کد خبر: 709185
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
حمید نعمت ا.. که امسال درام “آرایش غلیظ” را روی پرده داشت به تازگی کارگردانی ۱۵ تیزر کوتاه حقوقی را برای مرکز رسانه قوه قضاییه انجام داد.
به گزارش سینماژورنال، از آنجا که نعمت ا.. معمولا کارگردانی باوسواس و سختگیر است و کمتر پیش آمده که درگیر سفارشی سازی شود حضورش به عنوان کارگردان این آثار کوتاه به شدت سوال برانگیز است.

سوال اصلی درباره دلیل اصلی قبول کارگردانی این آثار کوتاه است که البته پاسخ به آنها هم بعد از کمی کندوکاو در سازوکار مرکز رسانه قوه قضاییه هویدا میشود.

مرکز رسانه قوه قضاییه که معاونت تولید آثار تلویزیونی‌اش را یاسر شاه‌پیری برعهده دارد عموما سعی می کند بجای سفارش کار دادن به کارگردانان فضایی را فراهم کند برای جذب ایده های مختلف فیلمسازان که مرتبط با مسائل حقوقی هستند.

طرحهای ابتدایی آثار کوتاه نعمت ا.. نیز ابتدا از سوی یوسف منصوری و هادی مقدم دوست به این ارگان ارائه شدند و بعد از پذیرفته شدن طرحها نگارش فیلمنامه با نظارت کامل حمید نعمت ا.. توسط منصوری و مقدم دوست انجام شد.

بعد از اتمام نگارش، نعمت ا.. که در مسیر نگارش به طور مستقیم در کنار سناریستهای کار بوده و کار آنها را کنترل می کرده وقتی با پیشنهاد کارگردانی اثر هم مواجه شده خیلی راحت و بدون شبهه درباره کیفیت متن، کار را قبول می کند.

 حمید نعمت ا..: به شهروندان می گوییم چه کاری را انجام دهند و از چه چیز پرهیز کنند

نعمت ا.. درباره مضامین این فیلمهای کوتاه به سینماژورنال می گوید: این آثار که میتوان آنها را تیزر یا فیلم کوتاه قلمداد کرد مضامین مختلفی را دستمایه داستانگویی کرده اند؛ مضامینی که مستقیم یا غیرمستقیم با امور جزا، قضا و مسائل حقوقی مرتبطند.

 این کارگردان ادامه می دهد: در نگارش متن و کارگردانی آثار جنبه آموزشی و کاربردی که آثار برای شهروندان دارند به شدت مورد تاکید بود. سعی کردیم در این آثار به مردم هشدار دهیم که چه کاری را نباید انجام دهند و از چه چیز پرهیز کنند و این را هم بگوییم که بهتر است چه دستورالعملهای حقوقی را مورد توجه قرار دهند.

 

حمید نعمت ا..

زمان آثار مابین ۵ تا ۸ دقیقه است

حمید نعمت ا.. درباره زمان هر کدام از این فیلمها به سینماژورنال می گوید: هر کدام از این فیلمها زمانی بین ۵ تا ۸ دقیقه دارند و فیلمبرداری کار هم بیشتر به صورت زنده انجام گرفته است و البته که در بخشهایی از کار جلوه های ویژه هم داریم.

 کارگردان "بی پولی” و "بوتیک” درباره اینکه چقدر امکان دارد همکاری با یکی از سه قوه مهم مملکتی به این منجر شود که فیلم بلند بعدی اش هم با حمایت مرکز رسانه قوه قضاییه ساخته شود اظهار می دارد: نمیشود این را پیش بینی کرد. من در فیلمسازی آدمی هستم که به شدت به استانداردهای کاری که انجام میدهم فکر میکنم و البته حتما باید ایده متفاوت و منحصربفردی دستمایه فیلمنامه ام قرار گیرد برای همین اینکه فیلم بعدی ام را چطور می سازم قابل پیش بینی نیست.

  تهیه کننده: سطح این آثار یک سروگردن بالاتر از استاندارد تیزرسازی در تلویزیون است

یوسف منصوری که با کمک هادی مقدم دوست نگارش فیلمنامه این ۱۵ اثر کوتاه حقوقی را برعهده داشته تهیه کننده آثار هم هست. وی از جمله مستندسازان تلویزیونی است که چند سالی است برای شبکه خبر برنامه های ترکیبی می سازد و برای شبکه چهار نیز برنامه سینمایی "ققنوس” را کار کرده است.

 منصوری درباره چگونگی آغاز تولید این کار به سینماژورنال می گوید: به واسطه رفاقت با هادی مقدم دوست طرحهایی را با محوریت گرفت و گیرهای حقوقی مردمان ایران نوشتم و بعد نیز درباره تکمیل این طرحها با نعمت ا.. مشورت کردیم و در نهایت ایشان نیز کارگردانی را پذیرفت.

 این تهیه کننده جوان درباره حمایت مرکز رسانه قوه قضاییه از این آثار بیان می دارد: بعد از نگارش طرحها متوجه شدیم که مرکز رسانه علاقمند است در زمینه تولید اثار حقوقی-آموزشی با طیفهای مختلف کار کند. ما هم طرحی را به مرکز ارائه کردیم و آنها هم استقبال کردند.

 وی ادامه می دهد: وقتی فیلمنامه ها را می نوشتیم یاسر شاه‌پیری معاون مرکز رسانه کنار ما بود و به صراحت نظراتش را از نظر مشکلات حقوقی متنها می گفت و البته با روی باز از پیشنهادات ما نیز استفاده می کرد یعنی همه چیز با تعامل دوطرفه پیش رفت.

حمید نعمت ا..

 برای هر اپیزود ۴ تا ۵ لوکیشن مختلف داشتیم

یوسف منصوری با اشاره به کیفیت بالای این ۱۵ فیلم کوتاه به سینماژورنال می گوید: به جز حضور نعمت ا.. و مقدم دوست برای تولید هم از گروهی حرفه ای استفاده کردیم و در کنار آن ابزارهای کاملا استانندارد. هیچ کدام از فیملهای کوتاه ما، تیپیکال نیستند و تمامی دارای شخصیتهای پرداخته شده اند و بلحاظ لوکیشن نیز برای هر اپیزود ۴ تا ۵ لوکیشن داشتیم.

 منصوری ادامه می دهد: استاندارد کاری این آثار کوتاه بسیاری بالاتر از تلفیلمها یا بعضا سریالهایی است که در تلویزیون می بینید و به جرأت می گویم آثاری که نعمت ا.. کارگردانی کرده یک سر و گردن بالاتر از تیزرهایی است که در تلویزیون می بینید. فیلمها در سطحی است که هر کدام از آنها می تواند در جشنواره های داخلی و خارجی عرضه شود.

 منصوری در پایان به سینماژورنال می گوید: به شدت کنجکاو این هستیم که ببینیم بازخوردهای برآمده از این آثار چیست. این بازخوردها به گروه تولید این کار کمک می کند که برای ادامه کار تصمیم گیری داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار