کد خبر: 713682
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: نرخ جرایم جنسی در کشور که جنبه جنایی داشته باشد، حدود یک به ازای هر یکصد هزار نفر است که در مقایسه با اغلب کشورها که نرخ‌های دو رقمی دارند، رقم پایینی محسوب می‌شود.

 

خبرگزاری آنا: معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی گفت: نرخ جرایم جنسی در کشور که جنبه جنایی داشته باشد، حدود یک به ازای هر یکصد هزار نفر است که در مقایسه با اغلب کشورها که نرخ‌های دو رقمی دارند، رقم پایینی محسوب می‌شود.

سرهنگ هادی مصطفایی افزود: با توجه به تدابیر سردار فرماندهی ناجا مبنی بر کشف 100 درصدی، از همه امکانات و توان استفاده می‌شود که هیچ پرونده جرم جنسی کشف نشده باقی نماند و درصد کشفیات کنونی حدود 95 است.

وی درمورد رسیدگی پرونده‌های جرایم جنسی توسط پلیس آگاهی گفت: مصادیق جرایم جنسی متعدد است اما به صورت کلی مواردی که به عنف صورت گرفته و هویت مرتکب نامشخص باشد یا فرد شناسایی شده اما متواری باشد، ماموریت شناسایی و دستگیری به پلیس آگاهی ارجاع می‌شود.

مصطفایی در پاسخ به این سوال که چه قشرها یا گروه‌های سنی در این بحث آسیب‌پذیرتر از بقیه هستند، افزود: در اغلب جرم‌های جنسی، قبل از اینکه مجرم نیت شوم خود را عملی کند، متوسل به فریب و نیرنگ می‌شود تا قربانی را به محل خاص بکشاند یا با حیله و نیرنگ به حریم مورد نظر وارد شود، از این رو افرادی که قوه تمیز و تشخیص آنها کامل نشده یا کمتر از حد معمول است، آسیب‌پذیرتر هستند، در این صورت کودکان و نوجوانان در این رده قرار می‌گیرند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: معمولا خانواده‌ها در مورد فرزندان دختر مراقبت بیشتری دارند، در حالی که بهتر است دایره این مراقبت را به کودکان و نوجوانان پسر نیز تعمیم دهند و نکته دیگر اینکه احتمال سوءاستفاده جنسی از کودک فقط توسط افراد ناشناس و غریبه نیست و در مورد افرادی که به نوعی با آنها ارتباط دارند مانند راننده سرویس و مربی، بررسی صلاحیت و مراقبت لازم است.

مصطفایی اضافه کرد: در بعضی از پرونده‌ها، طبق اعترافات مجرمین، نقش موثر و اصلی را پوشش قربانی داشته است، دو موضوع در نوع پوشش قابل طرح است، یک مورد بحث جلب توجه و تحریک، دیگری میزان تطابق با عرف جامعه که ممکن است یک پوشش نامناسب در ذهن مخاطب و بیننده، شخصیت فرد را غیر واقعی جلوه دهد.

وی در توصیه به والدین تاکید کرد: رابطه صمیمی با والدین و پرهیز از رفتارهایی که از افشای آنها هراس دارند، بازگویی و مشورت با والدین در موضوع‌های مختلف، توجه به شرایط منطقه محل سکونت، کار، تحصیل و انتخاب زمان و شیوه مناسب برای تردد، دقت در انتخاب دوستان و پرهیز از شرکت در مجالسی که اصول اخلاقی در آنها رعایت نمی‌شود، رعایت اصول اخلاقی در ارتباط‌های کاری، تحصیلی و روزمره از مواردی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند.

مصطفایی در پاسخ به این سئوال که اگر فردی اغفال و قربانی سوءاستفاده جنسی شده به چه شکل باید اقدام شود، گفت: رسیدگی به این جرایم در صلاحیت دادگاه‌های کیفری است اما چنانچه شخصی به دادسرا، مرجع انتظامی و پلیس آگاهی مراجعه و اعلام شکایت کند حتما، راهنمایی و هماهنگی لازم برای پیگیری قانونی موضوع صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: البته این در حالی است که متاسفانه افرادی که مورد جرم جنسی قرار می‌گیرند از ترس متهم شدن، برای حفظ آبرو یا به علت ترس از تهدیدهای مجرم مانند انتشار عکس یا سایر تهدیدها، شکایت نمی‌کنند و همین مساله موجب جری شدن مجرم و تکرار جرم می‌شود. در مورد کودکان و نوجوانان نیز این مساله مصداق دارد و آنها ممکن است از ترس پیامدهای بعدی مساله را نگویند در این موارد بر والدین است که با دقت نظر چنانچه متوجه تغییر رفتار یا حالات خاص شدند علت را بررسی کنند.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا افزود: متاسفانه اصول تربیتی در میان بعضی خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شود و پیامدهای منفی آن به شکل‌هایی تلخ و گزنده و خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر خود را نشان می‌دهد. برای حل مشکلات احتمالی خانوادگی و فرزندان، مراکز مشاوره و مشورت را با افراد دلسوز، کاردان، امین و با تجربه فراموش نکنید.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار