کد خبر: 711345
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
معاون وزیر خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کمک به آوارگان سوریه با دبیر کل سازمان ملل، وزیر خارجه نروژ و رئیس صلیب سرخ بین‌الملل دیدار و درباره اوضاع سوریه، یمن و عراق به گفتگو نشست.
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه کشورمان، در حاشیه کنفرانس بین المللی کمک به آوارگان سوریه در کویت با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار و در خصوص آخرین تحولات مبارزه با تروریسم در عراق، وضعیت سوریه و بحران یمن گفتگو نمود.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات اخیر در یمن و عملیات هوایی نظامی خارجی علیه این کشور نقش  سازمان ملل را در جلوگیری از جنگی همه جانبه بین دو کشور بسیار مهم خواند و از اتخاذ تصمیمات  یک جانبه علیه کشور یمن ابراز تعجب نمود.
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه استمرار عملیات نظامی علیه یمن تبعات خطرناکی برای کشورهای منطقه دارد از دبیرکل سازمان ملل خواست از ظرفیت ها و امکانات خود برای توقف فوری هر گونه اقدام نظامی علیه یمن استفاده نماید.
وی افزود  نباید اجازه داد که با تداوم حملات، آتش جنگ  شعله‌ورتر شود و امنیت جمعی منطقه به مخاطره افتد.
امیرعبداللهیان نتیجه جنگ فعلی علیه یمن را بی‌تردید افزایش فزاینده موج جدید تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه و جهان دانست.
معاون وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به محاصره هوایی و دریایی یمن و نیاز شدید مردم این کشور به کمک‌های دارویی و غذایی‌، محاصره غذائی و دارویی مردم یمن در نتیجه حملات نظامی را قویا محکوم و تاکید نمود که راهکار نظامی در یمن محکوم به شکست است و گفتگوی ملی و عدم مداخله خارجی تنها راهکار سیاسی موجود است‌. معاون عربی و آفریقا همچنین با تاکید بر مسئولیت سازمان ملل در قبال تحولات سریع منطقه با ابراز تاسف از استمرار ورود سلاح و عناصر مسلح تروریستی به داخل سوریه بویژه طی هفته‌های اخیر خواستار نقش فعال‌تر سازمان ملل در توقف این روند گردید.
امیرعبداللهیان با تشریح مواضع اصولی ایران در قبال بحران سوریه و تاکید بر ضرورت حل سیاسی این بحران به حمایت‌های کشورمان از طرح استفان دی میستورا اشاره کرد و اظهار داشت طرح چهار ماده‌ای ایران نیز همچنان در دستور کار قرار قرار دارد.
دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار ضمن تشکر از مشارکت =ایران در کنفرانس بین المللی کمک به آوارگان سوریه  ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه، روند سیاسی و مبارزه با تروریسم در منطقه را حائز اهمیت خواند و بر نقش سازمان ملل در کمک به روند صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.
بان کی مون با اشاره به نقش سازنده و مهم ایران در منطقه ، خواستار کمک بیشتر تهران به تحقق راهکار سیاسی در قبال تحولات شد و از همکاری جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان دبیرکل در امور سوریه ، عراق و یمن تشکر نمود.
 
دیدار با وزیر خارجه نروژ
امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های شرکت کننده در  کنفرانس کویت با وزیر خارجه نروژ نیز دیدار و در خصوص تحولات یمن, سوریه و عراق گفتگو نمود.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به موضع معتدل و قابل قبول  اتحادیه اروپا در خصوص عملیات نظامی نیروهای خارجی علیه یمن, خواستار نقش فعال تر اتحادیه اروپا برای پایان دادن به حملات نظامی علیه شهروندان یمنی و آغاز گفتگوها بین اطراف مختلف این کشور گردید.
دیدار با رئیس صلیب سرخ جهانی
عبداللهیان همچنین با پیتر مورر رئیس صلیب سرخ جهانی  دیدار و در خصوص چکونگی رساندن  کمک های انسان دوستانه به سوریه و یمن گفتگو نمود.
امیرعبداللهیان ضمن تشریح وضعیت خطیر بوجود امده در یمن بر ضرورت گشودن مسیری امن (خط سبز ) برای ارسال کمک های  فوری دارویی و غذایی به مردم یمن تاکید نمود.
معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن اعلام امادگی کشورمان برای ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم یمن خواستار توقف فوری عملیات نظامی نیروهای خارجی علیه کشور بمن و جلوگبری از کشتار مردم ان کشور گردید.
پیتر ماورر رئیس صلیب سرخ نیز در این دیدار گزارشی از اقدامات صلیب سرخ در عراق ,سوریه ,لبنان ,اردن و فلسطین ارائه نمود.
رئیس صلیب سرخ از روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با ICRC (کمیته بین المللی صلیب سرخ  ) تشکر و قدرانی نمود.
پیتر ماورر  افزود: ما نسبت به ایجاد مسیر امن در ارسال کمک های انسانی به مردم یمن ، در حال برنامه ریزی و تلاش هستیم.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار