کد خبر: 710489
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
سال كه به پايان مي‌رسد ناخودآگاه اين سؤال در ذهن نقش مي‌بندد كه در طول يك سال فعاليت در راستاي اهداف و برنامه‌هاي پيش‌بيني شده، چه اقدامي انجام شده و تا چه ميزان توفيق حاصل گرديده است.
حسن رشوند
سال كه به پايان مي‌رسد ناخودآگاه اين سؤال در ذهن نقش مي‌بندد كه در طول يك سال فعاليت در راستاي اهداف و برنامه‌هاي پيش‌بيني شده، چه اقدامي انجام شده و تا چه ميزان توفيق حاصل گرديده است.
به تعبير ديگر، پرونده يك سال تلاش يا بالعكس قصور‌ها در پيش چشم رقم مي‌خورد و از اعمال و رفتارهاي مثبت احساس غرور و رضايت و از اقدامات ناصوابي كه برآيند آن خسران و عقب‌ماندگي در عرصه فردي و اجتماعي است، احساس سرافكندگي مي‌كنيم.
سال 93 كه بر اساس سنت حسنه سنوات گذشته توسط رهبر معظم انقلاب به يك عنوان اختصاص داده شد، به جهت اهميت دو موضوع اساسي «اقتصاد و فرهنگ» و توصيف اين واژگان با مفاهيم كليدي و ارزشي «عزم ملي و مديريت جهادي»، بارقه‌اي از اميد را در دل دلسوزان نظام و انقلاب ايجاد كرد. آنگونه كه همگان را تصور بر آن بود در سالي كه گذشت همت همه مسئولان مصروف نهادينه كردن اين مفاهيم در جامعه خواهد شد. امروز كه همه اعم از مسئولان و تك‌تك كساني كه دستي بر اين دو موضوع اساسي در كشور دارند، وقتي عملكرد يك ساله خويش را مرور مي‌كنند، بايد از خود اين سوال را بپرسند كه آيا توانسته‌اند چنين انتظار بحقي را پاسخ دهند؟
تصور كنيم امروز روز واپسين است و پرونده اعمال هر يك از ما در دستمان است و بايد به پيشگاه الهي گزارش بدهيم؛ تا چه ميزان اميدوار به عمل خويش هستيم؟ در صورت مشاهده غفلت‌ها چه حسرتي خواهيم خورد از افعال نيكي كه مي‌توانستيم انجام دهيم ولي انجام نداديم؟
كدام عزم ملي و مديريت جهادي را به كار گرفتيم تا چالش‌هاي فرهنگي موجود را رفع و تنگناهاي اقتصادي را آن هم در شرايطي كه با تحريم‌هاي اقتصادي دشمن دست و پنجه نرم مي‌كنيم، مرتفع سازيم؟
بي‌انصافي است اگر بگوييم در عرصه اقتصادي در طول يك سال گذشته كار نشده است، ولي آيا اين حجم كار با توجه به ظرفيت كشوري كه در عرصه‌هاي مختلف بارها و بارها امتحان خويش را پس داده است، رضايت‌بخش است؟
كجاي كارهاي انجام شده همتراز عملكرد گذشته ما در حوزه مديريت جهادي است؟ براي رفع مشكلات خويش در عرصه فرهنگ و اقتصاد، كدام عزم ملي را به كار گرفتيم كه امروز سر بلند كرده و با افتخار بگوييم پيشرفت در فلان بخش كشور حاصل مديريت جهادي و عزم ملي است؟
تلاش‌هاي مجموعه‌هايي همچون سپاه و بسيج در پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي و توليد محصولات فرهنگي در جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي قابل تقدير است، اما اين تلاش‌هاي بخشي، آيا به مفهوم آن است كه ما در رفع مشكلات‌مان در اقتصاد و فرهنگ عزم ملي و مديريت جهادي را در تمام عرصه‌هاي كشور و با ظرفيت همه دستگاه‌ها به كار گرفته‌ايم؟ اما در كنار شعار سال 93، نظام جمهوري اسلامي شيريني‌ها و تلخي‌هايي را هم تجربه كرد كه تنها به چند نمونه آن اشاره مي‌شود:
1 - در حوزه نرم‌افزاري فرهنگي شاهد بزرگ‌ترين تحول فرهنگي در ماه‌هاي پاياني سال بوديم و آن نامه تاريخي مقام معظم رهبري به جوانان غرب بود؛ نامه‌اي كه به تعبير انديشمندان غربي، تأثيرگذارترين و كم‌نظيرترين اقدام در سال‌هاي اخير بود و به تعبير ديگر، بعد از نامه حضرت امام (ره) به گورباچف، مؤثرترين اقدام نرمي بود كه رهبري نظام اسلامي با رويكرد ايجابي و جذب جوانان غرب به فرهنگ و ارزش‌هاي غني و اصيل دين مبين اسلام انجام دادند؛ اقدامي كه آثار پربركت آن در حوزه فرهنگ در كمتر زماني قابل رصد كردن خواهد بود.
2 - باز در حوزه داخلي، با وجود موج تبليغاتي دشمنان در روزهاي پاياني سال، شاهد برگزاري انتخابات هيئت‌رئيسه خبرگان رهبري و انتخاب شايسته مجاهدي ديگر از مجاهدان انقلاب و ياري هميشه صديق براي انقلاب، امام (ره) و رهبري نظام بوديم.
آنچنان كه بهت و حيرت دشمنان را اين انقلاب برانگيخت و بار ديگر دشمن را در طراحي و اجراي برنامه‌هاي خويش نااميد ساخت.
3 - اهتمام دستگاه قضا در پيگيري پرونده مفاسد اقتصادي و اجراي عدالت براي كساني كه همواره تصور مي‌كردند از دايره نظارت، كنترل و برخورد نظام خارج هستند، اميد را در سال جاري به بدنه جامعه بازگرداند و مردم ديدند كه اراده دستگاه قضا بر آن قرار گرفته است كه ناقضان حقوق مردم و دست‌اندازان به بيت‌المال و كساني كه در سايه رانت‌خواري و آقازادگي به آلاف و الوفي رسيده‌اند، از تيغ تيز عدالت و قانون نمي‌توانند بگريزند. هر چند تا رسيدن به نقطه ايده‌آل فاصله بسيار است، اما بارقه‌هاي اميد پايان سال، نويد شكوفه‌هاي عدالت در سال بعد را مي‌دهد و مردم اميدوار به اين روند هستند.
4 -  حضور در صحنه مردم در همه عرصه‌ها و اوج و تبلور آن در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي نشان داد كه ملت ايران به عهدي كه با خميني كبير (ره) در بهمن 1357 بستند، پايبندند و ذره‌اي از حمايت آنان نسبت به انقلاب و نظام با وجود تنگناها و مشكلات اقتصادي نكاسته و تحريم‌هاي اقتصادي دشمن آنها را در پيگيري‌ و صيانت از دستاوردها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، مستحكم‌تر كرده است.
5 - رقم خوردن تحولات منطقه به نفع جمهوري اسلامي و پيروزي‌هاي چشمگير ملت عراق و سوريه در مبارزه با جريان تكفيري- وهابي داعش، آنچنان غرورآميز است كه كمتر كسي است كه اين باور را نداشته باشد كه اين اراده الهي است كه به دست ملت‌هاي مظلوم منطقه عليه حيله و كيد دشمنان رقم مي‌خورد. آنچه امروز مقامات امريكايي را وا داشته است كه زبان به اعتراف بگشايند كه عملكرد غلط آنها باعث بروز و ظهور جريان تروريستي داعش شده است، قطعاً پيروزي براي ملتي است كه بدون به‌كارگيري از كمك‌هاي خاص، توانسته تنها با تحميل اراده خود به دشمن و تأليف قلوب در دل برادران مسلمان خويش، امريكا را به تسليم و اعتراف به عملكردهاي غلط گذشته خويش وا دارد و حقانيت تفكر انقلاب اسلامي را به اثبات رساند.
اما در كنار اين شيريني‌ها كه بسيارند و اندكي را برشمرديم، سالي كه گذشت با برخي تلخكامي‌ها نيز روبه‌رو بوديم كه سختي معيشت مردم در سايه تحريم‌هاي ناجوانمردانه دنياي غرب از مصاديق بارز آن است؛ تلخي‌هايي از جنس برخي اظهارنظرهاي غيرمسئولانه عناصر شاخص سياسي كشور، متهم كردن نظام به نقض حقوق بشر توسط برخي نيروهاي به اصطلاح مسئول نظام و گرا دادن به دشمن، عدم تحمل مخالف و موج‌سواري عده‌اي براي تبديل كردن موضوعات حاشيه‌اي به جاي متن و دهها اقدام تلخ ديگر كه ذكر آن هم آزاردهنده است، چه رسد به اينكه هر كدام از آنها بازشناسي و تشريح شود.
اميد است سال آينده سرشار از شيرين‌كامي‌ها و به دور از تلخكامي‌ها‌ باشد. ان‌شاءالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار