کد خبر: 713102
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
مرزهاي عربستان سعودي در هجدهمين روز تجاوز به يمن ناامن شد و در حالي كه فشارهاي ديپلماتيك براي توقف جنگ بر رياض تشديد شده، يمني‌ها در دو اقدام نظامي جداگانه، بيش از 20نظامي سعودي را كشتند.
مرزهاي عربستان سعودي در هجدهمين روز تجاوز به يمن ناامن شد و در حالي كه فشارهاي ديپلماتيك براي توقف جنگ بر رياض تشديد شده، يمني‌ها در دو اقدام نظامي جداگانه، بيش از 20نظامي سعودي را كشتند.
به گزارش «جوان»، وزارت دفاع عربستان ديروز براي اولين بار تأييد كرد در حمله نيروهاي انصارالله به يك منطقه مرزي در استان نجران، سه افسر سعودي كشته شده‌اند. به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت دفاع عربستان گفته در حمله خمپاره‌اي روز يك‌شنبه انصار الله به يك منطقه مرزي در نجران سه نفر از افسران اين كشور كشته شده‌اند. وزارت دفاع عربستان مي‌گويد نيروهاي مرزي عربستان نيز حمله انصارالله را پاسخ داده‌اند.
همزمان با اين حمله انصارالله به منطقه نجران، ده‌ها نفر از نظاميان سعودي نيز در يك حمله قبيله‌اي در مرز صعده كشته شدند. عربستان‌سعودي هنوز خبر اين حمله و تلفات آن را تأييد نكرده ولي منابع يمني گزارش كردند تعدادي از نيروهاي قبيله همدان يمن با حمله به گذرگاه المناره در مرز عربستان با يمن در استان صعده، ده‌ها تن از نظاميان سعودي را كشتند. شبكه الميادين شمار كشته‌هاي سعودي در اين حمله را 18‌نفر گزارش كرده و منابع خبري هم گزارش كرده‌اند در اين حمله تعداد زيادي سلاح به دست يمني‌ها افتاده است. منابع يمني مي‌گويند بعد از حمله عناصر جنگجوي اين قبيله، ساير نظاميان سعودي پا به فرار گذاشتند و گذرگاه المناره از صبح ديروزهمچنان تحت كنترل اين قبيله قرار دارد. منابع يمني تأكيد كردند حمله به اين مركز نظامي بعد از كشته شدن تعدادي از فرزندان اين قبيله به دست نظاميان سعودي صورت گرفت. ارتش و نيروهاي مردمي يمن همچنين با پيشروي در مأرب توانستند يكي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي نظامي القاعده را به كنترل خود درآورند.
در حالي مناطق مرزي عربستان شاهد شديد‌ترين ناامني خود طي 18 روز گذشته هستند كه دولت رياض طي روز‌هاي اخير از لحاظ ديپلماتيك نيز تحت فشار قرار گرفته است. بعد از اعلام بي‌طرفي دولت پاكستان در جنگ عربستان با يمن كه روز جمعه با رأي پارلمان اين كشور انجام شد، روز شنبه وزير خارجه تركيه از توافق با ايران بر سر يك طرح چهار بندي براي حل بحران يمن خبر داد. قرار است وزير خارجه تركيه براي رايزني در مورد اين طرح به رياض برود. همچنين رئيس‌جمهور تركيه روز شنبه با نخست‌وزير پاكستان، گفت وگوي تلفني انجام داد و گفته مي‌شود در اين گفت و گوي تلفني كه 45 دقيقه طول كشيده، اين طرح مورد بحث قرار گرفته باشد.  دولت امارات به تلاش‌هاي تغيير مسير عربستان و پاكستان واكنش نشان داده و گفته كه كشورهاي ائتلاف عربي پس از مخالفت تركيه و پاكستان براي مشاركت در عمليات طوفان قاطعيت، به شدت نااميد شده‌اند. به گزارش پايگاه نهرين نت انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجه امارات به نپيوستن آنكارا و اسلام‌آباد به ائتلاف عليه يمن حمله كرد و مواضع اين دو كشور را مبهم و متناقض توصيف نمود. قرقاش گفته كه مواضع تركيه و پاكستان بهترين دليلي است كه امنيت كشورهاي عربي از ليبي گرفته تا يمن، نگران كننده است.
او در صفحه اجتماعي خود در توئيتر نوشت: اين آزمون (مواضع تركيه و پاكستان) بهترين شاهد براي اين ماجراست. به گفته قرقاش، اكنون امنيت منطقه خليج فارس و سرنوشت آن مورد آزمايش قرار گرفته و اين لحظه‌اي است كه متحد واقعي از متحد شعاري و حرفي مشخص مي‌شود. با اين حال، سخنگوي سعودي عمليات نظامي ضد يمن گفت: عدم مشاركت پاكستان در عمليات نظامي در يمن اختلال ايجاد نمي‌كند. لوزان فابيوس وزير خارجه فرانسه هم گفته پاريس در كنار عربستان سعودي براي «‌بازگرداندن ثبات يمن‌» مي‌ايستد.

  كشته شدن 500 يمني از آغاز تا كنون
حملات هوايي سعودي‌ها به يمن به شدت ادامه دارد و ديروز براي نخستين‌بار از بالگردهاي «آپاچي» براي بمباران «صنعا» و «لحج» استفاده شد. پايگاه خبري يمني «الموتمر نت» وابسته به حزب كنگره مردمي يمن كه رياست آن را علي عبدالله صالح برعهده دارد به نقل از منابع آگاه اعلام كرد بمباران اين بالگردها، به تخريب كامل پايگاه نظامي «ريمه حميد» در سنحان منجر شد و شماري از نيروهاي نظامي يمن كه در اين پايگاه حضور داشتند، كشته و زخمي شدند. شينهوا هم گزارش كرد در حمله هوايي روز يك‌شنبه جنگنده‌هاي عربستان 20 يمني كشته شده‌اند. همچنين يك مقام وزارت دفاع عربستان ديروز گفت كه از آغاز حملات اين كشور به عربستان در 26 مارس 2015، بيش از 1200 حمله هوايي انجام شده و بيش از 500 يمني كه او آنها را حوثي ناميد، كشته شده‌اند. اين مقام عربستاني در گفت‌وگو با خبرگزاري عربستان مدعي حضور 9 كشور عربي در اين حملات شده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
0
نیروهای نظامی یمن بایدپالایشگاه وخطوط صادارات نفت وتاسیسات برق واب عربستان راباخاک یکسان کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار