کد خبر: 709603
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
اصغرزاده: اصلاح‌طلبان از نبود استراتژی مناسب انتخاباتی رنج می‌برند
چرایی مرثیه‌های دمادم اصلاحات برای ناطق‌نوری و علاقه رسانه‌های خارجی به چهارشنبه‌سوزی! از جمله مطالب امروز بسته گزارش تحلیلی فارس است.
بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.
 
***
 
اصغرزاده: اصلاح‌طلبان از نبود استراتژی مناسب انتخاباتی رنج می‌برند

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگو با شماره روز شنبه روزنامه قانون پیرامون مشکلات اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم گفته است:

«مشکل اصلاح‌طلبان البته تنها محدودیت‌هایی از این دست (اشاره به نبود احزاب) نیست، بلکه آنها از فقدان یک استراتژی مناسب و منسجم درونی نیز رنج می‌برند. اصلاح‌طلبان به لحاظ عناصر گفتمانی چیزی کم ندارند ولی وقتی پای عمل فرا می‌رسد معلوم نیست تا چه زمانی و با کدام نیرو باید ائتلاف یا از کدام گروه و جمعیت باید حذر کنند. چه مقدورات و امکاناتی دارند و چه نبایدهایی را باید رعایت کنند یا نکنند»؟!

وی همچنین با بیان اینکه دولت روحانی دچار لکنت و ریپ زدن است، اظهار می‌دارد: هم‌اکنون استراتژی اصلاح‌طلبان باید بگونه‌ای طراحی شود که گام‌های لرزان و شکننده دولت روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی و ثبات اقتصادی را تثبیت و پایدار نماید.
 

*منش و ممشای سیاسی ابراهیم اصغرزاده آنچنان است که نسبت به سایر هم‌طیفان خود صراحت بیشتری پیرامون جبهه اصلاحات دارد.

هم‌او بود که در جریان انتخابات شورای شهر چهارم، انتقادات صریحی به اصلاح‌طلبان روا داشت و گفته شد که به همین علت در لیست انتخاباتی آنها در تهران جایی نیافت و ایضاً او بود که در اوان آغاز به کار دولت یازدهم از نگاه اصلاح‌طلبان به دولت اینگونه رونمایی کرد که «دولت روحانی برای ما رحم اجاره‌ای است»!

اشاره اخیر وی نیز مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان استراتژی مناسب انتخاباتی ندارند با مختصات صحنه خوانش‌های مشترکی دارد و سخنی صحیح به نظر می‌رسد.

اختلاف اصلاح‌طلبان صف و ستاد بر سر دو موضوع برد حداقلی و برد حداکثری در انتخابات مجلس آینده، ائتلاف یا عدم ائتلاف با حجت‌الاسلام ناطق نوری و برخی دیگر از چهره‌های اصولگرا و از همه مهمتر سد غیر قابل شکست شورای نگهبان در ماجرای تأیید یا ردّ صلاحیت چهره‌های فتنه‌گر همگی از معضلات این روزهای جبهه اصلاحات هستند که اکثر آنها به هیچ وجه من الوجوهی قابل حل و رفع هم نیستند.

از سوی دیگر بروز انشعابات بزرگ محترمانه در جبهه اصلاحات به سردمداری محمدرضا عارف و صادق خرازی نیز بر عمق برهوت بی‌گفتمانی جریان اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌های آینده افزوده است.

در اشاره به قسمت دوم صحبت‌های اصغرزاده نیز باید اشاره کرد که سیل انتقادات اصلاح‌طلبان از دولت رئیس جمهور روحانی سر به فزونی گذاشته و می‌رود تا واکنش مقامات دولتی و مردان نزدیک به رئیس جمهور را نیز به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است، احمد شیرزاد، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اخیراً در اظهاراتی متفاوت با اصغرزاده، به روزنامه اعتماد گفته است: اغلب نیروهای اصلاح‌طلب ضرورت رسیدن به اجماع را درک کرده‌اند و به این توانمندی رسیده‌اند که از اختلاف نظرات چشم بپوشند.

 
***

تأکید دوباره علی مطهری بر زورآزمایی خیابانی!
علی مطهری، از نمایندگان مجلس که اخیراً در شیراز مورد حمله گروهی از اوباش قرار گرفت، به تازگی نامه‌ای برای امام جمعه شیراز ارسال کرده است.

به گزارش روزان، او در بخشی از این نامه سرگشاده نوشته است: شما و دوستانتان در شیراز سنگ را بسته و سگ را رها کرده‌اید. اگر مایل به زورآزمایی اجتماعی هستید مخالفان این داعشی‌های وطنی را نیز آزاد بگذارید تا ببینید چه بر سر این اراذل می‌آورند!

 

*متأسفانه آقای مطهری در روز پس از حادثه شیراز هم با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان «ماجرای حمله به من در شیراز» بر زورآزمایی خیابانی تأکید کرده و نوشته بود:‌ به مسئولان استانی و انتظامی شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابان‌ها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آنها خواهند بود!

این سیره و خواست غلط آقای مطهری در حالی بیان می‌شود که اولاً ایشان همواره از رعایت اخلاق، آزادی بیان و غیره صحبت کرده‌اند و تحدّی و زورآزمایی خیابانی در شأن گفته‌های ایشان نیست.

ثانیاً وی در حالیکه مدتهاست بر طبل ضرورت آزادی متهمان فتنه از حصر می‌کوبد و حتی در مقطعی برخی تظاهرات‌های سال 88 را «اشتباه» خوانده است اما اکنون خود بر سیاق محصورین حرکت می‌کند و دعوی به خیابان کشاندن هوادارانش و مردم را چندین مرتبه مطرح کرده که این مسئله محل تأمل است...

صحبت‌های مطهری مبنی بر به خیابان آوردن طرفدارانش در حالی است که قبل از وی کسان دیگری همچون دکتر محمد مرندی و چند تن دیگر از رجال سیاسی نیز در خیابان مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفته‌اند اما تلافی خیابانی سخنی نگفته‌اند.

***
چرایی مرثیه‌های دمادم اصلاحات برای ناطق نوری
روز شنبه گذشته، مطالب گسترده‌ای در رسانه‌های اصلاح‌طلب پیرامون حجت‌الاسلام ناطق نوری منتشر شد.

در همین زمینه، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت: اصلاح‌طلب‌ها نسبت به آقای هاشمی و آقای ناطق نوری تندروی کردند.

فاطمه راکعی نیز در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه راهکار اصلی ما این است که بتوانیم در مسیر انتخابات سال 94 ائتلافی را بین همه نیروهای معتدل در کشور ایجاد کنیم، تصریح کرد: مقتضیات زمان ثابت کرده اصلاح‌طلبان می‌توانند با افرادی مانند آقای ناطق نوری دیدار داشته و نقطه‌نظرات مشترکی درباره مسائل کشوری و انتخابات مطرح کنند.

او افزود: ایشان در چندین سال گذشته ثابت کرده‌اند٬ از جمله افرادی هستند که همیشه اعتدال را رعایت می‌کنند و هیچ‌گاه دچار افراط و تفریط نشده‌اند و در یک چارچوب منطقی اندیشیده و عمل کردند. بنابراین می‌توانند و امکان دارد با اصلاح‌طلبان در مسیر انتخابات و دیگر تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور در یک طیف قرار گیرند.

در همین زمینه، داریوش قنبری، از نمایندگان سابق اصلاح‌طلب مجلس نیز در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان امروز و در پاسخ به این سؤال که «اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌کوشند با مذاکرات خود حجت‌الاسلام ناطق‌نوری را برای ورود به مجلس ترغیب کنند. نظر شما در این باره چیست؟» گفته بود:

بحث نزدیکی اصلاح‌طلبان به آقای ناطق‌نوری از چند سال پیش مطرح شده است. اصلاح‌طلبان می‌کوشند با توجه به موقعیت و جایگاه آقای ناطق‌نوری و همچنین تأثیرگذاری وی در شرایط حال حاضر کشور زمینه ورود دوباره وی به صحنه سیاسی کشور را فراهم کنند. از گذشته هم این ائتلاف نانوشته میان جریان اصلاح‌طلب کشور و اصولگرایان اعتدالی وجود داشته است.

احمد شیرزاد هم اصلاح‌طلب دیگری بود که در مصاحبه خود با روزنامه اعتماد؛ پیرامون مقوله وحدت اصولگرایان با اصلاح‌طلبان سخن گفت.

 *بحث ائتلاف اصلاح‌طلبان با آقای ناطق برای انتخابات آتی، هر از گاهی توسط محافل و تریبون‌های اصلاح‌طلب پیش کشیده می‌شود.

این در حالی است که پیشینه حجت‌الاسلام ناطق نوری در بحث اصولگرایی و التزام به مانیفست اصولگرایی به عنوان ریل اصلی حرکت انقلاب اسلامی نیز بر همگان واضح است و با هیچ توضیح و تبصره‌ای نمی‌تواند از آن تعبیر اصلاح‌طلبانه و یا حتی اعتدالی‌گری مورد اشاره دولت (که به اذعان اصلاح‌طلبان نیز میانه‌گیری میان راست و چپ است) داشت.

در واقع باید بیان کرد که با «شیخ اعتدال» خطاب کردن آقای ناطق، قرار نیست سابقه اصولگرایانه و مبانی فکری ایشان اصلاح‌طلب فرض شود.

در عین حال، برخی مواضع و سخنرانی‌های اخیر حجت‌الاسلام ناطق با انتقاد چهره‌های اصولگرا نیز مواجه شده است.

تأکید اصلاح‌طلبان بر ضرورت ائتلاف با حجت‌الاسلام ناطق نوری در حالی صورت می‌گیرد که این جریان سیاسی خاص، طی 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتوانسته است پیروز انتخابات باشد و همچنین لیدرهای این جریان نیز به دلیل ایفای نقش در حوادث سال 88، با مشکلات عدیده‌ای برای شرکت و تأثیرگذار در انتخابات آینده مواجه شده‌اند.

***

علاقه رسانه‌های خارجی به چهارشنبه‌سوزی!

تأکید دوباره علی مطهری بر زورآزمایی خیابانی!
این تصویر را رسانه انگلیسی ایندیپندنت منتشر کرده است


در توضیح تصویر می‌خوانیم که یک زن در تهران و در کنار دیواری که جای ترقه‌های سال گذشته «چهارشنبه سوری»! بر آن نمایان است؛ راه می‌رود.

ایندیپندت همچنین در ادامه حاشیه این عکس، توضیحاتی را نیز درباره چهارشنبه سوری منتشر کرده است.

از این تصویر می‌توان برداشت‌های مختلفی را ارائه کرد اما نکته اصلی را باید در 2 مسئله تنفّر رسانه‌های غربی از حجابِ برترِ چادر و علاقه همیشگی آنها به مسئله آسیب‌زای چهارشنبه سوری جستجو کرد.

شبکه صهیونیستی رسانه‌های جهانی همواره تلاش دارد تا در تصاویر و اقاریر خود پیرامون نماد «چادر»، مفاهیمی مثل تاریکی، خسران، اندوه، عقب‌ماندگی و ترس را به مخاطبان القا کنند.

مسئله چهارشنبه سوری نیز بعنوان یک معضل ضد امنیتی که متأسفانه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را شامل برخی خانواده‌ها کرده؛ همواره در نقطه کانونی توجهات این رسانه‌ها بوده است.

جالب آنکه رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به جشن‌های معروف آتش‌بازی چینی‌ها نیز کمتر از چهارشنبه سوری علاقه نشان می‌دهند.

بدنمایی از چادر در رسانه‌های خارجی تنها مختص به مطالب پیرامون جمهوری اسلامی ایران نیست و در کشورهایی مثل عراق و افغانستان و ... نیز که چادر بعنوان نماد حجاب برتر شناخته می‌شود، همین جریان به نحو مرموزی در حال پیگیری است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
فریدون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
4
2
خوب اینهم از آقایان طرفدار آزادی بیان و آزادی اندیشه که با کوچکترین بهانه ای و از ترس کشته شدن با گوجه از کوره بدر میرن و مخالفانشان را ...میبینند .
ولی توقع دارند کسانی که با برنامه هدایت شده و هدف براندازی نظام کشور را به اشوب کشاندن و عده ای بیگناه در این میان کشته شدن را با رعفت اسلامی و با منش تدبیر مورد نظر این آقایان برخورد شود.
سرباز ولایت
|
United States
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
1
0
اباحه گری گروه هوس بانو در وبگ... ریگانی آبادم ارزوست...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
4
با...باید با زبان خودشان حرف زد زنده باد آقای مطهری
غلامرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
3
2
شما را خدا بگذارید بیاید با لشکرش تا ببینیم

می خواهد چکار کند البته خیلی با احترام با

او سخن گفتم ولی حقش بدتر بود
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
3
3
درود بر مطهری وننگ وشرم ابدی بر مزدوران اوباش وحامیان پست فطرت پرده نشین آنان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار