کد خبر: 709368
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
يك كارشناس مسائل هسته‌اي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
زارعي گفت: ما از تيم مذاكره‌كنندگان خود و هيئت ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران حمايت مي‌كنيم و همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند هيئت ايراني بايد دقت كنند و توجه داشته باشند دچار فريب، حيله و كيد ديپلماسي امريكا نشوند و با قدرت از منافع جمهوري اسلامي ايران، ارزش‌هاي نظام اسلامي و دستاوردهاي عظيم هسته‌اي كشور دفاع كنند.

مذاكرات به دام سمت پيش مي‌رود؟جوان‌آنلاين: يك كارشناس مسائل هسته‌اي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به دور جديد مذاكرات اظهار داشت: امروز دور جديد مذاكرات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران با گروه 1+5 در لوزان، واقع در سوئيس در دو سطح وزراي خارجه و معاونين وزراي خارجه كشورهاي عضو 1+5 شروع مي‌شود ضمن اينكه در اين دور از مذاكرات مثل دور اخير علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و وزير خزانه‌داري امريكا هم شركت مي‌كنند. همچنين هيئت بلند پايه‌اي از مقامات وزارت خارجه امريكا در اين دور از مذاكرات حضور گسترده و رسمي دارند.

اصغر زارعي در رابطه با عدم صداقت طرف مقابل و نامه 47 سناتور امريكايي به مقامات ايراني در مذاكرات گفت: اتفاقاتي كه طي چند هفته اخير و خصوصا در روزهاي اخير رخ داد يك بار ديگر عدم صداقت و پايبندي طرف امريكايي را در تعهدات و وعده‌هاي داده شده به نمايش گذاشت. اما بيش از همه خبري بود كه توسط رسانه‌هاي امريكايي انتشار يافت، خبري مبني بر اينكه 47 سناتور از مجلس سناي امريكا در نامه‌اي اذعان داشتند هر گونه توافق در دولت اوباما نمي‌تواند استمرار پيدا كند و در دولت آينده قطعا اين توافقات بازنگري خواهد شد.

وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري نسبت به اين نامه سناتورهاي امريكايي واكنش نشان دادند، افزود: مي‌توان گفت همه اين مسائل يك بي‌اخلاقي سياسي و عدم پايبندي به تعهدات اخلاقي، سياسي و بين‌المللي است كه ما هميشه در طرف‌هاي امريكايي شاهد بوده‌ايم. اظهار نظرها، بحث و گفت‌و‌گوهاي ضد نقيضي از ناحيه‌ي مقامات امريكايي مطرح شده، خصوصا در بحث چگونگي لغو تحريم‌هايي از ناحيه آنها ارسال مي‌شود مبني بر اين است كه موضوع تحريم‌ها ربطي به بحث هسته‌اي ندارد و در موضوعاتي مثل حقوق بشر يا مسائل خارج از موضوعات هسته‌اي مي‌گنجد و تحريم‌ها استمرار پيدا خواهد كرد.

 زارعي ادامه داد: همه اتفاقات رخ داده در واقع نوعي نقش‌آفريني منفي و غير سازنده بوده كه ما هميشه از سوي امريكايي‌ها شاهد بوده‌ايم، حتي عدم رسيدن به يك توافق در مذاكرات دور قبل هم كه در آذر ماه منجر به بن‌بست شد نشان‌دهنده همين مسائل بود.

اين كارشناس مسائل هسته‌اي بر اين باور است كه، موضوع حائز اهميت پيچيدگي ديپلماسي طرف‌هاي امريكايي است كه نبايد باعث فريب طرف ايراني شود. همان‌طور كه مقام معظم رهبري هم اشاره فرمودند بايد مواظب باشيم آنها از پشت خنجر نزنند و دچار فريب نشويم. من احساس مي‌كنم به نوعي تقسيم كار در بين نهادهاي سياست‌ خارجي و ديپلماسي امريكا اتفاق افتاده و كنگره، كاخ سفيد و ساير نهادها هر كدام عهده‌دار بخشي از وظايف و نقش‌ها در بحث مذاكرات هسته‌اي شده‌اند. از سوي ديگر نبايد نقش غير سازنده و بسيار منفي لابي‌هاي اثر گذار صهيونيستي را در جامعه امريكا ناديده گرفت؛ لابي ايپك و مذاكراتي كه بين طرف‌هاي صهيونيستي و مقامات كاخ سفيد و كنگره برگزار شده، حضور نتانياهو و سخنان او در كنگره امريكا كه مقام معظم رهبري از او به عنوان يك دلقك سياسي نام بردند و آقاي لاريجاني آن را يك شوي سياسي دانستند، همه در واقع به نوعي شكل فريب‌كارانه ديپلماسي و تقسيم نقشي است كه در نهادهاي امريكا و همين‌طور نظام صهيونيستي سازمان يافته است.

وي افزود: ما از تيم مذاكره‌كنندگان خود و هيئت ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران حمايت مي‌كنيم و همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند هيئت ايراني بايد دقت كنند و توجه داشته باشند دچار فريب، حيله و كيد ديپلماسي امريكا نشوند و با قدرت از منافع جمهوري اسلامي ايران، ارزش‌هاي نظام اسلامي و دستاوردهاي عظيم هسته‌اي كشور دفاع كنند و اجازه ندهند آنها با بازي سياسي خود مسير فعاليت‌هاي هسته‌اي ما را دچار مشكل كنند و بتوانند به اهداف ناميمون خود برسند.

زارعي گفت: اين روزهاي پاياني ماه مارس كه در اواسط آن واقع شده‌ايم و ظرف دو هفته آينده از نظر انجام مذاكرات بسيار مهم و سازنده است و اگر طرف‌هاي امريكايي‌ بخواهند مانند دور قبل يعني مذاكرات آذر ماه، بناي ناسازگاري و عدم صداقت را دنبال كنند مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اين مذاكرات نيز از پيش شكست خورده است و دستيابي به يك توافق جامع حاصل نخواهد شد و در نهايت يك توافق سياسي كه قبلا هم مطرح شده و پر از ابهام است، به دست مي‌آيد كه مسلما مسائل كلي نمي‌تواند دستاورد خاصي را براي طرف‌هاي مذاكره چه ايران و طرف مقابل به همراه داشته باشد.

وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري كه از ابتداي مذاكرات فرمودند ما خوش‌بين نيستيم و ما يك بازي دو سر برد را دنبال مي‌كنيم، عنوان كرد: اين روزها بازي دو سر بردي را كه مقام معظم رهبري فرمودند، بعضا به بازي برد _ برد تعبير مي‌كنند اما اين تعبير متفاوت است، بازي دو سر برد به اين معنا بود كه اگر امريكايي‌ها صادقانه عمل مي‌كردند و در مذاكرات به يك توافق دست پيدا كرديم سرانجام ما هم در اين بخش برنده هستيم و طرف امريكايي به نوعي مي‌تواند به بخشي از نيازها و مطالبات خود برسد. اما اگر امريكايي‌ها عدم صداقت به خرج دادند و كارشكني كردند باز هم ما برنده هستيم، به خاطر اينكه ما با صداقت كامل براي حل و فصل مسئله مهم و پيچيده آمديم اما آنها با عدم صداقت خود در واقع مسير را مسدود كردند و امروز اتفاقا اين مسير در حال رخ دادن است.

اين كارشناس مسائل هسته‌اي تصريح كرد: امريكايي‌ها در چند دور مذاكراتي كه از آذر ماه سال 92 شروع شد و بنا بود تا آذر ماه سال 93 به يك توافق جامع دست پيدا كنيم، با كارشكني و زياده‌خواهي‌هاي خود آن را به بن‌بست رساندند و باز هم اين مسير را به همان شكل دنبال مي‌كنند. آنها به دنبال بهر‌ه‌برداري‌هاي سياسي خود هستند و به نظر مي‌رسد موضوع را تا آخر آن زمان نهايي كه تير ماه است كش مي‌دهند و بعد هم بحث انتخابات امريكا در پيش است و رقابت‌هايي كه براي پيروزي كانديداي مورد نظر از يكي از دو حزب جمهوري‌خواه يا دموكرات مطرح مي‌شود و در اين فاصله آنها سعي خواهند كرد كه اينگونه القا كنند كه ما توانستيم فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را متوقف كنيم بدون اينكه امتياز خاصي به جمهوري اسلامي ايران داده باشيم. آنها تحريم‌ها را حفظ خواهند كرد و مدعي مي‌شوند وعده‌اي را كه به صهيونيست‌ها و به برخي از كشورهاي هم‌سو با خود در منطقه مبني بر كاهش تهديدات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران داده‌اند، محقق كرده‌اند اين مي‌تواند براي آنها يك برگ برنده باشد اما طرف ايراني بايد مراقبت كند كه در اين دور باطل و مذاكرات خسته‌كننده و فرسايشي گرفتار نشود.

زارعي در پايان تاكيد كرد: همان‌طور كه در دور قبلي مقام معظم رهبري فرمودند امريكايي با اين خوي شيطاني، زياده‌خواهي، زورگويي و استفاده از قدرت برتر در دنيا امروز به عنوان مكتب سياست قدرت بنا دارند با زورگويي و باج‌خواهي و ادبيات قلدرمابانه خود و منافع خود را به ديگران ديكته كنند اما اين ادبيات هميشه جواب نمي‌دهد و قطعا امريكايي‌ها در شرايطي نيستند كه بخواهند به صورت سنتي از ادبيات مكتب سياست قدرت براي رسيدن به منافع خود استفاده كنند.      

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
0
0
اینها همه بازی امریکا برای در منگنه قرار دادن ایران می باشد همه این حرکات نامه 46 سناتور جان گری امریکا همه و همه بازی می باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار