کد خبر: 710058
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
برنامه « مناظره » با موضوع کارکرد و رسالت رسانه های انقلاب با حضور محمدجواد حق شناس مدیر مسول روزنامه اعتماد، محمدکاظم انبارلوئی سردبیر روزنامه رسالت و مسعود بصیری رییس سازمان بسیج رسانه کشور روانه آنتن رادیو گفت‌و‌گو شد.
بسیج رسانه: در این برنامه مسعود  بصیری رییس سازمان بسیج رسانه و فعال مطبوعاتی ، با بیان اینکه در رسانه ها ی کشور  مسائل حاشیه ای پررنگ تر از مسائل اصلی ازجمله مسائل اقتصادی است، گفت: رسانه ها در کشور چندان دارای چارچوب نیستند و افراد بدون آنکه توانمندی خود را در حوزه شناخت منافع و امنیت ملی نشان دهند در این عرصه مشغول به کارمی شوند.

وی باتاکید بر  اینکه  باید یکی از پیش شرط به کار گیری افراد در عرصه خبر  توانایی آن‌ها در  تشخیص منافع ملی باشد به موضوع ارزش های خبری اشاره کردو گفت:‌متاسفانه در کشور تعریف درستی از ارزش های خبری وجود ندارد.

بصیری، رسانه را موجودی زنده و در حال حرکت نامید  و اظهار کرد:  متاسفانه برخی از مسئولان رسانه ای در کشور دارای گرایش های جناحی، حزبی و خطی هستند و وقتی مطلبی را می نویسند بر اساس قبیله گرایی به آن موضوع می پردازند.

بصیری در ادامه با بیان اینکه عدم نگاه بلند مدت مسئولان رسانه ها و نگرش حزبی آن‌ها بعضا به منافع ملی ضربه زده است ،افزود: در همه دنیا یک امهاتی وجود دارد که از سوی رسانه ها پذیرفته می‌شود . مثلا در هیچ کشوری به فردی که به استقلال آن کشور اعتقاد نداشته باشد اجازه فعالیت رسانه ای و داشتن رسانه نمی دهد.

وی با بیان اینکه در کلام رسانه ها باید نماینده افکار عمومی باشند اظهار کرد:  ولی در کشور ما رسانه ها به خاطر گرایش های سیاسی و جناحی به طور کامل نماینده افکار عمومی نیستند .
 بصیری با بیان اینکه رسانه آزاد ، رسانه ای است که منافع کشور را بر منافع اقلیت ها و دسته ها ترجیح دهد و در راستای منافع  انقلاب حرکت کند ابراز عقیده کرد: در کشور ما بعضا بلبشوی رسانه ای وجود دارد.
در این برنامه محمدجواد حق شناس فعال مطبوعاتی اصلاح طلب با بیان اینکه مدیر مسئولانی که امروز در عرصه مطبوعات حضور دارند و به کار رسانه ای مشغول هستند از صلاحیت لازم برای این موضوع برخوردار هستند ادامه داد: همه آن‌ها به منافع ملی اعتقاد دارند.

حق شناس با اشاره به نگاه هایی که در کشور در ارتباط با رسانه وجود دارد اشاره و تصریح کرد: عده ای به  رسانه  به عنوان  بولتن نگاه می‌کنند و بر اثر تمامیت خواهی معتقدند که در رسانه فقط آنچه  که آن‌ها می گویند و به آن معتقدند به آن منتشر شود. در مقابل نگاهی دیگری نیز وجود دارد که در یک جامعه سالم باید رسانه فعالیت آزادانه ای داشته باشد و بتواند دربرابر حوادث ، بحران ها و مسائل واکنش نشان دهند و در واقع به نوعی نقش مراقبتی از جامعه را ایفا کنند.

این فعال مطبوعاتی اصلاح طلب با اعتقاد بر اینکه در طول 8 سال دولت نهم و دهم رسانه ها با مشکلاتی روبرو شدند ادامه داد:اگر رسانه ها می توانستند کارکرد واقعی خود را ایفا کنند کشور با اختلاس سه هزار میلیارد تومان روبرو نمی شد و یا اینکه معاون اول اش به اتهام مسائل مالی به زندان نمی رفت.
حق شناس رسانه ها را وجدان بیدار جامعه نامید و ادامه داد: رسانه ها باید این آزادی را داشته باشند که حوزه های تاریک را بگیرند و با اطلاع رسانی و شفاف در نطفه خفه کنند.

مدیر مسول روزنامه اعتماد با رد سخنان انبارلویی مبنی بر اینکه برخی از رسانه های اصلاح طلب در برخی از مقاطع با غرب همراهی داشته اند و با تاکید بر اینکه باید ازبرچسب زدن به یکدیگر پرهیز کرد گفت: اینکه عده ای می گویند رسانه های اصلاح طلب به دنبال غرب هستند حرف غلطی است همانطور که برخی با توجه به انتقادات برخی از روزنامه های اصولگرا ازجریان مذاکرات می گویند که این رسانه ها مثلا هم سو با بنیامین نتانیاهو یا اسرائیل هستند این نیز حرف درستی نیست و نباید برچسب زنی کرد.
وی گفت: باید اجازه داد تا افراد دیدگاه های مختلف خود را در قالب نقد دلسوزانه در ارتباط با موضوعات مطرح در کشور بیان کند.

حق شناس خطاب به انبارلویی ادامه داد: ما و شما در یک جبهه هستیم و باید بدون برچسب زدن یکدیگر را تحمل کنیم .

این فعال مطبوعاتی اصلاح طلب تاکید کرد: هر کسی باید نظر خود را در چارچوب منافع ملی  در ارتباط با مسائل هسته ای بیان کند چرا که بیان دیدگاه های مختلف باعث تقویت تیم مذاکره کننده هسته ای نیز می شود .

 در این برنامه کاظم انبار لویی فعال مطبوعاتی اصولگرا نیز با بیان اینکه غالب رسانه ها به انقلاب ، نظام و مردم وفادار هستند ودر این جهت گام بر می دارند، اظهار کرد:  البته در مقابل تعدادی از مطبوعات نیز هستند که در برخی از برهه ها منافع ملی را نمایندگی نکردند و در واقع منافع غرب را تحت عنوان آزادی بیان دنبال کردند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم کارنامه مطبوعات از سال 77 تا 84 را مورد بررسی قرار داده است و در این دوره هشت ساله مجموعه شبهاتی که علیه نظام ، انقلاب و مبانی فکری نظام توسط برخی از رسانه های مدعی اصلاحات مطرح شده است بیش از دو هزار و 350 مورد است .
وی خطاب به حق شناس ادامه داد:مثلا روزنامه اعتماد ملی که در راس آن یک روحانی بود 35 شبهه را درزمان انتشارش مطرح کرد در حالیکه این رسانه باید در مقام پاسخگویی به شبهات باشد نه شبهه افکنی.

سردبیر روزنامه رسالت افزود: در پس از انقلاب ما همواره با این دسته از مطبوعات روبرو بودیم و امام نیز در آن زمان به این رسانه ها تاکید می کردند که به اسلام ، انقلاب و مردم توجه کنند.

وی با بیان اینکه یک رسانه آزاد رسانه ای است که از منافع ملی حمایت کند ،تکرار کرد:‌ولی متاسفانه برخی از رسانه ها در کشور از خط فکری صدای آمریکا و بی بی سی پیروی می‌کنند.

وی همچنین در واکنش به صحبت های بصیری یکی دیگر از مهمانان این برنامه که معتقد بود رسانه ها به مسائل از جمله مسائل اقتصادی به صورت عمقی ورود پیدا نمی کنند ،اظهار کرد:  روزنامه رسالت همواره به مسائل سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی به صورت عمیق ورود پیدا کرده و و سیاست ها را مورد نقد مشوقانه قرار داده است.

انبار لویی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به زندانی شدن رحیمی معاون اول دولت دهم اظهار کرد: این موضوع نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران در برخورد با تخلفات جدی است و برایش فرقی نمی کند که چه کسی و در چه مقامی این کاررا انجام دهد.

انبارلویی همچنین در واکنش به صحبت های حق شناس مبنی بر اینکه روزنامه هایی مانند رسالت در نقد مذاکرات کنونی هسته ای مقاله و یادادشت منتشر  و تیتر می زنند گفت: ما اگر نقدی نیز انجام می دهیم همه در چارچوب منافع ملی است.

برنامه « مناظره» شنبه هر هفته ساعت 16 به مدت 60 دقیقه به تهیه کنندگی نازنین کتابچی و اجرای امیرحسین راسخ از رادیو گفت‌و‌گوپخش می‌شود.

علاقمندان این برنامه می توانند برای شنیدن کامل برنامه مناظره به سایت رادیو گفت‌و‌گو مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار