کد خبر: 713738
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
فراخوان پوستر آل يهود منتشر شد
اولين پوستر توليد شده با موضوع تجاوز آل سعود به كشور يمن، روز گذشته رونمايي شد
هادي عسگري
اولين پوستر توليد شده با موضوع تجاوز آل سعود به كشور يمن، روز گذشته رونمايي شد. اين اقدام فرهنگي و هنري واكنشي بود از سوي هنرمندان ايراني به تحولات منطقه، واكنش‌هايي كه گاهي همراه با قوت و در بسياري از مواقع با ضعف همراه است.
به گزارش«جوان»، پوستري در محكوميت تجاوز عربستان سعودي به يمن اثر «محمود آزادنيا» به عنوان اولين پوستر فراخوان آل يهود پاتوق فعالان هنري و رسانه‌اي خراسان رضوي رونمايي شد.

   حضور در فضاي مجازي
هنرمندان به عنوان يكي از گروه‌هاي «اليت» (نخبه) جامعه از قدرت تأثير‌گذاري بر سطوح مختلف جامعه برخوردارند كه معمولاً اين تأثير‌ها را در جنبه مثبت آن مي‌توان مشاهده كرد. گسترش شبكه‌هاي مجازي و عضويت هنرمندان در اين شبكه، باعث شده است تا به راحتي بتوان نظر يك هنرمند را به عنوان چهره‌اي شناخته شده و محبوب درباره يك اتفاق داخلي يا بين‌المللي مشاهده كرد.
در چند سال اخير هنرمندان ايراني در برابر وقايعي چون حمله رژيم صهيونيستي به غزه و دشمني رژيم صهيونيستي و فشار اين رژيم براي تحريم‌هاي بيشتر عليه كشورمان، واكنش‌هايي را در فضاي مجازي داشته‌اند كه اغلب آنها با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است؛ از انتشار تصاوير فجيع پيش آمده در غزه و ابراز همدردي با قربانيان اين جنايت تا صدور بيانيه و ايجاد كمپين براي پايان دادن به خشونت‌ها.
چندي پيش نيز هنرمندان ايراني به دنبال توهين مجدد نشريه هتاك «شارلي ابدو» به پيامبر اعظم(ص)، با ايجاد كمپين «من عاشق محمد(ص)» هستم، حركتي بين‌المللي را در تقبيح اين عمل غير‌اخلاقي صورت دادند.

   حضور هنرمندان همگام با مردم
در كنار فعاليت پر رنگ هنرمندان در فضاي مجازي، حضور هنرمندان در مراسم‌هاي ملي مانند راهپيمايي 22 بهمن يا روز جهاني قدس نيز نشانه‌اي از همراه بودن هنرمندان ايراني با كليت جامعه است. طي روزهاي گذشته نيز اقدام شنيع دو مأمور عربستاني در فرودگاه جده اعتراضات زيادي را در داخل كشور به همراه داشت.
مردم كشورمان نيز در اقدامي خود‌جوش مقابل سفارت عربستان تجمع اعتراضي برگزار كردند كه در آن هنرمندان سينما و تلويزيون نيز حضوري فعال داشتند. اما آنچه وظيفه هنرمندان را در چنين مواقعي حساس‌تر مي‌كند، اين است كه هنرمند مي‌تواند با توليد اثر هنري كه داراي زبان بين‌المللي است پيام يك اعتراض را از مرزها فراتر برده و در آن سوي مرز‌ها نيز تأثير‌گذار باشد.
هم اكنون كه رسانه‌هاي بين‌المللي ايراني در گام‌هاي نخست براي تأثيرگذاري در سطح جهاني هستند، اين هنر است كه بايد جاي خالي پيام ملت ايران را در مورد حوادث بين‌المللي به گوش جهانيان برساند.
 
  توليد اثر هنري
توليد اثر هنري همگام با تحولات بين‌المللي كاري سخت اما انجام‌شدني است. هنرمندان بسياري نشان داده‌اند كه مي‌توانند با آثار خود ميزان تأثير گذاري اعتراضات را به اقدامات غير انساني يك دولت متجاوز بيش از پيش كنند.
مسعود شجاعي طباطبايي در اين باره به «جوان» مي‌گويد: در زمان تحولات بين‌المللي، اين هنرمندان تجسمي هستند كه زودتر از سايرين وارد ميدان مي‌شوند زيرا هنري مانند سينما مدت زمان طولاني براي توليد يك فيلم نياز دارد و شايد محصول مدت‌ها بعد از پايان حادثه توليد شود اما يك شاعر، نويسنده يا هنرمند تجسمي به خصوص كاريكاتوريست‌ها مي‌توانند در جريان تحولات موضعگيري خود را در آثارشان به نمايش بگذارند.
هم اكنون با تهاجم عربستان سعودي به خاك يمن، هنرمندان ايراني نيز مانند ساير آزادگان در صدد پاسخگويي به اين اقدام ضد بشري بر آمده‌اند. نهضت مردمي پوستر انقلاب در پاسخ به توحش، تجاوزگري و جنايت‌هاي بي‌سابقه عربستان سعودي و براي به‌تصوير كشيدن شكست قطعي حكومت منحط و دست‌نشانده سعودي، از همه ايده‌پردازان، طراحان گرافيك و عموم هنرمندان تجسمي دعوت كرده تا طرح‌هاي خود را با محورهايي از جمله تحريم عمره، آل سعود، توحش اخلاقي و سياسي و بازگشت به انحطاط دوره جاهليت، نتيجه نفاق اسلام امريكايي در عربستان، خائن الحرمين و چندين موضوع ديگر براي انتشار در محيط‌هاي داخلي و بين‌المللي ارائه دهند. اولين اثري كه در اين راستا توليد شده رونمايي شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار