کد خبر: 713063
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
اهداف داعشي - تكفيري عربستان در جمهوري‌آذربايجان
گروه های وهابی فعال در جمهوری آذربایجان که عربستان سعودی و مراکز آموزشی وهابی های مدینه آنها را پایه گذاری کرده اند و تامین مالی می کنند، از جمله عوامل جذب نیرو و حمایت از منطقه قفقاز و آسیای مرکزی برای داعش و سایر گروهکهای وهابی جنگجو در سوریه و عراق می باشند.
برهان حشمتی

جوان آنلاين: گرمی استقبال شاه سعودی و امرای مکه و مدینه از الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در سفر اخیر وی به عربستان از حد واندازه متصور برای مقامات آذری فراتر رفت.

الهام علی اف به همراه خانواده و هیات سیاسی، اقتصادی و مذهبی همراه خود روز پنجم آوریل در یک سفر از قبل اعلام نشده به عربستان سعودی رفت. همچنین به گزارش رسانه های باکو، سلمان ، شاه جدید عربستان بجای اینکه الهام علی اف را در کاخ سلطنتی به حضور بپذیرد، در یک پایگاه نظامی با وی دیدار کرد و سپس ضیافت بسیار مجللی به افتخار الهام علی اف و خانواده اش ترتیب داده شد.

رسانه های رسمی و غیررسمی جمهوری آذربایجان سعی کرده اند گرمای استقبال شاه و شاهزاده های سعودی از الهام علی اف و خانواده و هیات همراهش را ناشی از افزایش نفوذ شخص علی اف در منطقه قلمداد کنند. اما تردیدی نیست که اهداف سیاسی و مذهبی پشت صحنه این سفر بسیار مهم می باشد. در شرایطی که عربستان به همسایه جنوبی خود یمن حمله نظامی کرده و درگیر جنگی بی سابقه در تاریخ موجودیت خود شده است و به علت کشتار مردم یمن بخصوص شیعیان این کشور و توطئه هایش علیه مردم شیعه عراق و حزب الله لبنان، چهره ضدشیعی سعودیها بیش از پیش نمایان شده است، شاه سعودی نمایش استقبال از رییس جمهوری یک کشور شیعه را فرصتی فوق العاده برای تطهیر عربستان برشمر ده است.

از این رو، شرایط فوق العاده و کم سابقه ای برای حضور الهام علی اف و همسر و دختر و دامادش در مسجدالحرام و کعبه و روضه النبی در مدینه فراهم و عکسهای آنه بطور گسترده منتشر شد تا با سوء استفاده از شناسنامه شیعی جمهوری آذربایجان وانمود کند که سعودیها ضدشیعه نیستند. زیرا تردیدی نیست که جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری شیعی در منطقه و دنیا شناخته می شود و افکار عمومی اطلاع دقیقی از تفکرات مذهبی و طرز و سبک زندگی آتئیستی به ارث رسیده از زمان کمونیسم در خانواده حاکم بر جمهوری آذربایجان ندارد که بداند آیا این خانواده را می توان نماینده ای از جامعه شیعی تصور کرد یانه؟

در کنار اهداف مزورانه سیاسی و مذهبی سعودیها از استقبال گرم از الهام علی اف و خانواده و هیات همراهش در سفر به ریاض و مکه و مدینه، سعودی ها اهداف امنیتی - سیاسی و نیز اقتصادی و تجاری نیز از ارتباط با باکو دنبال می کنند. گزارشها و تحلیلهایی که شبکه تلویزیونی العربیه از سفر الهام علی اف و هیات همراهش به عربستان پخش می کرد، آشکارا گواه اهداف امنیتی – سیاسی سعودیها از نزدیکی به باکو می باشد. در واقع عربستان سعی دارد نفوذ معنوی ایران در عراق و یمن و لبنان و سوریه و سایر کشورهای مسلمان را با نفوذ در جمهوری آذربایجان و ترویج وهابیت در این جمهوری و حرکتهای ایذایی علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد. مشابه این سیاست را رژیم صهیونیستی نیز در جمهوری آذربایجان علیه ایران پیش می برد. البته سعودی ها طی 25 سالی که از تشکیل جمهوری آذربایجان می گذرد بیکار ننشسته بودند و بذرهای جریان وهابی را در جمهوری آذربایجان کاشته اند.


سعودي‌ها در باكو به دنبال چه هستند؟


بگونه ای که اکنون گروه های متعددی از وهابی ها که گهگاه حتی از وجد رقابت میان آنها در نوع تعامل با دولت باکو نیز اخباری منتشر می شود، در جمهوری آذربایجان فعالند. این گروه های وهابی فعال در جمهوری آذربایجان که عربستان سعودی و مراکز آموزشی وهابی های مدینه آنها را پایه گذاری کرده اند و تامین مالی می کنند، از جمله عوامل جذب نیرو و حمایت از منطقه قفقاز و آسیای مرکزی برای داعش و سایر گروهکهای وهابی جنگجو در سوریه و عراق می باشند. اکنون عربستان سعی دارد حیطه فعالیت این گروه ها و جریانهای وهابی را در جمهوری آذربایجان گسترش بیشتری دهد.

عربستان برای رسیدن به این هدف خود از مشکلاتی که کاهش درآمدهای نفتی جمهوری آذربایجان به علت افت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی برای باکو ایجاد کرده، بخوبی بهره می گیرد. بگونه ای که طی ماه های اخیر سعودی ها زود به زود مقامات تجاری و سرمایه داران خود را به باکو اعزام می کنند. این اعراب سرمایه دار در سفرهای خود به جمهوری آذربایجان در کنار بررسی زمینه های سرمایه گذاری خود در این جمهوری ، به تفریح و شکار در تفرجگاه های زیبای جمهوری آذربایجان نیز می پردازند.

در این سفرهای اعراب سرمایه دار به جمهوری آذربایجان که طی ماه های اخیر بخصوص از طرف سعودی و امارات و قطر به کرات انجام شده است، به مقامات باکو اینگونه القاء شده است که آنچه ترکیه را از گرفتار شدن به بحرانهای مالی و اقتصادی اروپا در سالهای اخیر نجات داد، روی آوردن آنکارا به سرمایه گذاری های عربی در ترکیه بود. بطوریکه اکنون رسانه های جمهوری آذربایجان نیز پنهان نمی کنند که باکو سعی دارد از تجربه ترکیه در جذب سرمایه های عربی بهره برده، جمهوری آذربایجان را از کمبود مالی ناشی از افت قیمت نفت نجات دهد و با جذب سرمایه گذاری های عربی مانع از تعطیلی و رکود در ابرطرحهای نفت و گاز جمهوری آذربایجان و طرحهای عمرانی و تفریحی در باکو و سواحل خزر شود.

علاوه بر اینها، رسانه های باکو همچنین پنهان نمی کنند که الهام علی اف در اتخاذ تاکتیک نزدیکی به سعودی این را نیز در نظر گرفته است که در جبهه بندی های موجود در منطقه به نحوی جمهوری آذربایجان را در کنار جبهه امنیتی و سیاسی پیرو آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان دهد تا همانند شاهزاده های سعودی خود را در مقابل فشارها و انتقادهای لفظی غرب بخاطر نقض آشکار حقوق بشر در جمهوری آذربایجان بیمه کند.

علاوه بر اهداف امنیتی و اقتصادی و سیاسی الهام علی اف از سفر به عربستان و مکه و مدینه، علی اف در زمینه مذهبی نیز این هدف را دنبال کرده است که نشان دهد یک رییس جمهور ضداسلام نیست. سیاست سرکوب و خفقانی که دولت علی اف علیه نیروهای شیعی در جمهوری آذربایجان بخصوص در دوره آمادگی برای برگزاری مسابقه یوروویژن 2012 و دوره پس از آن اتخاذ و اجرا کرد، چهره ای خشن در ضدیت با اسلامگرایی از دولت الهام علی اف به نمایش گذاشته است. علی اف طی این مدت برای زدودن این چهره ضداسلامی از خود حرکتهای نمایشی زیادی در زمینه به اصطلاح توجه به نمادهای دینی در جمهوری آذربایجان انجام داده است که الگوگیری از سعودیها در ساخت مسجد بزرگی در باکو بنام مسجد "حیدر" که بنام حیدرعلی اف پدر الهام علی اف نامگذاری شد، از آن جمله بوده است. الهام علی اف و خانواده اش در سفر به مکه و مدینه نیز با استفاده از شرایط ویژه ای که سعودی ها در مسجدالحرام و مسجدالنبی برایشان فراهم کردند با گرفتن عکسهای نمایشی و انتشار گسترده آنها در رسانه ها و فضای مجازی تلاش نموده اند خود را پایبند و معتقد به اسلام نشان دهند.

تیم تبلیغات الهام علی اف در این سفر به تمامی جوانب اندیشیده و حتی پرتیراژترین روزنامه به ظاهر مخالف دولت یعنی روزنامه "مساوات نوین" را نیز باخود همراه کرده و این روزنامه نیز با کنار گذاشتن تمامی ژستهای مخالف دولت بودن، با انتشار گسترده عکسهای نمایشی حضور الهام علی اف و خانواده اش در حرمین شریفین در مکه و مدینه ، قرق شدن روضه النبی (ص) برای الهام علی اف و اعضای خانواده اش را نتیجه نفوذ علی اف قلمداد کرده است.

در هرحال، صرف نظر از جنبه های نمایشی سفر الهام علی اف به عربستان ، تفاهمات سیاسی و امنیتی و تجاری وی با سعودیها از اهمیت قابل توجهی هم برای باکو و هم برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه جمهوری آذربایجان برخوردار است که نمی شود به راحتی از کنار آن گذشت.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
1
2
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ
کهنوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
1
1
روزی گوش اف پف های ... را خواهیم پیچاند
اندکی صبر........
م س
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
1
0
هردم ازاين باغ برى ميرسد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار