کد خبر: 713211
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
گناوه نگینی بر بستر خلیج همیشه فارس
گناوه به عنوان یکی از قطب‌های تجاری استان بوشهر و جنوب کشور محسوب می‌شود که توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت تجار و توسعه صنعت توریسم این بندر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. جاذبه های گردشگری بعلاوه زمینه های تجاری، منطقه گناوه را به محلی مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده که می تواند زمینه رشد اقتصادی آن را بیش از پیش فراهم آورد. سواحل زیبای خلیح فارس و غروب‌های سحر انگیز آن مهم ترین مکان‌های دیدنی استان بوشهر را تشکیل می‌دهند.
مسعود پولادوند

ساحل بندر گناوه یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران است. بازار های محلی و پاساژ های تازه تاسیس با انواع کالاهای داخلی و خارجی پذیرای گردشگرانی است که برای سیاحت یا خرید به این بندر می آیند. با وجود این همه پتانسیل، عدم توجه به زیر ساخت ها و امکانات مورد نیاز برای جذب گردشگر یکی از مشکلات موجود در این بندر است. اگر زیر ساخت های مناسب برای جذب گردشگران وشرایط اقامت ، تردد درون شهری ، تفریحات سالم و نظایر آن فراهم گردد مطمئنا گناوه گوی سبقت را از سایر شهر ها و بنادر خواهد ربود.

****

گناوه شهری است بندری با دریایی آرام و گاه مواجکه همین دریا خود بزرگترین ظرفیتونقطه قوت این شهر است. از دریا که بگذریم ساحل کم نظیرصلابت و برجستگی خاصی به این بندر داده است. بازار تجاری گناوهباعث جذب توریسم اقتصادیبه این شهر شده است به غیر از استانهای همجوار که روزهای تعطیل آخر هفته را به گناوه می آیند شاهد هجوم مسافرین و مهمانان از سراسر کشور به این بندر کهن هستیم .
چرخ اقتصاد این بندر بر مدار ماهیگیری، کشاورزی، دامداری و تجارت با کشورهای حوزهٔ خلیج فارس در گردش است. تجارت و ماهی گیری که مهم ترین درآمد بیش تر اهالی این شهر را تشکیل می‌دهد، مهم ترین رشته اقتصادی بخش گناوه را به وجود آورده است. کشاورزی به علت کمبود آب ، منحصر به هرس و نگه داری درختان خرما و کشت دیمی گندم و جو بوده است و به زحمت تکاپوی احتیاجات محلی را می دهد. اما خرما مانند بیش تر نواحی ساحلی خلیج فارس بازده خوبی داشته و جزواقلام صادراتی این بخش محسوب می‌شود. دامداری نیز با بهره اندک در بعضی نقاط رایج است. بر روی هم گناوه هم از جهت کشاورزی و هم از نظر تجاری و عملیات بندری و ترخیص کالا و نیز از نظر توسعه صنایع کوچک دارای استعداد بسیار است و صنعت توریسم می تواند به رشد این بندر در کنار سایر ظرفیت های آن کمک شایانی کند.

قابلیت تبدیل گناوه به قطب گردشگری

این بندر از نظر توریسم اقتصادیهم باید مورد توجه قرار گیرد. اگر مقایسه کوتاهی بین گناوه و کیش داشته باشیم . راه عبور ومرور و رسیدن به گناوه را بسیار سهل و آسانتر از کیش می یابیم .هزینه مسافرت و اسکان در گناوه هم بسیار ارزانتر از نقاط مشابه است.ساحل و دریای گناوه بسیار زیباتر و قابل استفادهتر و از همه مهمتراجناس موجود در گناوه ارزانتر از سایر بنادر دیگرکشور است. ولی سوال اینجاست که چرا گردشگران غالبا بنادر و نقاط دیگری را برای تفریحات خود انتخاب می کنند و به غیر از تعطیلات نوروزی در دیگر ایامسال کمتر در گناوه حضور پیدا می کنند.ایجاد کمپ های اقامتی مناسب برای پذیرش و ارائه خدمات به گردشگران و نیز تعبیه امکانات خدماتی مناسب همچون پارکینگ ،سرویس های بهداشتی، آبخوری و امکان طبخ غذا می تواند از ابتدایی ترین امکاناتی باشد که با مدیریتی صحیح می توان در اختیار گردشگران قرار داد.یکی از مسافرانی که به همراه خانواده برای دیدن بندر و خرید از بازارهای آن به این شهر آمده از نبود پارکینگ مناسب گله داشته و گفت: علی رغم جاذبه های بندر گناه ، مشکل پارک مطمئن خودرو دراین شهر با توجه به حجم مسافران به ویژه در ایام پر تردد مشکلاتی را برای مسافران به وجود می آورد. این مسافر و گردشگر که خود از شیراز به این بندر آمده عدم وجود اسکله مناسب گردشگری برای حضور و استفاده از قایق های تفریحی را از دیگر مشکلات خود و مسافران دیگر بر می شمرد. استاندار بوشهراز بندرگناوه به عنوان بندری با ظرفیت‌های مهم در حوزه گردشگری یاد کرده و گفت: بندر ریگ در حومه شهرستان گناوه نیز که علاوه بر داشتن سواحل زیبا و منحصربفرد دارای آثار و ابنیه‌های تاریخی مهمی است باید به گردشگران و سرمایه گذاران بیشتر معرفی شود.

وی افزود: با توجه به فراهم بودن شرایط نسبی صنعت توریسم در منطقه و ایجاد زیر ساخت های لازم می توان گناوه را به یک قطب بزرگ گردشگری تبدیل کرد. مصطفی سالاری با بررسی وضعیت روستاهای جزیره شمالی و جنوبی بندر ریگ (در حومه شهرستان گناوه) می گوید: روستاهای ساحلی جزیره شمالی و جنوبی بندرریگ به عنوان قطب‌های صیادی است که اسکله نیمه تمام این جزیره امسال تکمیل می‌شود.سالاری از تخصیص ۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌‌های مورد نیاز این دو منطقه خبر داد و گفت: اعتبارات مورد نیاز جزیره شمالی و جنوبی بندرریگ امسال با ارائه برنامه‌های مورد نظر تخصیص می‌یابد.وی، با تاکید بر ایجاد راه ارتباطی بین بندر ریگ به گناوه افزود: امسال طرح کمربندی بندرریگ به گناوه اجرایی می‌شود تا مسافت ۱۸ کیلومتری این مسیر به ۸ کیلومتر کاهش یابد و اجرای این کمربندی ضمن اینکه مسیر بندر ریگ به گناوه کوتاه‌تر می‌‌شود، سبب رونق بندر نیز خواهد شد.

پذیرایی از۷۰۰ هزار مسافر نوروزی در بندر ریگ

معاون فرماندار گناوه نیز از ورود بیش از ۷۰۰ هزار نفر مسافر در ایام نوروز94 به بندر ریگ خبر داد و گفت: سواحل ماسه‌ای بندر ریگ یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان بوشهر است که هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران نوروزی است.حمزه مسعودی‌نیا با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی برای میزبانی از مسافران نوروزی انجام شده افزود: بندر ریگ دارای آثار باستانی شامل برج خان، حسینیه خان، جزیره جنوبی میر مهنا و سواحل ماسه‌ای است که مهم‌ترین نقاط گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.فرماندار بوشهر نیز دراین زمینه گفت: با توجه به حجم بالای صادرات و واردات کالا، توسعه اسکله تجاری بندر گناوه ضروری است.یوسفی با تاکید بر اهمیت حذف بروکراسی و تسهیل در صدور مجوزهای صادرات و واردات کالا افزود: حضور متمرکز ادارات مرتبط با تجارت دریایی جهت تسریع در صدور مجوزهای لازم ضروری است.وی ادامه داد: با توجه به موقعیت بی نظیر گناوه و حجم بالای صادرات و واردات کالا از این شهر، بهسازی خور، توسعه اسکله و دریافت مجوزهای لازم جهت صادرات و واردات کالاهای اساسی ضروری است.مدیرکل گمرک گناوه نیز با بیان اینکه هم اکنون بیش از 20 کانتینربر بزرگ در کنار صدها لنج ها تجاری، در خط تجارت دریایی این شهر فعال هستند گفت: با توجه به افزایش حجم صادرات و واردات، گمرک گناوه در سه ماهه اول امسال بیش از 50میلیارد تومان درآمد داشته است.

بازیار با اشاره به افزایش حجم صادرات کالا از گمرک گناوه افزود: کشمش، هندوانه، سفال، گچ و پسته بیشترین اقلام صادراتی طی ماه های اخیر بوده است.قائم مقام ستاد خدمات سفر استان بوشهر نیز با توجه به گردشگر پذیر بودن این بندر گفت: شهر گردشگری و تجاری گناوه به دلیل داشتن ظرفیت های گردشگری نیازمند دریافت اعتبارهای عمرانی ویژه است.سید محمد حسن باستی افزود: گناوه به لحاظ جذابیت های خاص به عنوان شهر ساحلی و بندری و نیز وجود ظرفیت های اقتصادی توانسته در زمینه جذب گردشگر یک شهر متفاوت در استان باشد که لازم است با اتخاذ تدابیر مناسب نسبت به ایجاد تسهیلات لازم جهت پذیرش و خدمات رسانی به گردشگران اقدام کرد. با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های بلقوه بندر گناوه و اهتمام مسئولین استانی به توسعه فعالیت های تجاری و گردشگری منطقه امید است با عنایت و توجه ویژه مسئولین کشوری بتوان افق و دورنمای مناسبی را برای این بندرزیبا متصور شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار