کد خبر: 713230
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري به سؤال خبرنگاران پاسخ داد
چنانچه ادعاهاي آقاي هاشمي بدون استناد باشد مي‌تواند در زمره تهمت و تشويش اذهان عمومي قرار بگيرد. پس توصيه مي‌كنم افراد اگر مطلبي مستند دارند، ارائه دهند.
به گزارش «جوان»، حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه عصر ديروز در هفتاد و هفتمين نشست خبري خود با تبريك آغاز سال جديد، پيروزي تيم كشتي آزاد را به ورزشكاران، مردم و تيم كشتي آزاد تبريك گفت و اظهار داشت: قوه قضائيه در سال 94 ضمن اينكه كارهاي متعارف و مأموريت‌هاي خود را انجام مي‌دهد، روي چند موضوع زير نيز متمركز مي‌شود.
معاون اول قوه قضائيه كاركرد قوه قضائيه در سال 93 را از اين جهت خوب ارزيابي كرد و ادامه داد: حدود 808 قاضي جديد در سال 93 مشغول به كار شدند؛ همچنين 1200 نفر نيز جذب و مشغول آموزش شدند تا در سال 94 مشغول كار شوند.

  تشديد مبارزه با دانه‌درشت‌ها بدون تبعيض
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه همچنين يكي از اولويت‌هاي قوه قضائيه در سال 94 را اينگونه تشريح كرد: تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي بدون تبعيض و به خصوص با دانه درشت‌ها و كساني كه متكي به ثروت و قدرت هستند، اولويت ديگر دستگاه قضا است.
وي با بيان اين مطلب كه پيگيري اين امر در ماه‌هاي گذشته نيز تشديد شده، گفت: در سال 94 برآنيم كه در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادي با جديت و بدون تبعيض با هر نوع فساد اقتصادي مقابله كنيم.
اژه‌اي مبارزه با زمين‌خواران و دست‌اندازان به منافع ملي را از جمله ديگر برنامه‌هاي قوه قضائيه دانست و افزود: در مبارزه با زمين‌خواران در تلاش بوده و هستيم اما مصمميم در سال 94 با همه كساني كه به هر بهانه‌اي در جهت تخريب و تعدي منابع ملي دست‌اندازي مي‌كنند، برخورد كنيم.
 
 اسيدپاش‌ها هنوز دستگير نشده‌اند
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه درخصوص آخرين وضعيت پرونده اسيدپاشي اصفهان گفت: كمتر هفته‌اي ممكن است اين موضوع را پيگيري نكنم اما متأسفانه هنوز سيستم انتظامي و اطلاعاتي نتوانستند فردي را كه اين جرم خشن را انجام داده دستگير كنند.
خبرنگار ديگري گفت: پنج‌شنبه گذشته حسين يزدي از فعالان اصلاح‌طلب اصفهان به دليل هماهنگ كردن عده‌اي براي حضور در مراسم ختم مادر رئيس دولت اصلاحات دستگير شده كه اژه‌اي گفت: هيچ‌كس با اين عنوان بازداشت نمي‌شود و هماهنگي براي مجالس ترحيم نمي‌تواند دليلي براي بازداشت يك فرد باشد.
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه با اشاره به شعار سال 94 گفت‌: همدلي آرام آرام به وجود مي‌آيد براي مثال در موضوع هسته‌اي عده‌اي نگراني جدي دارند چراكه ممكن است از يك سو از دشمن بدي ديده باشند، خلاف عهد ديده باشند و امريكا را دشمن خود و شيطان بزرگ بدانند پس نگران نامردي هستند.
اژه‌اي تأكيد كرد: از سوي ديگر ممكن است اين افراد در جريان جزئيات نباشند كه در اينجا براي همدلي بايد اين موضوع هسته‌اي تشريح شود تا مسئولان نگران از موضوع آگاه شوند و بسياري از مسئولان نيز در سطحي هستند كه بتوان جزئيات را به آنها انتقال داد و بدين شكل موضوعاتي كه ابهام دارد، تبيين خواهد شد و اين توضيح و ابهام‌زدايي در راستاي همدلي است.

  تعيين وقت دادگاه براي رسيدگي به شكايت يكي از صاحبان دم در حادثه بازداشتگاه كهريزك
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي با اشاره به تعيين وقت دادگاه براي مرتضوي به علت شكايت يكي از صاحبان دم ماجراي بازداشتگاه كهريزك افزود: پرونده اين شخص در رابطه با تأمين اجتماعي به طور كامل در دادسرا بررسي نشده و تعيين وقت صورت نگرفته است.
 
 عدم ارائه ليست اموال از سوي 3 نفر در دولت نهم و دهم
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه در ادامه هفتاد و هفتمين نشست خبري خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري در مورد اجراي اصل 142 قانون اساسي كه مقامات را موظف كرده ليست دارايي‌هاي را خود در ابتدا و انتهاي خدمت به رئيس قوه قضائيه اعلام كنند و چگونگي همكاري يا عدم همكاري دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم در اين زمينه اظهار داشت: اصل 142 قانون اساسي بعضي از مقامات را موظف كرده كه در ابتداي پذيرش سمت ليست دارايي خود را به رئيس قوه قضائيه ارائه كنند و پس از پايان خدمت نيز ليست اموال خود و خانواده‌شان را ارائه دهند كه برخلاف حق افزايش نداشته باشد.
سخنگوي قوه قضائيه تصريح كرد: در دولت نهم و دهم، غير از سه نفر همه افراد ليست اموال خود را اعلام كردند.
اژه‌اي ادامه داد: در دولت نهم ابراهيم عزيزي كه در معاونت توسعه مديريت بود، ليست دارايي‌هاي خود را اعلام نكرد؛ همچنين در دولت دهم علاوه بر همين فرد - ابراهيم عزيزي - محمدجواد محمدزاده، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و همچنين آقاي ملك‌زاده كه معاون رئيس‌جمهور و رئيس ميراث فرهنگي بودند، ليست دارايي‌هاي خود را ارائه نكردند كه البته چندين بار پيگيري شده است.
معاون اول قوه قضائيه به ارائه ليست اموال از سوي ساير افراد دولت نهم و دهم اشاره و تصريح كرد: غير از پنج نفر كه پرونده‌شان در حال رسيدگي است، بقيه ليست دارايي‌ها رسيدگي شده و افزايش من‌غيرحق تشخيص داده نشده است.
اژه‌اي در مورد دولت يازدهم گفت: ليست اموال از جانب همه كساني كه مشمول اين اصل هستند از سوي دولت يازدهم ارائه شده البته تا پايان مسئوليت فرصت دارند كه مجدد ليست اموال خود را ارائه دهند؛ البته چهار نفر در دولت يازدهم نواقصي در ليست‌شان بوده كه اعلام شده تا رفع نقص شود.

  پرونده احمدي‌نژاد در حال رسيدگي است
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه در مورد وضعيت پرونده محمود احمدي‌نژاد گفت: بعضي از مقامات از جمله رئيس‌جمهوري اگر احياناً اتهامي برايشان مطرح شود، اين مورد در دادگاه مطرح مي‌شود نه دادسرا لذا اين مسئله در حال رسيدگي است و مدت زمان طي شده براي آن بستگي به داديار دارد.
اژه‌اي در پاسخ به سؤالي در مورد پرونده جيسون رضائيان اظهار داشت: در مرحله اول چهار نفر از جمله خود اين فرد و سه نفر ديگر تحت تعقيب بودند كه نهايتاً پرونده يكي قرار منع تعقيب صادر شد و بقيه در حال رسيدگي است.

  در مورد رفع ممنوع‌التصويري رئيس دولت اصلاحات به صورت رسمي چيزي مطرح نشده است
 اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه در ادامه هفتاد و هفتمين نشست خبري خود در خصوص اظهارات جهانگيري مبني بر رايزني براي رفع ممنوع‌التصويري رئيس دولت اصلاحات گفت: اطلاعي ندارم كه ايشان با شخص خاصي صحبت كرده است ولي به صورت رسمي چيزي مطرح نشده، در حد يك اظهار اميدواري بوده است.
وي همچنين در خصوص آخرين وضعيت دستيار ارشد رئيس‌جمهور گفت: دادستان ويژه روحانيت در اين خصوص صحبت كرده‌اند و من چيزي اضافه بر آن ندارم، صحبت ايشان صحبت آخر بود.
معاون اول قوه قضائيه در خصوص پرونده ميلياردر نفتي گفت: كارهاي زيادي با كمك دولت و بانك مركزي در خصوص شناسايي اموال اين فرد صورت گرفته و بخشي از اموال تحويل وزارت نفت شده است.
محسني‌اژه‌اي با تأكيد بر اينكه ما در حال حاضر در مقام شناسايي آن اموال و ارزشيابي آنها هستيم، گفت: از جنبه استيفاي حقوق دولت همه تلاش‌ها صورت گرفته و وزارت اطلاعات كمك‌هاي خوبي كرده، اموال قابل‌توجهي در داخل و خارج كشور شناسايي شده و در حال قيمت‌گذاري هستيم و هر مقداري كه كار شناسايي تمام شود، در اختيار دولت قرار مي‌گيرد.
سخنگوي دستگاه قضايي با تأكيد بر اينكه هنوز كيفرخواستي در اين پرونده صادر نشده است، گفت: قرار مجرميتي صادر شده بود كه جهت رفع نقص پرونده مجدداً برگشته است.
وي در ادامه در خصوص آخرين وضعيت پرونده خبرنگار واشنگتن‌پست گفت: اين پرونده در دادگاه انقلاب مطرح است و وكلاي اين خبرنگار در حال مطالعه اين پرونده هستند.
وي افزود: توصيه من به قاضي اين بود كه به وكلاي وي بگويد وقت بيشتري بگذارند تا كار مطالعه زودتر تمام شده و روز دادگاه مشخص شود.

  اميدوارم عربستان به قول خود در مجازات خاطيان عمل كند
اژه‌اي در پاسخ به سؤالي مبني بر شكايت خانواده دو نوجوان ايراني كه در عربستان مورد تعرض قرار گرفته بودند، به قوه قضائيه و همچنين اخباري مبني بر خودكشي آنان گفت: كاري كه در عربستان صورت گرفت كاري زشت، خلاف قانون، اخلاق، شرع و عرف بود كه به شدت بايد تعقيب شود و دولت، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زيارت اين موضوع را پيگيري مي‌كنند.
وي افزود: اگر گفته‌ها صحيح باشد طرف مقابل نيز قول داده است كه خاطيان را به اشد مجازات برساند.
اژه‌اي در رابطه با موضوع خودكشي دو نوجوان نيز گفت: اين مطلب به هيچ‌وجه صحت ندارد و نبايد به اين موضوع دامن زد، ضمن اينكه دولت بحمدالله در حال پيگيري موضوع است و اميدواريم عربستان به قول خود مبني بر مجازات خاطيان عمل كند.
 اژه‌اي در پاسخ به سؤالي در رابطه با اظهارات اخير رئيس تشخيص مصلحت نظام مبني بر ظلم به زندانيان و انجام رفتار خشن در زندان‌هاي كشور گفت: چنانچه اين ادعا بدون استناد باشد، مي‌تواند در زمره تهمت و تشويش اذهان عمومي قرار بگيرد. پس توصيه مي‌كنم افراد اگر مطلبي مستند دارند ارائه دهند تا در اين صورت موضوع دنبال شده و اگر ظلمي صورت گرفته باشد حق فرد استيفا شود و با مرتكبين برخورد صورت گيرد.
وي افزود: ليكن در اين موضوع بيان اين مسئله به شكل كاملاً كلي خلاف است و صحيح نيست.

  تعدادي از افراد در پرونده حادثه شيراز احضار و بازجويي شدند
حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي در مورد حادثه شيراز گفت: در موضوع شيراز، شوراي تأمين خود استان و دادستان نيز وارد شد و در اين زمينه پرونده تشكيل شد، تعدادي احضار، افرادي بازداشت و با قرار آزاد شده‌اند.
وي در پايان نشست خبري خود در مورد حادثه تروريستي حميديه هم اظهار داشت: هيچ‌كس به بازداشتگاه نمي‌رود و دستگير نمي‌شود مگر با حكم قانون، پرونده تشكيل شده، در حال بررسي است و در دستگاه قضايي است و اميدواريم دادگستري سريع‌تر پرونده را تكميل و به دادگاه بفرستد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار