است.

   تسلط انصارالله در 90 درصد سرزمين يمن
سردار سلامي افزود: نتيجه حمله رژيم سعودي به يمن اين شده است كه انصارالله كه تا قبل از آغاز اين تهاجم 50 درصد از يمن را در كنترل خود داشت هم اكنون از لحاظ قواي نظامي و نبردهاي داخلي توانسته است بر 90 درصد از سرزمين يمن مسلط باشد. انصارالله توانسته است نيروهاي القاعده و تكفيري كه امروز به نيابت از رژيم سعودي مي‌جنگند را در تنگنا‌هاي جدي قرار دهد. امروز حدود يك ميليون نفر از مردم يمن ثبت نام كرده‌اند تا تسليح و سازماندهي شوند. همه شهرها و روستاهاي يمن آماده دفاع مي‌شوند و از شور زيادي براي دفاع از كشورشان برخوردار هستند.
از آنجا كه نيروهاي انصارالله از راهبرد جنگ‌هاي نامنظم پيروي مي‌كنند از وضع خوبي برخوردارند. نيروهاي انصارالله از تاكتيك‌ها و عمليات‌هاي غيرمنظم استفاده مي‌كنند و داراي ساختاري با اركان معين نيستند كه بشود از طريق حملات هوايي از كار انداخت. آنها در سراسريمن حضور دارند و در واقع يك ارتش توزيع شده در همه يمن هستند كه به شكل پراكنده و در يك جغرافياي بسيار بزرگ مستقر شده‌اند و حملات هوايي رژيم سعودي هرچند بسيار پرحجم باشد قادر نيست تأثير تعيين‌كننده و راهبردي بر توان رزمي كميته‌هاي مردمي و انصارالله و ارتش يمن داشته باشد. انگيزه و روحيه‌اي كه مردم يمن براي دفاع از كشورشان دارند باعث شده است انصارالله و ارتش يمن به شدت به دفاع از كشورشان برخيزند. در جاهايي كه تحت كنترل انصارالله و ارتش يمن است همه مردم قابليت بسيج نظامي عليه هر تهاجمي را پيدا كرده‌اند و اين نشان دهنده اين است كه يك قدرت بي‌پاياني شكل گرفته است.

   جنگ يمن طولاني خواهد بود
جانشين فرمانده كل سپاه در ادامه افزود: به نظر مي‌رسد سعودي‌ها با مداخله در يمن، وارد باتلاقي شده‌اند كه امكان خروج از آن از طريق نظامي وجود ندارد. مگر اينكه آنها عمليات را قطع كرده و به فرايند‌هاي سياسي روي بياورند. ارتش عربستان سعودي ظرفيت تهاجمي نظامي به يمن را ندارد. زيرا يمن از جغرافياي بسيار پيچيده‌اي برخوردار است و ساختار دفاعي يمن يك ساختار خاص است به گونه‌اي كه نيروهاي مردمي و ارتش يمن همه اين سرزمين را به كانون جوشاني از مقاومت تبديل كرده‌اند.
از سوي ديگر ارتش عربستان يك ارتش كلاسيك و متكي بر تجهيزات مدرن است. اين ارتش تجربه جنگ ندارد و از ساختارهاي محدود برخوردار است و اگر روي زمين بخواهد حركت كند در مقابل حركات متعدد گروه‌هاي كوچك اما كارآمد و باتجربه و با انگيزه يمني متحمل تلفات بسيار بالايي مي‌شود مگر اينكه ارتش‌هاي ديگري به عربستان بپيوندند و سعودي‌ها مزدوراني از ديگر كشورها به عنوان نيروهاي ميداني به كار بگيرند كه اين موضوع هم پيامدهاي بسيار خطرناكي براي خود سعودي‌ها و ساير نظام‌هايي كه در منطقه وجود دارند به همراه خواهد داشت. جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تأكيد كرد: گروه‌هايي كه به عنوان گروه‌هاي تكفيري در اين سرزمين‌ها حضور دارند مرزهاي جغرافيايي را به رسميت نمي‌شناسند. آنها پديده‌هاي سيال و رواني هستند كه مثل آب در همه نقاط جاري مي‌شوند و حركت مي‌كنند.
سردار سلامي در پاسخ به اين پرسش كه اگر جنگ يمن گسترش يافته و به صورت يك جنگ منطقه‌اي درآيد، آيا شما آماده ورود به اين جنگ هستيد؟ گفت: ما اساساً داراي يك قدرت دفاعي و امنيتي بسيار نيرومندي هستيم. ما متكي بر تجربيات بسيار بزرگي هستيم كه از نبرد هشت ساله‌مان به دست آمده است. اساساً ما با فرض اينكه با بزرگ‌ترين قدرت‌هاي جهاني درگير مي‌شويم و در كنار آن با تهديدهايي از اين دست از مرزهاي شرقي، غربي يا جنوبي و شمالي روبه‌رو مي‌شويم بنابراين ما از گذشته بسيار دور به اين مسئله توجه داشته‌ايم كه احتمال دارد با چالش‌هاي امنيتي و تهديدهاي قدرت‌هاي بزرگ مواجه شويم يا حتي با تهديدهاي گروه‌هايي از جنس گروه‌هاي تكفيري. بنابراين سيستم دفاعي ما براي كنترل چنين چالش‌هايي آماده است.
   انتخاب‌‌هاي يمن براي مبارزه با عربستان بسيار زياد است
جانشين فرمانده كل سپاه همچنين با اشاره به اينكه انتخاب‌‌هاي  يمن براي مبارزه با تجاوز عربستان بسيار زياد است، تصريح كرد: انصارالله توان حمله به نيروي دريايي سعودي و مقابله با حمله زميني سعودي‌ها را دارند. آنها توان استفاده از موشك‌هاي دوربرد را دارند. انصارالله داراي توان موشكي و توان زرهي هستند و از آتش توپخانه برخوردارند. آنها در منطقه تقريباً از يك ارتش قدرتمند برخوردار هستند كه اگر حملات عربستان همينطور ادامه پيدا كند، مطمئناً آنها با حمله به نيروي زميني ارتش عربستان و ورود به خاك سعودي به حملات عربستاني‌ها واكنش نشان مي‌دهند. مسلماً انصارالله درباره حملات سعودي‌ها دست بسته نخواهد بود. انصارالله از نجابت و شكيبايي بسيار زيادي برخوردار است كه هنوز سيستم امنيت داخلي عربستان را مورد تأثير خود قرار نداده است اما آنها به سبب داشتن مرزهاي طولاني كه با عربستان دارند مي‌توانند وارد عربستان شوند و به سرعت به شهرهاي عربستان برسند. همه اين گزينه‌ها براي انصارالله وجود دارد. انصارالله هنوز تصميم نگرفته است از اين گزينه‌ها استفاده كند زيرا علاقه‌مند است تا حد ممكن جنگ را محدود نگه دارد. اما اگر عربستاني‌ها بر ادامه جنگ پافشاري كنند يا اينكه به جنگ جنبه زميني بدهند، مطمئناً يمني‌ها از تمامي گزينه‌هاي خود استفاده مي‌كنند. آيا عربستان مي‌تواند هزار و 500 كيلومتر مرز زميني مشتركي را كه با يمن دارد، ببندد. من مطمئنم اگر جنگ ادامه پيدا كند، انصارالله از گزينه‌هايي كه پيش رو دارد استفاده خواهد كرد.
  

انصارالله نيازي به حمايت تسليحاتي ايران ندارد
سردار سلامي در ادامه در واكنش به برخي فضا‌سازي‌هاي خبري گفت: اينكه گفته مي‌شود ما نيروهاي انصارالله را آموزش داده‌ايم و از آنها حمايت تسليحاتي به عمل آورده‌ايم، واقعيت ندارد. اصلاً انصارالله نيازي به اين چيزها ندارد. انصارالله در كنار يك ارتش با دهها سال قدمت قرار دارد. ارتش يمن ظرفيت‌هاي آموزشي بالايي دارد، از اين رو نيازي ندارد كه ما به آنها آموزش بدهيم. بنابراين اين مطالب اتهامات واهي است. آنها با اينگونه افتراها مي‌خواهند ما را به عنوان عامل ايجاد ناامني در منطقه معرفي كنند.

   قطعنامه شوراي امنيت عليه يمن ناعادلانه بود
جانشين فرمانده كل سپاه سپس به قطعنامه شوراي امنيت عليه مردم يمن اشاره كرد و گفت: تاريخچه شوراي امنيت مشخص است. اين شورا هميشه از قدرتمندان در برابر مستضعفان و مظلومان حمايت كرده است. اين نخستين بار نيست كه شوراي امنيت عليه يك ملت قطعنامه‌اي ناعادلانه صادر مي‌كند. آنچه براي ما مهم است، اين است كه ما به هيچ قدرتي و به هيچ كشوري در هيچ نقطه‌اي از جهان اجازه نخواهيم داد كوچك‌ترين تعرضي به ما داشته باشد.
اگر كشتي‌هاي ما در درياي سرخ يا در دورترين نقاط درياها مورد تعرض يا حتي مورد سؤال و بازرسي قرار بگيرند ما بلافاصله مقابله به مثل مي‌كنيم و اين ممكن است در هر نقطه‌اي رخ دهد. مقابله به مثل مي‌تواند در خليج‌فارس صورت بگيرد و هم مي‌تواند در دريايي سرخ يا در مناطق دورتر باشد. وي افزود: ما هم در مقابل اين اقدام از خود عكس‌العمل‌هاي سختي نشان خواهيم داد. آنها ايران را به خوبي مي‌شناسند. ايران به سبب دارا بودن قدرت عظيم دفاعي هيچ كشوري، نه امريكا، نه اروپا و نه كشورهاي منطقه به خود اجازه نخواهند داد به ايران تعرض كنند.
اگر كشوري دچار خطا در محاسبه يا دچار يك جهالت راهبردي شود و دست به يك حماقت راهبردي بزند و يك برخورد احساساتي انجام دهد، آن وقت پاسخ‌هاي بسيار دردناكي را دريافت خواهد كرد. ما هرگز اجازه نخواهيم داد كه حتي در فضاي ذهن و مخيله ديگران به ‌وجود آيد و اساساً چنين چيزي از ساحت قدرت دفاعي ما به دور است.

   رژيم آل‌سعود تنها مانده است
مجري شبكه تلويزيوني الميادين از سردار سلامي پرسيد: آيا شما از حمله عربستان به يمن و تشكيل ائتلاف ضد‌يمني به رهبري سعودي غافلگير شديد؟
سردار سلامي پاسخ داد: در اينكه عربستان دچار چنين خطاي فاحش و آشكاري شود، ما غافلگير شديم. يعني تصور نمي‌كرديم سعودي‌ها تا اين حد در تحليل راهبردي اين جنگ دچار خطا و غفلت راهبردي شوند چون آنها بايد صحنه منطقه، صحنه داخلي يمن، ملاحظات عملياتي و تاكتيكي و راهبردي را مورد توجه قرار دهند. هر جنگي اگر با يك هدف سياسي واضح هم آغاز بشود بايد هدف‌هاي نظامي واضحي هم وجود داشته باشد كه با آن هدف سياسي منطبق باشد. بايد يك راهبرد نظامي معين هم وجود داشته باشد كه بتواند آن طرح‌هاي سياسي را پياده كند. اما ما متوجه شديم كه سعودي‌ها واقعاً فاقد راهبرد معيني بودند.
شايد يك اطمينان خيلي قدرتمندي داشتند كه ائتلاف در عمليات زميني و هوايي به آنها كمك مي‌كند، اما اين فرض غلط از آب درآمد. پاكستاني‌ها با هوشمندي فوق‌العاده بالاي دولت و پارلمان اين كشور براي عمليات زميني دست رد به سينه سعودي‌ها زدند. مصري‌ها تا امروز وارد صحنه ميداني اين ائتلاف نشده‌اند. كشورهاي ديگر هم به شكل بسيار ضعيفي در كنار سعودي‌ها قرار گرفته‌اند. امروز عربستاني‌ها تنها مانده‌اند. قاعدتاً آنها فكر نمي‌كردند اينگونه بشود.
وي افزود: اين ائتلاف شش ساعت قبل از عمليات سعودي‌ها شكل گرفت. اطلاعاتي كه در اختيار ماست نشان مي‌دهد همه اين كشورهاي ائتلاف، شش ساعت قبل از آغاز عمليات، مطلع شدند كه سعودي‌ها مي‌خواهند به يمن حمله كنند. ائتلافي كه بدون منطق و بدون انگيزه قوي سياسي و بر اساس اكراه و بي‌ميلي صورت مي‌گيرد، اين از يك ائتلاف روي كاغذ فراتر نخواهد رفت. اين ائتلاف كاركرد ميداني نخواهد داشت. حتي سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي دقيقاً در لحظه شروع عمليات در جريان چنين عملياتي نبوده است. اينكه چالش‌هاي داخلي درون لايه‌هاي حاكميت عربستان سعودي و تلاش براي سرپوش گذاشتن بر اين چالش‌ها باعث راه‌اندازي چنين جنگي شده است، مي‌تواند يك واقعيت باشد.
وي درباره زمان تحويل موشك‌هاي اس 300 به ايران گفت: بر اساس اطلاعاتي و گزارش‌هايي كه موجود است و پيش‌بيني‌هايي كه ما داريم، به احتمال قوي در سال 1394 به ايران تحويل داده شود. اما بايد عرض كنم كه فصل نياز ما به سامانه موشكي اس 300 هم گذشته است. وقتي كه تحويل موشك‌هاي اس 300 به ايران به تعويق افتاد، ما تصميم گرفتيم اس 300‌‌هاي ايراني را طراحي كرده و بسازيم. امروز ديگر ما نيازي به سامانه موشكي اس 300 روسي نداريم اما چون اين قرارداد، قراردادي است مربوط به سال‌هاي گذشته و در زمره تعهدات معوق و باقيمانده روس‌ها بوده است، اجرايي خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
0
0
از ته دل عرض میکنم، درودسردار ودرود سرداران غیور ایرانی !!!درپناه ربّ عالم محفوظ باشید!.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار