کد خبر: 713810
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
واكنش مراجع به جنايات اخير عربستان
مراجع عظام تقليد در سخنان ديروز خود، به جنايات عربستان واكنش نشان دادند و خواستار برخورد با اعمال شنيع عربستان شدند.
مراجع عظام تقليد در سخنان ديروز خود، به جنايات عربستان واكنش نشان دادند و خواستار برخورد با اعمال شنيع عربستان شدند.
در همين ارتباط، آيت‌الله عبدالله جوادي آملي در جريان درس تفسير خود، با محكوميت جنايات رژيم سعودي، لزوم نجات حرمين مكه و مدينه را از اسارت و غارت اين رژيم خواستار شد و اظهار كرد: مسئله روز اين است كه آن‌سالي كه حادثه تلخ به شهادت رساندن بسياري از زائران حرمين اتفاق افتاد، عده‌اي مقالاتي نوشتند؛ بررسي كردند كه اين حرمين مكه و مدينه بايد در اختيار چه كسي باشد؟ برابر استدلال قرآني متولي سرزمين وحي بايد مردان باتقوا باشند نه آل‌سعود.
وي ادامه داد: اينها همان‌هايي هستند كه اجدادشان كعبه را به صورت بتكده در آورده بودند و روي بام كعبه به عيش و نوش و شراب‌خواري مي‌پرداختند.  استاد حوزه علميه قم در ادامه تأكيد كرد: آنهايي كه كليدداري كعبه را در مجلس قمار باختند و با چند مَشك شراب فروختند و معامله كردند، اجداد همين‌ها بودند.  آيت‌الله جوادي آملي لزوم عدم اتكا به برخي دولت‌هاي مدعي اسلام‌گرايي و ضرورت خروش ملت‌هاي اسلامي را يادآور شد و اظهار كرد: در شرايط فعلي و در جامعه اسلامي نبايد به فكر دولت‌ها بود، بلكه ملت‌ها و ملل اسلامي خود بايد به اين فكر باشند كه حرمين را از اسارت و غارت آل‌سعود نجات دهند و يقيناً اين جهاد اكبر است.
وي انديشه وهابيت را تهديد جدي براي فرهنگ امت اسلامي دانست و ادامه داد: اگر فكر يك ملت، عقيده يك ملت، انديشه يك ملت، تعقل و درك يك ملت به اسارت برود؛ وضع به مانند وضع آل‌سعود خواهد بود، زيرا دين به اسارت برده شده قدرت تحريك ندارد.
اين استاد حوزه بر خيزش امت اسلامي عليه جنايات رژيم سعودي تأكيد كرد و افزود: امت اسلامي بايد بازگشت داشته باشد و اهتمام جهان اسلام بايد برآزادي دين استوار شود يعني قرآن آزاد شود، روايات آزاد شود، عقل آزاد شود، آن‌گاه مفهوم آيۀ شريفۀ «إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُون» براي همگان آشكار خواهد شد، يعني حرميني كه الآن در اسارت آل‌سعود است بايد از اين اسارت خارج شود.

 اتفاقات اخير مسجدالحرام آغاز تكفير و جنگ است
آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي يكي ديگر از مراجع تقليد نيز با اشاره به اتفاقات اخير مسجدالحرام و توهين به ايرانيان بيان كرد: اخيراً در مسجدالحرام فردي بد و بيراه مي‌گويد و از ايرانيان بدگويي مي‌كند اين در حالي است كه اين افراد چند هفته قبل كنگره ضد تكفيري‌ها را برگزار كرده بودند. اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه اين افراد مدعي جنگ ميان شيعه و سني هستند، گفت: امروز اين افراد در مقدس‌ترين منطقه جهان شروع به تكفير و جنگ كرده‌اند.  آيت‌الله مكارم‌شيرازي تأكيد كرد: پس از ظهور و جنايت‌هاي گروه‌هاي تكفيري و داعشي معلوم شد اين مكتب تكفير بر ضد عقل و قرآن كريم است و آبرومندانه است كه از اين مكتب وهابيت فاصله بگيريم.  وي با اشاره به اينكه ميوه مكتب وهابيت داعش است، گفت: بايد سعي كنيم از اين مكتب فاصله بگيريم و با توجه به اين امر بايد به دامن اسلام برگرديم.  استاد حوزه علميه قم يادآور شد: ايران و يمني‌ها و تمام شيعيان مي‌خواهند مسئله يمن به صورت سياسي حل شود و اگر طرفدار آزادي يمن هستيد بايد ببينيد خواسته مردم يمن چيست، بايد ديد كه اين افراد در همه جا جنگ و ويراني را آغاز مي‌كنند و آن وقت مي‌گويند تقصير ايران است.  آيت‌الله مكارم‌شيرازي با اشاره به اينكه عراقي‌ها و يمني‌ها حق دفاع از كشورشان را دارند، گفت: يمني‌ها حاضر به مذاكره هستند تا كشور خود را به صورتي كه مردم خواستار آن هستند اداره كنند.  وي تصريح كرد: چه كسي مي‌خواهد مكه و جده را بگيرد و رسوايي جده در تاريخ ماندگار شده است و در تاريخ سابقه نداشته است.
اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه اخيراً نامه‌اي براي ما در خصوص اتفاقات مسجدالحرام ارسال شده است، گفت: اميدواريم اين تذكر را تذكر دوستانه بدانند و مسلمين را از اين عذاب اليم نجات دهند.

 بايد از مظلومان يمن حمايت كرد
همچنين آيت‌الله حسين نوري همداني نيز در درس خارج فقه خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار كرد: به هر شر و بلايي فتنه گفته مي‌شود، فتنه معني منفي دارد و سبب ناراحتي انسان مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: در دوران كنوني نيز فتنه‌هاي فراواني وجود دارد، رژيم ستمشاهي نيز فتنه بود و بر مردم لازم بود كه قيام كنند و اين رژيم را سرنگون كنند.
آيت‌الله نوري همداني با بيان اينكه در فتنه حق و باطل را با هم مخلوط مي‌كنند و برخي افراد نيز آن را قبول مي‌كنند، گفت: مقام معظم رهبري فرمودند در مقابل فتنه بصيرت لازم است، بنابراين در جنگ‌هاي سخت موشك و مسلسل نياز است ولي در جنگ‌هاي نرم بيداري، هوشياري، بصيرت، عقل و تشخيص كارساز است.
اين مرجع تقليد با اشاره به هتك حرمت در فرودگاه جده گفت: كساني كه مرتكب اين خلاف شدند بيان كرده‌اند امام جمعه و جماعتي كه در جده در نماز آن شركت مي‌كردند، به آنها گفته است، شما در اين مرز كاري كنيد كه ايرانيان به مسجد نيايند، زيرا نجس و كافر هستند، بنابراين اين كار را انجام دادند تا ايرانيان نيايند.  وي يادآور شد: وهابي‌ها اينگونه هستند، ما را كافر مي‌دانند، ازدواج با يهود و نصارا از نظر آنها اشكال ندارد، ولي ازدواج با شيعه از نظر آنها اشكال دارد.  آيت‌الله نوري همداني با اشاره به تعطيلي حج عمره گفت: اين عمل خوبي است، بايد مسببان اين اقدام شنيع به اشد مجازات برسند ولي پس از آن بايد فكري براي حج عمره شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به حمله عربستان به يمن گفت: عربستان سالي چند ميليون قرآن چاپ مي‌كند، حداقل به يك آيه قرآن عمل كند، آنها به ما مي‌گويند كه شما مشرك هستيد ولي خودشان نوكر امريكا هستند و قدرت‌هاي خود را زير پاي امريكا نثار مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد: مسلمانان يمن مي‌خواهند استقلال داشته باشند و زير سيطره امريكا نباشند، بنابراين بايد به هر نحو از مظلومان يمن حمايت كنيم و طرفدار آنها باشيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار