کد خبر: 711223
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان، با برگزاری آیین‌های نوروزی، فرارسیدن سال ۱۳۹۴ شمسی را با حضور ایرانیان مقیم، دوستداران فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی و علاقمندان به حوزه تمدنی ایران، گرامی داشتند.
 
خبرگزاری تسنیم: نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان، با برگزاری آیین‌های نوروزی، فرارسیدن سال ۱۳۹۴ شمسی را با حضور ایرانیان مقیم، دوستداران فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی و علاقمندان به حوزه تمدنی ایران، گرامی داشتند.
 
80 نمایندگی فرهنگی ایران در 60 کشور از 5 قاره جهان، نوروز باستانی ایران را جشن گرفتند. آنچه در ادامه می‌آید، گزارشی است از برگزاری مراسم جشن نوروز در برخی از این کشورها.
 
بلغارستان (صوفیا)
 
مراسم جشن نوروز با سخنرانی نوروزی، سفیر ایران و با حضورمحمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان، ایرانیان مقیم و دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران، در تاریخ یکم فروردین در هتل پرنسس صوفیا، برگزار شد. این مراسم به همت رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان و با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان برگزار شد.
 
اجرای گروه موسیقی محلی «بلغاری» و قرائت اشعار فارسی توسط دانشجویان زبان فارسی و ارایه مقاله در خصوص نوروز توسط الکساندرا لوزونوا از اساتید ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه و سخنرانی سفیر ایران و تزئین و چیدن سفره هفت‌سین ایرانی از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
 
قزاقستان (آستانا)
 
روز شنبه اول فروردین، مراسم جشن عید نوروز در قالب جشنواره نوروزی با حضور ایرانیان ساکن در شهر آستانا و تعدادی از مردم محلی، در رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، برگزار شد. در این جشنواره، مسابقه کاردستی بین دانش‌آموزان مدارس قزاقستان و دانش‌آموزان مجتمع آموزشی امام خمینی (ره) در شهر آستانا، مسابقه سفره هفت سین بین خانواده‌های ایرانی و جشن نوروزی، برگزار شد.
 
اصغر صابری، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان در این جشنواره در سخنانی به بیان پیشنه تاریخی عید نوروز پرداخت و با اشاره به ثبت این عید بزرگ به عنوان عید ایرانی در سازمان ملل متحد، آداب و رسوم این عید و سمبل‌های هفت سین و جغرافیای این عید را بیان کرد.
 
مراسم جشن عید نوروز با پخش کلیپ و اجرای سرودهای نوروزی، توسط تعدادی از دانش‌آموزان ایرانی و تعدادی از دانش‌آموزان قزاقی، قرائت شعر توسط دانشجویان زبان فارسی، بیان قطعه‌های ادبی، اجرای سرود و نواختن موسیقی سنتی و اجرای نمایشنامه حاجی فیروز و ... ادامه یافت.
 
قزاقستان شرقی (اوستکمین گورسک)
 
به منظور حفظ سنت عید نوروز، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان و مراکز فرهنگی و هنری شهرهای مختلف قزاقستان، جشنواره نوروزی در شهرهای مختلف این کشور برپا شد و بر اساس آن، اولین برنامه جشنواره نوروزی از روز سه‌شنبه 27 اسفند با حضور اقشار مختلف مردم، ارگان‌ها، نهادها و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها، در موزه مرکزی شهر اوستکمین گورسک مرکز قزاقستان شرقی افتتاح شد.
 
برگزاری نشست نوروزی با موضوع «نوروز در ایران و قزاقستان» با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های محلی از برنامه‌های این جشنواره بود که در ابتدا اصغر صابری، رایزن فرهنگی ایران و زائیتسف، رییس موزه مرکزی قزاقستان شرقی، ضمن بیان پیشینه عید نوروز، آداب و رسوم و جایگاه عید نوروز در دنیای معاصر و تفاوت‌ها و شباهت‌های مراسم جشن نوروز در ایران و قزاقستان سخنرانی کردند و در ادامه به سؤال‌های خبرنگاران در مورد مسایل مختلف نوروز پاسخ دادند.
 
برگزاری هفته سینمای ایران در منطقه اوستکمین گورسک، از دیگر برنامه‌های جشنواره نوروزی بود که به مدت یک هفته در سالن مرکزی کتابخانه مرکزی این شهر برگزار شد.
 
بنگلادش (داکار)
 
هم‌زمان با آغاز سال نو و به همت مرکز فرهنگی ایران در بنگلادش، برنامه جشن نوروزی با حضور ایرانیان مقیم داکار برگزار شد. کارگزاران نظام و خانواده ایرانیان مقیم داکار در هنگام سال تحویل سال، ضمن پرداختن به دعا و نیایش، به پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری و رییس جمهور کشورمان گوش فرا دادند.
 
همچنین ذاکری، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش، در سخنانی با تبریک آغاز سال نو، گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در سال 93 را به میهمانان ارایه داد و ابراز امیدواری کرد که در سال جدید نیز با همدلی همبستگی و مشارکت همگانی، اهداف فرهنگی و دینی ایران در بنگلادش محقق شود.
 
قرائت پیام نوروزی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین حافظ‌خوانی، از دیگر برنامه‌های جشن نوروزی ایرانیان بود.
 
آلمان (برلین)
 
پنجمین جشن نوروز مشترک به میزبانی موزه مردم‌شناسی برلین، با همکاری 10 کشور ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان، روز یکشنبه دوم فروردین، در تالار این موزه برگزار شد. این مراسم از ساعت 11 آغاز در تالار اصلی موزه مردم‌شناسی برلین آغاز و تا ساعت 17 بعد ازظهر ادامه یافت.
 
مراسم اولین نوروز مشترک در برلین با شرکت سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان برگزار شد و هر سال با ابراز علاقه دیگر سفارتخانه‏های کشورهای حوزه فرهنگی جشن نوروز، تعداد مشارکت‌کنندگان در برگزاری این مراسم افزایش یافته است.
 
در این جشن بین‌المللی، علاوه بر حضور شخصیت‏های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نخبگان و فرهیختگان آلمانی، سفرا و مقامات فرهنگی سفارتخانه‏های کشورهای مختلف در برلین، جمع بسیاری از شهروندان آلمانی علاقمند به آیین سنتی نوروز نیز حضور داشتند. در این مراسم در ابتدا گزیده‏ای از فلسفه عید نوروز و سابقه تاریخی آن از سوی مجری برنامه قرائت شد و پس از آن گروه‌های هنری ده کشور شرکت‌کننده به اجرای برنامه‌های خود پرداختند.
 
گروه موسیقی سنتی «ناسوت» از کشورمان متشکل از مریم هاتف، شهریار بلوچستانی، محسن طاهرزاده و مهران اعظمی‌کیا، نوازندگان سازهای موسیقی سنتی و اصیل ایرانی که به دعوت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و با مساعدت اداره‌کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آلمان حاضر شده بودند، به عنوان نمایندگان هنری ایران به اجرای برنامه‌های خود در این جشنواره بین‏المللی پرداختند که اجرای آنان با تشویق بی‌امان حاضران مواجه شد.
 
همچنین هر یک از کشورهای حاضر در این جشن نوروز مشترک علاوه بر اجرای موسیقی سنتی خود، با برپایی غرفه‌های جداگانه صنایع دستی و لباس‌های محلی، هنر و فرهنگ کشور خود را در معرض بازدید علاقمندان قرار داده و با غذاهای رنگارنگ و شیرینی‌های سنتی خود از میهمانان این جشن باستانی پذیرایی کردند.
 
به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و بهار طبیعت، مراسم جشن بزرگ نوروز 1394 در تاریخ 29 اسفند در تالار بزرگ «اوتو بروان» کتابخانه ملی پروس برلین با حضور گسترده ایرانیان مقیم برلین، شخصیت‌های فرهنگی، نخبگان و فرهیختگان ایرانی و آلمانی و نیز جمعی از دانشجویان بورسیه ایرانی برگزار شد.
 
در این مراسم داود حیدری، مجری و طنزپزداز اعزامی از سوی اداره‌کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و گروه موسیقی سنتی «راز» استان یزد به اجرای برنامه پرداختند.
 
در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و همیاری «دیوان غربی و شرقی وایمار» برپا شد، ماجدی، سفیر کشورمان در آلمان،برگزاری جشن های نوروز را از عوامل اتحاد و همبستگی ایرانیان در نقاط مختلف جهان برشمرد.
 
به دنبال آن گروه موسیقی سنتی «راز» استان یزد، متشکل از علی امیدی، سرپرست گروه و نوازنده تار و سه تار، امید انوشه، نوازنده سنتور، علیرضا نظافت، نوازده دف و تنبک و مصطفی محسن‌زاده و محمد محتشمی‌نیا، خوانندگان این گروه، با اجرای قطعاتی از موسیقی گوش‌نواز اصیل ایرانی برای میهمانان هنرنمایی کردند.
 
اسپانیا (مادرید)
 
به همت رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا و با همکاری اداره‌کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفارت کشورمان در مادرید، جشن نوروز روز یکشنبه 2 فروردین در مرکز فرهنگی نیکلاس سالمرون شهر مادرید، برگزار شد.
 
در این مراسم که تعداد زیادی از ایرانیان مقیم و اسپانیایی‌های علاقمند به فرهنگ ایران حضور داشتند، علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی ضمن تشکر از حاضران و با اشاره به همزمانی نوروز امسال با ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار امیدواری کرد که سال جدید که قرین با بهار فاطمی و معطر به رایحه حیات‌بخش گل یاس پیامبر حضرت زهرا (س) است، سالی پر از موفقیت و خوشی برای ایرانیان باشد.
 
ایشان در ادامه با اشاره به تاریخچه جشن نوروز و اینکه سنت مذکور در زمان اسلام نیز ادامه یافت، اظهار کرد: ظهور اسلام و برخورد مسالمت‌آمیز آن با سایر ادیان و آیین‌ها، از جمله اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد که نوروز پس از اسلام نیز در جغرافیای ایران استقبال شده و گرامی داشته شود و سنت‌های ملی ایرانی با سنت‌های اسلامی در سنت نوروز در هم آمیخته گردد.
 
سپس فدایی‌فرد، سفیر ایران در مادرید، با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» اظهار امیدواری کرد که اعتلای کشور و رسیدن به قله پیشرفت با همکاری همه به خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور هر چه بیش‌تر تحقق یابد.
 
پس از آن گروه موسیقی «آوا» بر روی صحنه آمد و قطعات زیبایی از موسیقی سنتی و محلی ایران را به اجرا گذاشتند. این گروه با اجرای قطعاتی از موسیقی محلی نواحی استان‌های گیلان، لرستان، کردستان، آذربایجان و همچنین اجرای قطعه‌ای به زبان انگلیسی و نیز موسیقی سنتی ایرانی، لحظات شادی و مفرحی را برای حاضران فراهم کردند.
 
پاکستان (کراچی)
 
روز چهارشنبه 5 فروردین، مراسم باشکوه جشن نوروزی با حضور سبحانی، سرکنسول ایران در کراچی، کارکنان کنسولی، سرپرست مدارس شبه قاره، مسئول و کارکنان مجتمع آموزشی جمهوری اسلامی ایران، کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران و ایرانیان مقیم در کراچی با خانواده‌ها در محل خانه فرهنگ ایران در کراچی پاکستان، برگزار شد.
 
این مراسم با پخش تلاوت زیبا و روح‌افزای کلام‌الله مجید آغاز و پس از آن فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت تحویل سال 94 شمسی هجری و آغاز خجسته عید نوروز برای حضار پخش شد. در ادامه برنامه نیز اشعار زیبایی توسط مرضیه‌سادات موسوی، از دانش‌آموزان مجتمع آموزشی جمهوری اسلامی ایران قرائت شد.
 
در پایان نیز مهدی خطیب، مسئول نمایندگی فرهنگی ایران در کراچی در سخنانی در خصوص دعای تحویل سال سخنانی را بیان کردو سبحانی، سرکنسول ایران در کراچی هم در باب نوروز به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
گرجستان (تفلیس، کوتایسی و باتومی)
 
به همت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان و به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ایام نوروز، از تاریخ 29 اسفند 1393 تا 7 فروردین 1394جشنواره موسیقی در شهرهای تفلیس، کوتایسی و باتومی، با عنوان «نوروز در موسیقی سنتی ایران» برگزار شد.
 
در مراسم افتتاحیه این جشنواره که در تاریخ 29 اسفند ماه در محل سالن اجتماعات دانشگاه گرجستان با حضور جمعی از کارگزاران ایران و ایرانیان مقیم در گرجستان، اساتید و دانشجویان علاقمند به موسیقی سنتی ایران برگزار شد ، الکساندر چولوخادزه، رییس گروه ایران‌شناسی این دانشگاه درباره جایگاه و قدمت موسیقی سنتی ایران در گرجستان سخنانی را بیان کرد.
 
مجتبی کامران‌فرد، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان هم در سخنانی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی موسیقی فاخر ایران زمین و پرداختن به آداب و سنت های نوروز و ریشه‌های مشترک این فرهنگ در حوزه قفقاز و کشور گرجستان بیان کرد.
 
همچنین به همین مناسبت در اولین روز از سال نو، مراسم جشنی در محل سالن اجتماعات سفارت ایران در تفلیس برگزار شد. عباس طالبی‌فر، سفیر ایران در گرجستان، در این مراسم و در سخنانی که بیان کرد، گزارشی از فعالیت‌های آن سفارت در سال 93 و برنامه‌های سال جاری را ارایه داد. در ادامه گروه موسیقی سنتی «سکوت» به اجرای برنامه پرداخت.
 
برگزاری جشن نوروز به همت رایزنی فرهنگی ایران با مشارکت مدرسه شماره یک شهر تفلیس در تاریخ 4 فروردین از دیگر برنامه‌های نوروزی ایران در تفلیس گرجستان بود. دانش‌آموزان گرجی 4 مدرسه تفلیس که زبان فارسی را به عنوان یکی از دروس آموزشی خود انتخاب کرده‌اند، برنامه‌های متنوعی مانند همخوانی سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و نمایش‌های ایرانی به زبان فارسی را در این مراسم اجرا کردند.
 
در ادامه برگزاری مراسم‌های نوروزی در تفلیس، در تاریخ 3 فروردین در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد گرجستان، گروه موسیقی سنتی «سکوت» با حضور کارگزاران ایران و ایرانیان مقیم گرجستان، اساتید و دانشجویان علاقمند به فرهنگ ایران، به اجرای برنامه پرداختند.
 
در این مراسم همچنین دانشجویان رشته ایران‌شناسی این دانشگاه، قطعاتی از شعرا و مفاخر ایران زمین را دکلمه کردند.
 
تاجیکستان (خجند)
 
مراسم جشن نوروز با همت گروه زبان فارسی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی خجند با حضور مسعود احمدوند، وابسته فرهنگی ایران در خجند تاجیکستان، انور مقصوداف، رییس این دانشگاه، نسیم‌جان همراه بایف، رییس دانشکده شرق‌شناسی و جمعی از استادان و دانشجویان تاجیکی برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم انور مقصوداف، رییس دانشگاه دولتی خجند، بزرگداشت این جشن قدیمی در دانشگاه را نشانه‌ای از احیای سنت‌های نیاکان توسط جوانان دانست و افزود: نوروز برای ما مردمان ایران قدیم و خراسان بزرگ، جشن زندگی و تولد دوباره است.
 
در ادامه مسعود احمدوند، وابسته فرهنگی کشورمان در خجند، با اشاره به ماندگاری این سنت نیاکان پس از گسترش اسلام گفت: با ترویج دین مبین اسلام در سرزمین‌های فلات ایران، برخی از سنن باستانی مغایر با ارزش‌های اسلامی از میان رفتند اما نوروز توانست جایگاه خود را به عنوان جشنی ملی در میان فارسی‌زبانان حفظ کند و امروز تبدیل به یک جشن جهانی شود.
 
وی افزود: دلیل پایداری نوروز را می‌توان سازگاری آن با ارزش‌های اسلامی دانست.
 
در این محفل دانشجویان برنامه‌های مختلفی از قبیل مشاعره، نمایش سفره هفت سین و هفت شین، آماده کردن غذاهای نوروزی، نمایش هنرهای مردمی و موسیقی و ... اجرا کردند.
 
همچنین با فرارسیدن نوروز، نمایشگاه بزرگ نوروزی در شهر خجند برپا و غرفه وابستگی فرهنگی ایران در خجند، با استقبال بازدیدکنندگان روبرو شد. این غرفه با همکاری ایرانیان مقیم خجند به سفره هفت سین، غذاهای ایرانی و صنایع دستی مزین شده بود و در مراسم رسمی عید نوروز این شهر در روز دوم فروردین، پذیرای ساکنان خجند بود.
 
در این نمایشگاه که در کنار باغ کمال خجندی برگزار شد، رجب بای احمدزاده، شهردار خجند و جمعی از هنرمندان، مسئولان و مقامات دولتی ولایت سغد از غرفه ایران دیدن کردند. شهردار خجند با حضور در غرفه ایران ضمن تبریک نوروز به وابسته فرهنگی ایران، این عید را یکی از جنبه‌های بارز دوستی و نزدیکی کشورهای فارسی‌زبان دانست.
 
شبکه‌های تلویزیونی «سغد» و «طنین» ضمن تصویربرداری از غرفه ایران، با وابسته فرهنگی کشورمان در خجند تاجیکستان در خصوص آداب و رسوم نوروزی در ایران و نمادهای سفره هفت سین گفت‌وگو کردند. مسعود احمدوند در این مصاحبه‌ها ضمن تبریک نوروز به مردم استان سغد، سالی سرشار از سلامتی، سعادت، موفقیت و جهانی سرشار از صلح و دوستی را برای همگان آرزو کرد.
 
تاجیکستان (دوشنبه)
 
مراسم ویژه نوروز سال 1394هجری شمسی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان در محل سالن بسیار مجلل و زیبای اپرا در مرکز شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد. در این مراسم بین‌المللی با حضور غائبف، مدیرکل وزارت امور خارجه تاجیکستان، آقای آرزو، سفیرکبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تاجیکستان، ایشان امان‌الله، سفیرکبیر ترکمنستان در تاجیکستان، نمایندگانی از سفارتخانه‌های کشورهای پاکستان، هندوستان، قرقیزستان و چین، فرهیختگان و دانشمندان تاجیک، مدیران شبکه رادیویی و تلویزیونی تاجیکستان، فغانی، سفیر کشورمان در دوشنبه، مهرداد پارسا، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، اعضای سفارت، دانشجویان، معلمان، تجار و خانواده آنان و کلیه ایرانیان مقیم در تاجیکستان به همراه گروهی از تاجیکان و افاغنه علاقمند برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم پیام نوروزی مقام معظم رهبری به صورت تصویری برای میهمانان پخش شد. سپس فغانی، سفیر کشورمان سخنان خود را با خواندن دعای سال تحویل و قطعه شعری در خصوص نوروز آغاز کرد. وی گفت: نوروز یک پیام ساده و دل‌گرم‌کننده دارد؛ هیچ زمستانی ماندنی نیست. نوروز بهانه دوست داشتن، مهرپروری و نوزایی است، نوروز را بعضی‌ها فقط تاریخ تحویل سال جدید می‌دانند اما نوروز واقعی تاریخ تحویل جان و جهان است.
 
وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: امیدوارم در سالی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را سال «دولت، ملت؛ همدلی و همزبانی» نامیداند، شاهد ترویج بیش از پیش پیام هم‌دلی بهار باشیم.
 
در ادامه مراسم گروه موسیقی «زاگرس» که با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان و همکاری اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان مقیم خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دوشنبه اعزام شده‌اند، به اجرای برنامه پرداخت.
 
سپس دانش‌آموزان مجتمع امام صادق (ع) با پوشیدن لباس‌های محلی اقوام مختلف ایرانی بر روی سن حاضر شده و تبریک نوروزی را تقدیم عزیران حاضر در سالن کردند.
 
در ادامه گروه موسیقی از کشور تاجیکستان به نام «دولت نذری» با همکاری یکی از اعضای گروه موسیقی «زاگرس» به اجرای مشترک چند قطعه از موسیقی تاجیکی پرداختند که مورد تشویق ویژه استقبال‌کنندگان بهار قرار گرفتند.
 
خبر دیگر از تاجیکستان اینکه همزمان با جشن نوروز بین‌المللی، نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در جمهوری تاجیکستان، هدایای ایرانیان سخاوتمند و نیکوکار را در بیمارستان مرکزی‌ سرطان‌شناسی‌ جمهوری تاجیکستان، تقدیم کودکان سرطانی تحت مداوا کرد.
 
در این مراسم با همکاری سازمان خیریه‌ «لانه» تاجیکستان و با حضور علیپور، معاون سفارت ایران در تاجیکستان، عبادی، مسئول نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاجیکستان، شهروز فلاحت‌پیشه، مدیرکل امور سازمان‌های بین‌المللی‌ و موافقتنامه‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهرداد پارسا، سرپرست رایزنی‌ فرهنگی ایران در تاجیکستان و تنی چند از ایرانیان مقیم تاجیکستان برگزار شد.
 
همچنین گروه موسیقی اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات، برای کودکان بیمار و بستگانشان برنامه‌های شاد و مفرح اجرا کرد و پس از آن هدایا شامل 7 دستگاه تلویزیون و ویدئو برای نصب در اتاق‌های بیمارستان، بالغ بر از 10 هزار سامانی (حدود1500 دلار) دارو و هدایای نوروزی برای کودکان سرطانی تحت درمان و یک بسته مواد غذایی برای خانواده بیماران، اهدا شد.
 
در ادامه برگزاری برنامه‌های نوروزی ایران در تاجیکستان، نوای موسیقی محلی استان لرستان در تلویزیون پایتخت تاجیکستان، پخش شد. اعضای گروه موسیقی «زاگرس» استان لرستان به سرپرستی آشتیانی، خواننده محبوب استان لرستان که به منظور شرکت در جشن‌های نوروزی و به همت اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شهر دوشنبه اعزام شده‌اند، با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان و به دعوت کارگردان برنامه «نورزو جهانی» تلویزیون پایتخت تاجیکستان، در استودیو ضبط این برنامه حاضر شدند و نوای موسیقی محلی ایرانی را با اجرای قطعاتی از آوازهای لری برای بینندگان برنامه اجرا کردند.
 
این برنامه در روز اول فروردین ماه در چند نوبت از تلویزیون پایتخت، پخش شد.
 
اوگاندا (کامپالا)
 
ایرانیان مقیم اوگاندا، روز شنبه اول فروردین، با حضور در در رایزنی فرهنگی ایران در این کشور، آغاز سال نو شمسی را با عرض ارادت به حضرت فاطمه (س) گرامی داشتند. این مراسم همزمان با نماز مغرب، پس از اقامه نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام العوالی، با حضور سفیر ایران و تعدادی از فعالان فرهنگی از جمله نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دبیر جماعت شیعیان خوجه و مسئول فرهنگی این جماعت، آغاز شد.
 
علی بختیاری، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا ر این مراسم با قرائت شعری از حافظ شیرازی، آغاز سال نو را به میهمانان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در سالی که آستانه‌اش مزین به نام مبارک حضرت فاطمه (س) است، برای ملت ایران، در صحنه داخلی و بین‌المللی، سالی پر از برکت و موفقیت باشد.
 
در ادامه نیک‌بین، سفیر کشورمان در اوگاندا، پیام نوروزی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را قرائت کرد و با ارائه بیاناتی، سال نو را تبریک به میهمانان و ملت ایران تبریک گفت.
 
پایان بخش این قسمت از مراسم قرائت شعر یکی از ایرانیان مقیم اوگاندا به مناسبت نوروز بود.
 
قرقیزستان(دانشگاه آرابایف)
 
با مشارکت دانشکده تاریخ و علوم اجتماعی دانشگاه آرابایف جمهوری قرقیزستان و رایزنی فرهنگی کشورمان جشن نوروز ایرانی در در سالن اجتماعات دانشگاه آرابایف برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم عبدالرحمن اف، رئیس دانشگاه آرابایف نوروز را عید ملت‌های با یک سابقه تمدنی بلند خواند و گفت: این آیین باستانی فراخوان طبیعت به همدلی و یک رنگی بوده و جشنی است که از قدمتی دیرینه برخوردار است.
 
وی ادامه داد: این مراسم در بردارنده سنت‌های اصیل شرقی بوده و احیا کننده بسیاری از روابط حسنه انسانی و خانوادگی در بین اقوام مختلف است.
 
در ادامه علی کبریایی‌زاده، رایزن فرهنگی ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: قرن‌های متعددی است که ما وارثان نوروز این جشن صلح و دوستی را با شکوه برگزار می‌کنیم، چون اعتقاد داریم نوروز در بردارنده ارزش‌های اصیل انسانی بوده و همواره در تقارن با طلیعه طبیعت تجلی اعتدال، نوع دوستی و مهربانی است.
 
شایان ذکر است در حاشیه این مراسم که با همکاری گروه زبان‌های شرقی دانشکده شرق‌شناسی این دانشگاه برگزار شد، سفره هفت سین و نمایشگاهی از غذاهای ایرانی در معرض دید اساتید ودانشجویان قرار گرفت.
 
قرقیزستان(مدرسه چنگیز)
 
با حضور مسئولین مدرسه و جمعی کثیری از معلمین و دانش آموزان مراسم نوروز در سالن اجتماعات مدرسه چنگیز آیتاتف برگزار شد.
 
در آغاز این مراسم که جمعه 29 اسفند ماه برگزار شد، رایزنی فرهنگی کشورمان نوروز را یکی از مشترکات ملت ایران و قرقیزستان دانست و گفت: ایرانیان از ده ها قرن پیش تا کنون نوروز را که البته خواستگاه آن هم ایران می‌باشد جشن گرفته و با وجود تفاوت‌های ملیتی و موانع بین المللی روز به روز پیوند مردمان حوزه نوروز مستحکم‌تر و نزدیک‌تر می‌شود.
 
ژکبریایی‌زاده افزود: نوروز واجد ارزش‌های انسانی بسیاری همچون مهربانی، فداکاری، احترام به بزرگترها، پرهیز از افراط و خودخواهی بوده و از این بابت همواره در قرون متمادی مورد تایید و تاکید بوده است.
 
رایزن فرهنگی کشورمان گفت: همانطور که با فرارسیدن نوروز و بهار، طبیعت جان تازه‌ای گرفته و لباس نو می‌پوشد، ما انسان‌ها نیز که فرزندان طبیعت هستیم می‌بایست در خودمان با عمل به ارزش‌های انسانی تحول ایجاد کنیم.
 
مدرسه چنگیز آیتماتف حدود سه هزار نفر دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد که بیش از پانصد نفر از این دانش اموزان به فراگیری زبان فارسی مشغولند .
 
نمایش هفت‌سین ایرانی در شبکه کی‌تی‌آر: سفره هفت‌سین و طرز تهیه غذاهای بومی کشورمان در شبکه تلویزیونی کی‌تی‌آر ( K.T.R) قرقیزستان به نمایش درآمد.
 
همزمان با فرارسیدن نوروز و آغاز بهار طبیعت حسب تقاضای شبکه تلویزیونی جمهوری قرقیزستان سفره هفت‌سین و طرز تهیه برخی از غذاها و شیرینی‌های ایرانی با حضور تهیه کننده، مجری برنامه‌های فرهنگی این شبکه به ضبط برنامه پرداختند.
 
در این برنامه که با معرفی آشپزخانه ایرانی و طرز تهیه برخی از غذاها و شیرینی‌های ایرانی پایان یافت، رایزن فرهنگی کشورمان به تشریح آداب نوروزی در ایران پرداخت و سفره هفت‌سین را به عنوان سمبل نشاط، شادابی و دوستی برای مخاطبین این برنامه تشریح کرد.
 
این برنامه طی روز های 29 اسفند و اول فروردین در چندین نوبت از طریق شبکه ذکر شده پخش شد .
 
آذربایجان (باکو)
 
به همت رایزنی فرهنگی ایران در آذربایجان، غرفه آثار هنرهای دستی، کتاب و سفره هفت سین ایرانی برای آشناسازی مردم آذربایجان و بازدیدکنندگان سایر کشورها با آداب و رسوم نوروز به عنوان کهنسال‌ترین آئین ملی در جهان، از 29 اسفند سال 1393 تا سوم فروردین 1394 به مدت 4 روز در دومین جشنواره بین‌المللی نوروز در کنار غرفه‌های سایر کشورهای شرکت‌کننده برپا شد.
 
این جشنواره برای دومین سال متوالی با حضور کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و روسیه، در محله تاریخی ـ فرهنگی ایچری شهر باکو، برگزار شد.
در آغاز این جشنواره که پاک‌آئین، سفیر کشورمان در آذربایجان نیز حضور داشت، ابراهیم ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در اذربایجان به اتفاق نمایندگان سفارتخانه‌های روسیه و ترکیه، در مراسم افتتاحیه جشنواره سخنرانی کرد.
 
رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک جشن باستانی نورور به حضار و مردم آذربایجان، نوروز را یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های ایرانی و از اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و آذربایجان توصیف کرد و گفت: مردم ایران و آذربایجان، نوروز را نه تنها به عنوان نماد یک تمدن بزرگ می‌شناسند؛ بلکه آن را به عنوان یک عید بین‌المللی به جهانیان معرفی کرده‌اند.
 
در این جشنواره که گروه موسیقی اعزامی از سوی اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نمایندگی از جامعه موسیقی کشورمان نیز حضور داشت، در روزهای اول و دوم فروردین در دو نوبت 15 دقیقه‌ای به اجرای برنامه پرداختند که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.
 
همچنین در طول مدت برگزاری نمایشگاه، رایزن فرهنگی و سفیر ایران در آذربایجان، ضمن مصاحبه با رسانه‌های صوتی و تصویری و همچنین خبرگزاری‌های آذربایجان، از نوروز و اعیاد و مناسبت‌های مشترک بین دو کشور به عنوان عوامل تحکیم روابط فرهنگی دو کشور برادر و دوست ایران و آذربایجان نام بردند و بر اهمیت بسط و گسترش روابط فرهنگی دو کشور تأکید کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار