کد خبر: 708648
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
پافشاري بر ايجاد IPTV ادامه دارد
صداوسيما طي اطلاعيه‌اي فراخوان جذب شركت‌هاي مجري طرح IPTV را منتشر كرد. با انتشار اين فراخوان زمينه براي مشاركت شركت‌هاي خصوصي در توليد محتوا و پخش آن ايجاد مي‌شود.
هادي عسگري
صداوسيما طي اطلاعيه‌اي فراخوان جذب شركت‌هاي مجري طرح IPTV را منتشر كرد. با انتشار اين فراخوان زمينه براي مشاركت شركت‌هاي خصوصي در توليد محتوا و پخش آن ايجاد مي‌شود.

به گزارش«جوان» توليد و پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني طبق قانون اساسي در انحصار سازمان صداوسيماست. در طول سال‌هاي اخير تلاش‌هايي براي ايجاد شبكه‌هاي تلويزيوني خصوصي وجود داشته است كه مانع قانوني همگي آنها را با شكست روبه‌رو كرده و تنها برخي از مؤسسات با ايجاد شبكه تلويزيوني اينترنتي توانستند تا حدي اين انحصار را بشكنند. اما اين بار خود تلويزيون پيشقدم شده تا زمينه كاهش تصدي‌گري خود را در تهيه و پخش آثار تلويزيوني كليد بزند.

IPTV  يا همان شبكه تعاملي تلويزيوني كه نوعي شبكه كابلي نيز به شمار مي‌رود، تكنولوژي قديمي به‌شمار مي‌رود. سال‌ها پيش از آنكه تلويزيون‌هاي اينترنتي راه‌اندازي شوند، شبكه‌ها از طريق خطوط تلفن مشتركان خود، برنامه‌هاي غيرزنده‌اي را در اختيار قرار مي‌دادند. اين تكنولوژي با گسترش اينترنت و بالا رفتن سرعت اينترنت تغيير شكل داد و شبكه‌ها با دريافت حق اشتراك و فروش اكانت، به مشتركان خود ارائه خدمت مي‌كنند.

 ايده ايجاد IPTV در كشورمان به دهه 80 باز مي‌گردد. زماني كه قرار بود با تعامل ميان شركت مخابرات و صداوسيما مردم بتوانند از طريق خط تلفني كه دارند برخي از برنامه‌ها را دريافت كنند. مهمترين وجه تبليغاتي اين طرح كه هيچ‌گاه در دهه 80 اجرايي نشد، اين بود كه به بيننده حق انتخاب مي‌داد كه چه برنامه‌اي را تماشا كند يا اينكه برنامه مورد علاقه خود را ضبط و دريافت كند. اين ايده شايد در سال‌هاي دهه 80 جالب توجه بود اما اكنون و در حالي كه به سال‌هاي مياني دهه 90 نزديك مي‌شويم چطور؟ مسلماً تغييرات به وجود آمده و گسترش نفوذ اينترنت جايگاه اين تكنولوژي‌ها را با چالش جدي روبه‌رو كرده است. اما تلويزيون هنوز مصرانه به دنبال ايجاد IPTV است. در اين طرح مشتركان با خريد يك مودم و دريافت اينترانت (شبكه اينترنت داخلي) و پرداخت حق اشتراك از اين خدمات  IPTV استفاده مي‌كنند. به گفته مديران شركت مخابرات، هزينه اشتراك نيز در قبوض تلفن محاسبه مي‌شود.

دريافت حق اشتراك اين سؤال را به وجود آورد كه همزمان با پخش رايگان برنامه‌ها از تلويزيون چرا بايد هزينه اشتراك IPTVپرداخت شود. تلويزيون در فراخواني براي شناسايي شركت‌هاي مجري  IPTV اين مشكل را حل كرده و به اين شركت‌ها اختيار توليد برنامه و پخش آن را داده شده است، مسئله‌اي كه با نفس قانون اساسي در تعارض است؛ مسئله‌اي كه تلويحاً از سوي رئيس مركز توسعه رسانه‌هاي نوين سازمان صداوسيما نيز آن را تلويحاً قبول كرده اما به راه‌هايي كه مانعي بر سر آن وجود ندارد، اشاره كرده است. مهندس عسگري پيش‌بيني كرده با اجراي اين طرح تا پنج سال آينده حداقل نيمي از جمعيت كشور تحت پوشش iptv  باشند. شركت‌هاي مجري طرح مي‌توانند درآمد خود را از طريق فروش آبونمان يا جذب آگهي به دست آورند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار