کد خبر: 710146
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
عید امسال مهران مدیری می آید. فخیم زاده با فوق سری اش می آید. سر به راه هم که هست. اما مردم همچنان از پایتخت می پرسند و جای خالی اش. مهام نیوز در گزارشی به بررسی عدم ساخت پایتخت پرداخته است.
مهام نيوز: عید امسال دیگر معمولی نیست. نه خبری از نقی معمولی است و نه خبری از پنجعلی معمولی. و بالتبع خبری از ارسطو و هما نیز نیست. قصه از یک پست شروع شد. پستی که محسن تنابنده در صفحه اینستاگرامش گذاشت. تنابنده با انتشار عکسی به گونه ای جالب دردیالوگی از نقی سریال پایتخت از عدم ساخت فصل جدید این مجموعه خبر داد:

محسن تنابنده در اینستاگرام خود چنین نوشت: «نقی سر خاک مادر: آخ. سلام مادر... خوبی؟ سر کیفی؟ رو به رشدی؟ (مکث) یه کم درد دل دارم بگم؟ (مکث) میگن نباش، میگن پایتخت دیگه نباشه، میگن خودتو خانوادتو ارسطو چوچانگم وردار ببر ... دست من نیست مادر جان دستور از بالاست،‌ میگن پایتخت پایه‌های تخت بعضیا رو لرزونده. من چه می‌دونم چی کار می‌کنند رو تخت... سرتو درد نیارم مادر ... چیزی کم و کسر نداری اومدنی برات بیارم؟»

و به این ترتیب آب پاکی را روی دست مخاطبان پایتخت ریخت و خیالشان را راحت کرد که قرار نیست نقی معمولی و خانواده اش نوروز را در کنار مردم باشند.

قصه از کجا شروع شد؟

پس از پخش قسمت سوم سریال «پایتخت» بحث و گمانه‌زنی در مورد ساخت سری چهارم آن آغاز شد و محبوبیت «پایتخت» به اندازه‌ای بود که چند هفته بعد یکی از مدیران ارشد صداوسیما خبر ساخت دنباله قسمت سوم را تایید کرد و خبر از آماده شدن مقدمات ساخت آن برای پخش از تلویزیون در نوروز سال آینده داد. اما این اتفاق ظاهرا با بی‌میلی عوامل ساخت سریال مواجه شده است. سیروس مقدم کارگردان سه گانه «پایتخت» درباره ساخت سری جدید این سریال نظر قاطعی داد. مقدم گفت: ساخت «پایتخت 4» کاملا از دستور کار ما کاملا خارج شده است و قطعا در نوروز امسال پایخت نداریم.

مقدم البته در مراسم تقدير از عوامل سريال پايتخت در پاسخ به اينكه آيا پايتخت 4 نيز ساخته خواهد شد يا خير، گفته بود: اين سؤال سخت‌ترين سؤال زندگي‌ام است و خودم هم در برزخم. اما بايد بگويم سه‌گانه پايتخت به رسالت خودش عمل كرده است و اكنون بايد به يك تركيب ديگر و قصه‌هاي تازه‌تري برسيم.

مقدم که نمی‌توانست دلخوری‌اش را پنهان کند در جای دیگر و در مورد دلیل عدم ساخت پایتخت4 می‌گوید: من دلیلی ندارم، دلیلش را باید از مدیران شبکه بپرسید.و کسی از مدیران شبکه دلیل نساختن پایتخت4 را نگفتند تا ضرغامی رفت. سرافراز آمد و انگار وضع مالی سازمان هم فرق کرد.

الکی میگن؟

‌«پایتخت ۴» را می توان آغاز تغییر وضعیت دانست بود و شاید بتوان آغاز یک مجادله جدی تلقی‌اش کرد؛ مجادله‌ای که تا اسفند امسال هم استمرار داشت ؛ «پایتخت ۳» همچون دو قسمت پیشین این مجموعه، انتقادات تند برخی از مردم شمال کشور و به طور خاص مسئولان این نواحی را در پی داشت. در مقابل نیز گروهی از مردم نواحی شمالی از این مجموعه تلویزیونی حمایت کرده و در ابعاد وسیع‌تر، شاهد استقبال بخش انبوهی از مردم کشورمان از این مجموعه بودیم و اگر برنامه‌های موفق نوروز ۹۳ را به لحاظ کیفی طبقه‌بندی کنیم، «پایتخت ۳» یکی از ۳ برنامه موفق بوده است.

منطق ایجاب می‌کند مجموعه‌های موفق تلویزیونی، با فصل‌های تازه‌ای استمرار یابند و صداوسیما نیز در سال‌های اخیر به همین رویکرد توجه نشان داده و مخاطبان این مجموعه‌ها را برای خود نگه داشته ‌است و آنچه درباره «کلاه قرمزی» و «پایتخت» رخ داد نیز در همین راستا بوده و ظاهراً «پایتخت ۴» نیز در دستور کار مدیران رسانه ملی بود؛ اما ظاهراً شورای نظارت بر صداوسیما با این نگاه موافق نیست و مخالفت با تولید این مجموعه برای نوروز سال آینده را رسماً اعلام کرده است.

رمضان شجاعی کیاسری، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس شورای نظارت بر صداوسیما که سابقه مخالفت طولانی با مجموعه «پایتخت» از زمان «پایتخت 1» دارد، درباره این مجموعه گفته است: «با توجه به ارزیابی انجام شده و نظرات کارشناسی دریافت شده، از ساخت سریال پایتخت چهار جلوگیری شد و برنامه‌ای برای ساخت این سریال در رسانه ملی وجود ندارد... ارزیابی نقطه نظرات شورای نظارت بر صدا و سیما با امضای اینجانب در اختیار رئیس سازمان صدا و سیما قرار گرفت. اعضای شورا‌‌ نقاط ضعف سریال پایتخت سه را به ضرغامی اعلام ‌و تذکراتی را نیز در این نامه مطرح کردند‌«

حالا که عزت رفته است و شرایط هم تغییر کرده است. چند روز پیش خبری منتشر شد که قرار است در ماه رمضان 94 این سریال در 30 قسمت و برای چهارمین بخش پخش شود. هر سال که میگذرد هزینه ساخت این سریال بیشتر می شود و حضور اسپانسرها پررنگ تر.

صدا و سیما رو به رشد می شود؟

چند وقت پیش بود که رهبر معظم انقلاب درباره سریال پایتخت فرمودند: «یک تکه‌هایی از این کار شما را دیدم.... «پایتخت». خیلی خوب بود. یک فیلم ایرانی. من همیشه اعتراضم به هنرمندان این است که حتی دیالوگ‌ها را از روی کپی‌های فرنگی انتخاب می‌کنید. این، خب خیلی غلط و بد است. این نه، یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است» سیروس مقدم که به عیادت رهبری رفته بودند این جملات را شنید. و سوال از مسئولان وقت صدا و سیما این است که با وجود تائید شخص اول مملکت چرا این مجموعه برای نوروز 94 آماده نشد؟

حالا صدا و سیما انگار سر به راه شده است و قرار است باب دل مردم رفتار کند. کلاه قرمزی ادامه پیدا کرده است و پایتخت 4 هم احتمالا با حال و هوای ماه رمضان پخش می شود. اما پرسش مهام همچنان سر جای خودش است. آیا نساختن یک سریال پرطرفدار برای عید کار درستی است؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار