کد خبر: 711828
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰
رئيس كل نظام پزشكي در اظهاراتي عجيب درباره عواقب هرگونه واكنش احتمالي جامعه پزشكي به نهادهاي امنيتي و قضايي هشدار داد!
شمشيرهايي كه پخش تلويزيوني سريال طنز «در حاشيه» مهران مديري در حال تيز شدن بودند حالا براي زورآزمايي عليه صدا و سيما و اين سريال تلويزيوني از رو بسته شده‌اند؛ ظاهراً سازمان نظام پزشكي كشور در حال آماده‌سازي لشكر پزشكان براي تجمع حضوري و اعتراض به پخش آخرين سريال مديري و تنها سريال طنز تلويزيون در شب‌هاي آتي است.
الناز خمامي‌زاده
 شمشيرهايي كه پخش تلويزيوني سريال طنز «در حاشيه» مهران مديري در حال تيز شدن بودند حالا براي زورآزمايي عليه صدا و سيما و اين سريال تلويزيوني از رو بسته شده‌اند؛ ظاهراً سازمان نظام پزشكي كشور در حال آماده‌سازي لشكر پزشكان براي تجمع حضوري و اعتراض به پخش آخرين سريال مديري و تنها سريال طنز تلويزيون در شب‌هاي آتي است.
به گزارش «جوان»، سازمان نظام پزشكي كشور به عنوان نهادي كه از همان روزهاي اول كليد‌خوردن سريال طنز مهران مديري عليه ساخت آن اقدام به نامه‌نگاري و اعتراض كرده بود به تازگي يك بخش نظرسنجي را به سايت خود اضافه كرده و در آن با اين ادبيات كه «آيا در اعتراض حضوري (با كسب مجوزهاي لازم)‌ به پخش برنامه هتاكانه «در حاشيه» و رويه صدا و سيما، به‌صورت قطعي حضور مي‌يابيد» ‌از پزشكان خواسته است تا با ثبت شماره نظام پزشكي خود در اين رأي‌گيري شركت كنند. اين پرسش سازمان نظام پزشكي از پزشكان گوياي تلاش‌هاي اين سازمان براي سازماندهي اعتراضات خياباني و حضوري پزشكان عليه سريال «در حاشيه» مهران مديري طي روزهاي آتي است.

اعتراض به «در حاشيه» و پخش يك گزارش در شبكه خبر

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور پيشتر هم در نامه‌اي به معاون سيماي رسانه ملي خواستار جلوگيري از خدشه‌دار شدن جايگاه جامعه پزشكي در پخش برنامه‌هاي طنز و انتقاد از سريال جديد مديري شده بود. عليرضا زالي حالا يك بار ديگر دست به قلم شده و اين بار به رئيس رسانه ملي نامه نوشته و اعتراض خود را به صدا و سيما به گوش سرافراز رسانده است. البته در نامه جديد زالي، اعتراض تنها به سريال مديري ختم نمي‌شود بلكه پخش گزارشي در شبكه خبر درباره جامعه پزشكي و در كل رويكرد و رويه صدا و سيما در قبال اين جامعه نيز هدف اعتراض رئيس سازمان نظام پزشكي كشور قرار گرفته است. اين نامه و اظهارات جديد زالي در كنار نظرسنجي جديد سازمان نظام پزشكي كشور عليه صدا و سيما و سريال مديري حالا از تلاش سازمان نظام پزشكي براي گمانه زني درباره ميزان و شمار پزشكان معترض به رسانه ملي حكايت مي‌كند تا چنانچه تعداد معترضان قابل توجه بود، اعتراض از قلم و كاغذ، به اعتراض حضوري تغيير شكل دهد.
«در حاشيه» از روز ششم فروردين روي آنتن شبكه 3 سيما رفته است؛ اين سريال داستان سه پزشك است كه هر كدام در اين حرفه مشكلات خاص خود را دارند؛ مدرك پزشكي يكي از آنها كه در دانشگاهي فيليپيني درس خوانده معادل مدرك سيكل ايران است؛ ديگري پزشك و جراح زيبايي است كه صورت بيمارانش را خراب كرده و سابقه خوبي در جراحي‌هاي زيبايي ندارد و پزشك سوم در شاخه‌اي از پزشكي درس خوانده كه در ايران شناخته شده نيست. اين سه تن به ناچار بيمارستاني به نام «حاشيه» را تأسيس مي‌كنند و در قسمت‌هاي آتي اين سريال در تدارك تجهيز اين بيمارستان و جذب نيرو بر مي‌آيند.
«در حاشيه» مهران مديري هنوز روي غلتك نيفتاده است و آن طور كه اكثر مردم مي‌گويند پشت صحنه‌هايش بيشتر از خود سريال مايه خنده است اما به سبك كارهاي قبلي مديري انتظار مي‌رود كه با رو به جلو رفتن اين سريال، لحظات طنز و كشش آن نيز بيشتر از پيش شود.

ديوار سريال‌هاي طنز كوتاه است

«در حاشيه» با تمام داشته‌ها و نداشته‌هايش، مايه رنجش خاطر صنفي است كه به آن پرداخته شده است؛ اينكه چرا و چگونه مردم هم از اينكه «در حاشيه» در همين قدم‌هاي اوليه و به اين سرعت اعتراض پزشكان را برانگيخته متعجب هستند چراكه زبان گزنده مهران مديري و تيم نويسنده‌اش كه معمولاً در ديالوگ شخصيت‌هاي سريال‌هايش بروز پيدا مي‌كنند هنوز در اين سريال ديده نشده است. با توجه به حساسيت‌هايي كه از سوي وزير بهداشت و رئيس سازمان نظام پزشكي كشور مشاهده شده هم بعيد است مديري با چند ديالوگ جنجالي عليه جامعه پزشكي كشور، چراغ سبز تلويزيون و حمايت‌هاي رسانه ملي براي پخش بلامانع سريالش را ناسپاسي كند. نكته‌اي كه انتقاد و اعتراض پزشكان را در پي داشته نمايش چند پزشك در قالب شخصيت‌هايي لاابالي است كه با حركات و ژست‌هايشان مايه طنز و خنده و البته ظاهراً بي‌احترامي به جامعه پزشكان شده‌اند. پزشكي گفته است كه چرا مديري به جاي صنف پزشكان، ‌قليان‌كشي قهرمانان ورزشي يا اختلاس رئيس بانك ملي يا آرايشگاه‌هاي زنانه را سوژه نمي‌كند!
اينكه صدا و سيما چرا برنامه و سريال طنز كم مي‌سازد، انتقادي است كه معمولاً مردم به رسانه ملي وارد مي‌كنند اما ساخت سريال طنز در ايران همواره چيزي نبوده جز قدم گذاشتن در محدوده‌اي خطرناك و راه رفتن بر لبه تيغي كه ممكن است هر دم منجر به ضرر و زيان‌هايي براي عوامل برنامه‌ساز و حتي صدا و سيما شود. اين فضاي محتاطانه و پر ريسك و خطر، ناشي از رفتارها و حساسيت‌هايي است كه اقوام و اصناف مختلف نشان داده‌اند و آن را در فرهنگ عمومي كشور تبديل به يك عرف كرده‌اند؛ اينكه عينك بدبيني بر چشم بزني، شمشيرت را از رو ببندي و مو به موي ديالوگ‌ها و جزئيات سريال مربوط به صنف و قوميت خود را زير ذره‌بين بگذاري. اين بحث‌ها و تعصبات صنفي و حساسيت بر سر كوتاه و بلند بودن ديوار اصناف هميشه وجود داشته‌ است. سال‌ها است كه اين دژهاي تدافعي در مقابل ساخت سريال‌هاي طنز و غير طنز صنفي و قومي در حال ساخته شدن هستند. سريال‌هاي تلويزيوني «ساختمان پزشكان» و «سرزمين كهن» و فيلم سينمايي «شوكران» از جمله آثاري هستند كه پيشتر اعتراض اصناف مرتبط با محتواي موضوعي خود را در پي داشتند.
 
 رسانه ملي و تاريخ تعصبات صنفي و قومي

«ساختمان پزشكان» به كارگرداني سروش صحت كه از شبكه سوم سيما پخش مي‌شد مجموعه طنز تلويزيوني بود كه در موردي مشابه اعتراض صنف و جامعه پزشكي را در پي داشت. پخش سريال «سرزمين كهن» كمال تبريزي در سال 92 هم پيش از آنكه در بررسي وقايع تاريخي - سياسي – اجتماعي ايران به مقصد مشخصي برسد و در همان قسمت‌هاي نخست بنا به اعتراض مردم مناطق و استان‌هاي بختياري‌نشين كشور متوقف شد. فيلم سينمايي «شوكران» به كارگرداني بهروز افخمي نيز محصول سال 1377 سينماي ايران است كه در زمان خود اعتراض صنف پرستاران را در پي داشت.
اين قبيل اعتراضات گاه كارايي خود را داشته‌اند و در مورد اعتراض مردم قوم بختياري منجر به توقف پخش يك سريال شده‌اند و گاه نيز توجه‌ها را بيشتر از قبل بر محتواي يك فيلم يا سريال معطوف كرده‌اند همچنان كه حواشي فيلم «شوكران» در زمان خود نقش مؤثري در فروش خوب 300 ميليوني آن داشت. حالا كه سازمان نظام پزشكي مصمم به خراب كردن ديوارهاي سريال «در حاشيه» مهران مديري و حتي رجوع به نهادهاي امنيتي و قضايي است اينكه صدا و سيما تسليم خواسته اين سازمان شود يا آنكه بر مواضع قبلي خود پابرجا بماند، مشخص نيست اما بعيد به نظر مي‌رسد كه عموم مردم موافق خواسته‌هاي نظام پزشكي و توقف پخش تنها سريال طنز تلويزيون در شب‌هاي آتي باشند؛ آن هم به اين بهانه كه رابطه بين پزشك و بيمار تخريب مي‌شود. به هر حال اين مردم خودشان فرق بين دنياي طنز و جهان واقعيت را بهتر تشخيص مي‌دهند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
سیاوش کمالی اصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
2
13
پزشکان باید بدانند در کشوری که قانون حاکم است نیازی نیست با ایجاد هاله ای از تقدس ،احترام و حاشیه امن برای صنفی ایجاد کنند .
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
2
12
نه اینکه خرج تراشی و نون به هم قرض دادن و بیمار را بصورت عابر بانک دیدن و اشتباه در مداوا و احمال در مداوا و حساب سازی برای بیمار وجود ندارد. اگر شما برخورد قاطع میکردید با این همه فساد موجود دیگر مردم این چنین در باره شما نمی اندیشیدند که امروز جمع شدید من جای شما اگر بودم استعفا میدادم به جای اعتراض
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
1
7
یک مشت افراد فاسد و دزد که با جان مردم دارند تجارت میکنند و بجای انکه دولت و مجلس قانون سخت تری و مراقبت بیشتری از شهر وندانش بکند همیشه چشم پوشی کرده و مردم رها شدند در برابر یک مشت افرادی که فقط بیمار را برای خالی کردن جیبش میخواهند و کارش بیشتر ساختمان سازی و مستغلات است تا درمان و هیج جوابگویی هم ندارد در برابر کشتن بیمار و سیستم و قانون هم از ان حمایت میکند
ماهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
2
13
این قشر مرفه وتافته جدابافته هر کاری دلشان خواست کردند ولی مردم نتوانستند هیچ واکنشی نشان دهند لذا این خواسته مردم است تا حرف دلشان به صورت طنز گفته شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
1
6
من با پخش سريال درحاشيه كاملا موافقم اين سريال برقاب طنز حقايق تلخي از جامعه ما را بيان مي كند واقعا تعداد پزشكاني كه يا با كم سوادي يا بي مسوليتي به جاي درمان ،مشكلات بيماران را زيادتر وسخت تر مي كنند در كشورما كم نيست واين معضل حتي تو بيمارستان هاي خصوصي هم هست
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
1
6
این سریال هم همانند همه سریال های طنز است لازم نیست این صنف به خودشون بگیرند البته برخی از این صنف هستند که واقعاهمسان این پزشگان داخل طنز هستند اگر اینچنین نبود وضعیت ذرمان در کشورمون اینگونه نمیشد . زیر میز ی که امری خلاف شرع وقانون است را مدیری نگفته رئیس جمهور گفته
رفیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
0
4
سزاوار است پزشکان محترم ودیگر صاحبان مشاغلی که احیانا در چنین مجموعه های از برخی از آنان نام برده می شود،سعه صدر داشته باشندوصنف شریف خود را مخاطب چنین طنزهایی ندانند؛چراکه احیانا ترسیم عمل چند پزشک نما هرگز به جایگاه بلند مجموعه پزشکان ایران اسلامی که از جان مایه می گذارند ودر بیمارستانها واتاقهای عمل سخت ترین اعمال جراحی را انجام می دهند ،لطمه ای وارد نمی سازد
شروین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
1
2
همیشه گفتند حقیقت تلخ است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
0
0
گویا عده ای در حسرت پزشک شدن جان به لب شدند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
0
0
سریالها خارجی‌ رو ببینید .مثلا انگلیس طوری گداهای کنار خیابونشون رو نشون میده انگار شاهزدهای بی‌ ادعا هستن پزشکاشون که جای درمان معجزه می‌کنن و پرستاراش عاشقانه در خدمت مریض هستن اونوقت سیما ایران افراد تحصیل کرده داخل و خارج رو که سالها زحمت کشیدن تا چیزی یاد بگیرن و از علمشون زندگی‌ کنند رو افرادی مجرم نشون میده که مدرک جعلی داران و حقشونه با دست بند و بی‌ آبرویی برن زندان. نه مردم درس نخونن بیان بشن هنرمند نمای سیما که نه تخصصی لازم داره نه هنری کارشم فقط مسخره کردن کسانی که از موقعیت بهتر اجتماعی برخوردارن باهوشتر و و خوش لباس تر هستن .سؤ استفاده از حسادت عمومی‌ مردم برای جلب مخاطب کار کثیفی هست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار