کد خبر: 712826
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
تحقق مطالبه 22 ساله اصفهانی ها عزم جدی مسؤولان را می طلبد
محل فعلی نمایشگاه بین المللی استان اصفهان درکنار یکی از قدیمی ترین پل های تاریخی این شهر (پل شهرستان) و در کنار جلگه زاینده رود واقع است ، اما مسائل و معضلات عدیده ای هم اکنون برای فعالیت نمایشگاه ها در اصفهان وجود دارد که از آن جمله می توان به عدم تکافوی فضاهای موجود برای برگزاری نمایشگاه های مختلف و متعدد در طول سال و کمبود فضا برای تقاضای شرکت در هر نمایشگاه و محدود شدن شرکت نمایشگاه ها به علت محدودیت فضایی صرف برای برگزاری تعداد محدودی نمایشگاه خاص در طول سال اشاره کرد.
راضیه کشاورز

وجود این مسایل ناقض تمامی اهداف و آرمانها و دستاوردهایی است که از برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی انتظار می رود و بطور کلی محدودیت فضایی، محدودیت پارکینگ و مشکلاتی که به دلیل قرارگیری محل فعلی نمایشگاه ها در داخل شهر (مانند ایجاد ترافیک) وجوددارد ،همه و همه دستیابی به تمامی اهداف برگزارکنندگان نمایشگاه ها را دچار خلل می کند به طوری که مسؤولان استان اصفهان معتقدند نمایشگاه فعلی این استان در خور شأن و مرتبه اصفهان در سطح جهانی نیست.

***
مسؤولان نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در صدد برآمده اند مکان مناسبی را جهت رفع نواقص موجود و ایجاد فضای مناسب و مساعد برای رسیدن به آرمانهای برگزاری نمایشگاهی و امکان رشد و توسعه آینده ، در نظر بگیرند.
زمین مورد طرح درضلع شمالی زاینده رود، دردامنه غربی کوه سرو شبادران ومنطقه روشن دشت بامساحت 70 هکتار قرار گرفته و مطالعات مقدماتی و راهبردی آن در سال 1375 انجام شد؛ عده ای خاص سهامدار نمایشگاه روشن دشت شدند که شهرداری نیز سهم 24 درصدی از آن دارد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان هم بارها بر لزوم هر چه سریعتر حل مشکلات احداث نمایشگاه جدید اصفهان در محل روشن دشت تأکید نموده و می گوید: در صورت لزوم باید جلسات مشترکی در این خصوص تشکیل داد.
آیة ا... سید یوسف طباطبایی نژاداجرای پروژه ساخت نمایشگاه روشن دشت را در صورت تحقق اتفاقی فرخنده در این استان دانسته و ادامه می دهد: نمایشگاه فعلی پل شهرستان پاسخگوی نیازهای استان اصفهان نیست و با شایستگی های این استان فاصله دارد.
وی تصریح می کند: استان اصفهان در بسیاری از بخش ها پیشتاز و پیشگام بوده است و به همین دلیل انتظار می رود به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن کشور در زمینه مباحث فرهنگی و رعایت شأن استان نیز پیشتاز باشد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان اظهار می دارد: اگرچه اقداماتی در نمایشگاه اصفهان صورت می گیرد، اما باید شاهد فعالیت های پر رنگ تر و اثر بخش تری در این زمینه باشیم.

فضای فیزیکی نمایشگاه‌ اصفهان اشباع شده است

در حالت استاندارد فضای فعلی نمایشگاه باید در طول یک سال ۲۰ نمایشگاه برگزار کرد ، این در حالی است که اکنون ۴۷ نمایشگاه و بیش از دو برابر میزان استاندارد برگزار می‌شود و فضای فیزیکی محل فعلی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان به اشباع رسیده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان در گفت و گو با "جوان" با اشاره به سهم بیش از ۶۰ درصدی شهرداری اصفهان در نمایشگاه بزرگ اصفهان می گوید: شهرداری به طور حتم برای بهره‌برداری اقتصادی از این پروژه مشارکت کرده است و باید توجه داشت که شرکت نمایشگاه‌ها مبتنی بر هزینه و درآمد است.

رسول محققیان اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی کامل فاز اول نمایشگاه بزرگ اصفهان را ۸۰ میلیارد تومان عنوان کرده و ادامه می دهد: در بودجه امسال شهرداری اصفهان حدود ۲۵ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافته است.وی درباره پروژه ساخت محل دایمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان تحت عنوان پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، بیان می کند: در صورت تأمین بودجه از سوی سهامداران تا سال 96 می توان فاز اول این پروژه را مورد بهره برداری قرار داد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان می افزاید: فاز اول در 17 هکتار با 80 میلیارد تومان سرمایه در قالب سه سالن به هم پیوسته به مساحت 15000 هزار مترمربع و فضای پارکینگ خواهد بود.وی تاکید می کند: پس از ایجاد زیرساخت ها و برگزاری نمایشگاه ها با کمک سهامداران جدید می توان پروژه را توسعه داد و سایر بخش های پیش بینی شده شامل رستوران، سالن همایش ها، مسجد و آمفی تئاتر را نیز احداث کرد.محققیان با تأکید بر اینکه رسانه های استان اصفهان باید مراحل ساخت این پروژه را پیگیری و از مدیران مطالبه کنند ، تصریح می کند: تا اردیبهشت ماه سال جاریساخت پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان به طور عملی آغاز خواهد شد.

جایگاه فعلی نمایشگاه اصفهان در شأن اصفهان نیست

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به عنوان برندی برای اصفهان تلقی می‌شود اما جایگاه فعلی این نمایشگاه در خور شأن و شایستگی اصفهان نیست.این مطلب را نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان نموده و می افزاید: شهرداری اصفهان به عنوان سهام‌دار این نمایشگاه باید با همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی تلاش کند تا نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به محل جدیدی منتقل شود و شاهد رشد، توسعه و شکوفایی این نمایشگاه در اصفهان باشیم.

احمد شریعتی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی نقش بسزایی در توسعه پایدار شهری و گسترش کسب و کار و احیای صنعت گردشگری دارد، معتقد است: نمایشگاه بین المللی با به نمایش گذاشتن توانمندیهای خاص مردم در حفظ و الگوی شهر اسلامی اصفهان و حفظ هویت شهر نقش اساسی دارد.
وی یادآور می شود: فعالیت های نمایشگاه در ارائه کیفی خدمات مورد تایید اتحادیه نمایشگاههای بین المللی جهان بوده است اما متاسفانه نمایشگاه بین المللی شهر اصفهان به لحاظ وجود مساحت کم و فضای محدود تغییرات خاصی را نسبت به رشد و توسعه شهری نداشته و با توجه به استقبال مردمی در برگزاری نمایشگاهها در طول سال دچار مشکلات گوناگون بوده است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان می کند: عدم تکاپوی فضاهای موجود برای برگزاری نمایشگاههای متعدد در طول سال و کمبود فضا برای تقاضای شرکت در هر نمایشگاه، محدود شدن شرکت نمایشگاهها به علت محدودیت فضایی در برگزاری تعداد محدودی نمایشگاه خاص در طول یکسال از جمله مشکلات نمایشگاه بین المللی اصفهان به شمار می رود.
وی ادامه می دهد: این مسائل ناقض تمامی اهداف، آرمانها و دستاوردهایی است که از برگزاری نمایشگاههای داخلی و بین المللی انتظار می رود، به طور کلی مشکلاتی که به دلیل قرارگیری محل فعلی نمایشگاهها در داخل شهر ( مانند ایجاد ترافیک) همه و همه دستیابی به کلیه اهداف برگزار کنندگان نمایشگاهها را دچار خلل می کند .
شریعتی می گوید: معضلات موجود مسؤولان نمایشگاههای بین المللی را بر آن داشت تا مکان مناسبی جهت رفع نواقص موجود و جهت رسیدن به اهداف و امکان رشد و توسعه آتی در نظرگرفته شود.
وی با بیان اینکه زمینی در ضلع شمالی جلگه زاینده رود، در دامنه غربی کوه سروشبادران و منطقه روشن دشت با مساحت ۷۷ هکتار برای نمایشگاه بین المللی در نظر گرفته شده است، ادامه می دهد: این زمین از جنوب به پادگان شهید بهشتی، از شمال به اراضی انرژی اتمی و از غرب به آزادراه کمربندی شرق اصفهان محدوده شده است که راه اصلی دسترسی به مجموعه در سمت جنوب زمین و در مجاورت پادگان شهید بهشتی می باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مطالعات مقدماتی و راهبردی در سال ۷۵ انجام و منتهی به تهیه و ارائه ماکت از طرح جامع نمایشگاه اصفهان شده است، تاکید می کند: نیاز است مسؤولان امر عزم و اراده ای جدی برای احداث پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان داشته باشند تا در آینده ای نه چندان دور شاهد افتتاح و بهره برداری این این پروژه باشیم.

پروژه انتقال نمایشگاه بین المللی اصفهان به روشن دشت مطالبه 22 ساله مردم استان اصفهان است که با عزم جدی مسؤولان کی توان امیدوار بود که در زمان اعلام شده به بهره برداری برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار