کد خبر: 711071
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
نامه روحانی به روسای کشورهای عضو ٥+١
رئیس جمهور ایران تلفنی با رئیس جمهور فرانسه، روسیه و چین و نخست وزیر انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد و نامه‌ای را نیز به روسای کشورهای عضو ۱+۵ ارسال کرده است.
جوان آنلاین: روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه عصر پنجشنبه در یک گفت و گوی تلفنی درباره مذاکرات هسته‌ای، مسائل حساس منطقه و روابط دوجانبه، بحث و تبادل نظر کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و ضمن برشمردن مواضع کشورمان در این زمینه اظهارداشت: در فرصت جدیدی که به‌وجود آمده باید کشورهای عضو با تمرکز بیشتری، مذاکرات را به پیش ببرند چرا که ممکن است گروه‌های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم.

دکتر روحانی افزود: انتظار ما از روسیه به عنوان کشور همسایه و دوست آن است که قدمهای جدی‌تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی‌تری در مذاکرات ایفا نماید.

رییس جمهوری سپس با اشاره به تحولات یمن و تجاوز نظامی به آن کشور، ضمن تأکید بر وحدت و لزوم ثبات یمن، بر ضرورت روی کار آمدن دولتی فراگیر تأکید نموده و اظهار داشت: شرایط یمن با چند ماه پیش متفاوت است؛ مردم یمن شاهد انقلابی مردمی بودند و با شرایط جدید باید به خواست مردم توجه کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این گفت و گو تلفنی با تسلیت به رییس جمهور کشورمان در رابطه با درگذشت والده گرامی ایشان و ضمن اشاره به پیشرفت‌های مذاکرات هسته‌ای گفت:این مذاکرات بسیار خوب بوده است و باید تلاش کنیم به توافق نهایی دست یابیم.

رییس جمهوری روسیه افزود: مسکو همواره موافق مسیری است که به توافق نهایی منجر شود.

پوتین در خصوص تحولات یمن نیز اظهارداشت: ما با هرگونه دخالت نظامی مخالفیم و این روش را سازنده نمی‌دانیم. روسیه از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت کرده و همواره بر گفتگو میان طرفین تأکید می‌کند.

وی افزود: ما با ایران در زمینه مسائل منطقه و همچنین مذاکرات هسته‌ای به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد.

در این گفتگو، طرفین با مثبت خواندن رشد روابط اقتصادی دوکشور و با ذکر اینکه هنوز به اهداف توافق شده دو رییس جمهور در توسعه روابط نرسیده‌ایم، تأکید کردند که ایران و روسیه در سال جاری برای دستیابی به رشد بیشتر روابط، بر تلاش‌های خود بیافزایند.

همچنین حسن  روحانی تلفنی با "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دراین گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چراکه اشتراکات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتماد آفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

دکتر روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید نمود.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به کشور یمن و با محکوم کردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی کشورهای مستقل، اظهار داشت: کشورهای منطقه می‌بایست از هرگونه اقدامی که سبب افزایش بحران شود خودداری نمایند.

دکتر روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ها و روی کار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌کنیم.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مکالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور کشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم که در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد گرفت تا مشکلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هرکار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید نمودند.

این تماس‌های تلفنی در حای انجام می‌شود که مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به تفاهم سیاسی درباره چگونگی تداوم مذاکرات از شب گذشته (چهارشنبه) در لوزان سوئیس آغاز شده و انتظار می‌رود تا شنبه ادامه داشته باشد.

هنوز اختلافات چشمگیری در رسیدن به توافق جامع باقیمانده و تا رسیدن به ضرب الاجل نهایی 10 تیرماه مذاکره کنندگان هر دو طرف باید باز هم ساعات نفس گیری را برای دستیابی به آنچه تامین کننده رضایت طرفین و به تعبیری برد-برد باشد، سپری کنند.

علاوه بر اختلافاتی که میان ایران و شش کشور باقیمانده در میان 1+5 نیز وحدت نظر وجود ندارد به گونه‌ای که فرانسه باز هم در این دور علاقه دارد تا نقش مخربی ایفا کند و این تنها از شکاف‌های موجود در طرف مقابل حکایت دارد.

ایران بارها اعلام کرده که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی با یک مجموعه واحد در طرف مقابل مذاکره می‌کند نه شش طرف. بنا بر این فرانسه نیز به عنوان یکی از اعضای 1+5 باید مواضع خود را با دیگر طرف‌های مذاکره کننده یکسان کرده تا راه رسیدن به توافقی که برای هر دو طرف مفید باشد، هموارتر گردد.

همچنین روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه عصر پنجشنبه در گفت وگویی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای وتحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر دادند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این گفتگو با تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و ابراز امیدواری نسبت به نتایج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: انتظار از کشور فرانسه آنست که همانند مذاکرات سال‌های 2005–2003، نقش فعالی داشته باشد. دشمنان روابط دو کشور می‌خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد ولی دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.

رییس جمهوری درادامه به تحولات یمن پرداخت و ضمن برشمردن مواضع روشن کشورمان درقبال تجاوز نظامی به یمن گفت: راه حل مشکل یمن نظامی نیست و مداخلات نظامی خارجی بسیار خطرناک بوده و بر دامنه بحران خواهد افزود. ما براین باوریم که تمامی گروههای داخلی از طریق مسیر مذاکره، برای وحدت یمن تلاش کنند، تا ثبات و امنیت به این کشور بازگشته و تروریست‌ها موفق به تخریب این کشور نشوند.

دکتر روحانی دراین زمینه از فرانسه خواست تا با استفاده از نفوذ خود درکشورهای منطقه و صحنه بین‌المللی از تداوم این مداخلات جلوگیری نموده و به ثبات و وحدت این کشور کمک نماید.

در این مکالمه تلفنی، آقای اولاند ضمن تسلیت درگذشت والده گرامی رییس جمهور کشورمان و با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، گفت : فرانسه برانجام توافق مصر است وضمن به رسمیت شناختن فناوری صلح آمیز هسته ای ایران حاضراست در این رابطه وبویژه پس از توافق همکاری های خود باایران را توسعه دهد.

وی در رابطه با اوضاع کشور یمن اظهار داشت فرانسه موافق گفتگو و نزدیک کردن طرفین از طریق مذاکرات است تا بتوان از این طریق، به اوضاع این کشور سامان داد.

در این مکالمه تلفنی روابط تاریخی ایران و فرانسه نیز مورد توجه قرار گرفته و طرفین بر توسعه همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید نمودند.

همچنین رئیس جمهور ایران با "شی جینپینگ" رئیس جمهور چین نیز تلفنی گفت‌وگو کرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار