کد خبر: 710349
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
شصتمين شماره مجله فرهنگی تحلیلی «راه» ویژه جشنواره مردمی فیلم عمار به همراه فیلم­ شناخت کامل آثار بخش مسابقه پنجمین دور جشنواره عمار منتشر شد.
فردا: این شماره مجله راه با گفت­گویی منتشرنشده از آیت الله خامنه ­ای در سال 1364 پیرامون مسایل وقت هنر سینما در ایران با عنوان «سینما متعلق به مردم است» آغاز می شود.

«استراتژی بخواه، ببین، برسان» عنوان متنی است که به سخنرانی وحید جلیلی در جمع اکران کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار اختصاص دارد. در بخشی از این متن می خوانیم: «ما چاره ای جز راه اندازی نهضت تولید محتوا در حوزه جنگ نرم نداریم. هر روش دیگری غیر از این محکوم به شکست است. تولید محتوا یعنی چی؟ یعنی فَأَمّا بِنِعمه رَبّکَ فَحَدِّث. جامعه ای که خدا این قدر به آن نعمت داده، باید این نعمت‌ها را بازگو کند.»



«این تازه اول راه است» گفتگوی شیرین و امیدوارانه­ای با هادی محمدیان، برگزیده دوره دوم و چهارم و داور دوره پنجم بخش انیمیشن جشنواره عمار و کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» از دیگر مطالب این شماره نشریه راه است.

«دیدار مبارک» عنوان پرونده ویژه این شماره است که با موضوع دیدار برگزیدگان و داوران جشنواره مردمی فیلم عمار با رهبری، بر بخش­های این نشریه علاوه شده است. گزارش مشروح دیدار با عنوان «حرکت مبارک» به قلم محمدمهدی خالقی به روایت این دیدار و گفت و شنودها پرداخته است. در ادامه هم متن و حاشیه دیدار از زبان حاضران و جهادگران سینمایی روایت شده است.

پرونده «اکران مردمی» که با مطلب «فیلم­ها به دیدن شما می­آیند» آغاز شده، شامل گزارش های اکران در چهار گوشه ایران؛ از شهرها و روستاها گرفته تا ظرفیت هایی که در حاشیه اکران های مردمی ایجاد شده، می­باشد. نقش محوری مسجد در پیش­برد فرهنگ انقلاب اسلامی را هم با نگاهی به این بخش از نشریه، بیش از پیش می توان درک نمود.

آثار و گفتاری از استاد حسن رحیم پورازغدی، آیت الله علم الهدی، حجت الاسلام میرباقری، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، فرج­الله سلحشور، مجید شاه حسینی، محمدحسین نیرومند، صادق کرمیار، جواد اردکانی، محمدمهدی سیار، علی­محمد مودب، مصطفی محدثی خراسانی، علی داوودی و شماری دیگر از فعالین فرهنگی و رسانه ای، بخش «نقد و نظر» این شماره را غنی و خواندنی کرده است.

در بخش «بین الملل» نشریه، یادداشت «روش های تامین مالی یک جشنواره سفارتیِ به ظاهر مردمی» از موسس جشنواره حقوق بشر «یک دنیا» در پراگ آورده شده است. همچنین در این بخش مطلب «هنر برای هنر شوخی است» که به مرور مبانیِ فکری «قانون تهیه و تولید فیلم، مصوب 1930» در آمریکا می پردازد، قالب توجه است.

«انفاق فرهنگی»، موضوع متفاوتی است که «راه» به آن پرداخته است. این بخش که بیشتر بر اقتصاد کار فرهنگی انقلابی از تولید تا مصرف پرداخته است، حرف­های تازه­ای برای شنیدن دارد. تاکید این بخش، اتکای فرهنگ به مردم به جای تکیه بر نفت و امثال نفت است. محسن صفایی­فرد در یادداشتی با عنوان «جشنواره عمار(سهامی عام)» به بررسی مصداقی این موضوع در جشنواره مردمی فیلم عمار پرداخته است.

این شماره از مجله راه به فراخور محتوای سینمایی اش، بخش «تاریخ شفاهی» را هم به همین موضوع اختصاص داده است؛ تلاش­های دهه شصت در امر سینمای انقلاب شگفت انگیزند. «از جمع آوری کمک روستایی تا پخش فیلم کمدی در جبهه»  و «بلیط فروشی در ا کران مسجدی» گرفته تا «سینماهای روستایی اول انقلاب» همه گویای دغدغه های فرهنگی مردم در دهه شصت برای پیش برد سینمای انقلاب می باشد.

همچنین در این شماره از نشریه، موضوع «سینمای فتنه» بخش مجزایی را به خود اختصاص داده است. مطلب «جامعه شناسان ِ جامعه نشناس!»، عنوان بحث سوژه­های سینمایی فتنه سال هشتاد و هشت از نگاه رحیم مخدومی است. امیرحسین ثابتی هم سوژه­هایی برای ساخت مستند با محوریت فتنه پیشنهاد داده است. گفت­وگوهای مجزا با کارگردانان آثار داستانی بخش فتنه سال هشتاد و هشت جشنواره پنجم عمار هم، از گفتگوهای جذاب این نشریه است.

شصتمین شماره ماهنامه فرهنگی تحلیلی راه، به مدیر مسئولی و سردبیری وحید جلیلی، در 256 صفحه، را از مراکز توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سراسر کشور و همچنین از مرکز پخش به آدرس زیر می­توان تهیه کرد.

تلفن مرکز پخش: 88960477-021

آدرس مرکز پخش: آدرس: تهران-بلوار کشاورز-خیابان 16 آذر-نبش خیابان نصرت-شماره 60
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار