کد خبر: 708646
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۱
تغيير طراحي اسكناس 5 هزار توماني و شبهاتي كه درباره اين تغيير به وجود آمده است، علاوه بر رسانه‌هاي داخلي از رسانه‌هاي بيگانه نيز سر درآورد. خبرگزاري آلمان، در گزارشي جانبدارانه به اعتراضات صورت گرفته بر طراحي اسكناس جديد اشاره كرد.
محمدصادق عابديني
تغيير طراحي اسكناس 5 هزار توماني و شبهاتي كه درباره اين تغيير به وجود آمده است، علاوه بر رسانه‌هاي داخلي از رسانه‌هاي بيگانه نيز سر درآورد. خبرگزاري آلمان، در گزارشي جانبدارانه به اعتراضات صورت گرفته بر طراحي اسكناس جديد اشاره كرد.
به گزارش «جوان»، دويچه‌وله در گزارش خود با عنوان «جنجال بر سر حذف اسكناس هسته‌اي در ايران» بيان طعنه‌آميزي نسبت به نماد هسته‌اي كشورمان روي اسكناس 5 هزار توماني ارائه داده و بعد از بيان نظرات مخالف پاسخ مديران بانك مركزي در پاسخ به آنان منتشر كرده است.
در اين گزارش آمده است: در پي رونمايي از طرح جديد اسكناس ۵ هزار توماني بحث‌ مخالفت با آن بالا گرفته است. در طرح جديد تصوير سر در دانشگاه تهران و بيتي از فردوسي جاي نماد انرژي هسته‌اي در ميان نقشه ايران و جمله‌اي از پيامبر اسلام را گرفته است. در طرح جديد روي اسكناس 5 هزار توماني همچنان تصويري از روح‌الله خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي را مي‌توان ديد، اما پشت اسكناس نقشي از دو دهنه مياني از چهار دهنه سر در دانشگاه تهران، تصويري از نقوش اسليمي برگرفته از معماري ايراني - اسلامي و بيت «توانا بود هر كه دانا بود ز دانش دل پير برنا بود» از ابوالقاسم فردوسي ديده مي‌شود.
طرح پشت اسكناس 5 هزار توماني از سال ۱۳۸۷ در دوره رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد نماد انرژي هسته‌اي درون نقشه ايران شد و نيز در آن «دانش اگر در ثريا هم باشد مرداني از سرزمين پارس به آن دست خواهند يافت»، قولي منسوب به پيامبر اسلام ديده مي‌شد. در ادامه دويچه‌وله به مسائلي چون «ظن عقب‌نشيني در مذاكرات اتمي»، به نقل از «ان‌تي‌وي» مي‌نويسد: «تأثير دولت بر تصميم‌گيري‌هاي سياست پولي بانك مركزي در ايران مثل ديگر كشورها هرازچند گاه به موضوع جدل تبديل مي‌شود. منتقدان دولت بار ديگر مي‌گويند كه بانك مركزي كه در اصل نهادي مستقل است براي مقاصد سياسي مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.» «ان‌تي‌وي» اشاره مي‌كند به اينكه رونمايي از طرح جديد اسكناس 5 هزار توماني تنها چند روز پس از گام موفقيت‌آميز در مذاكرات بين‌المللي درباره برنامه اتمي ايران صورت گرفته است. «ان‌تي‌وي» به نقل از فرستنده «العربيه» مي‌نويسد كه حذف نماد هسته‌اي در خدمت «آماده كردن اذهان عمومي براي توقف برنامه هسته‌اي است.» اين گزارش همچنين به مصاحبه علاءالدين بروجردي نماينده مجلس شوراي اسلامي درباره حذف نماد هسته‌اي اشاره مي‌كند كه مي‌گويد: «دانشمندان هسته‌اي ما در سخت‌ترين شرايط به انرژي هسته‌اي دست يافتند اما به دليل عقده‌اي كه دشمنان نسبت به دستيابي كشورمان به فناوري هسته‌اي داشتند ناجوانمردانه ترور شدند؛ از اين‌رو حذف نماد هسته‌اي كشورمان روي اسكناس‌هاي جديد را خيانت آشكار مي‌دانيم.»
در انتهاي گزارش نيز به نقل از مجيد صنيعي، رئيس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي آمده است «طرح قبلي اسكناس ۵ هزار توماني بيانگر بخشي از دهه ۸۰ و طرح جديد آن نيز رويكرد جديد است. طرح قبلي اسكناس ۵ هزار توماني (سال ۸۵) شامل نقشه ايران، نوشته انگليسي خليج فارس با فونت ۲۵۰ سال قبل كه در موزه انگليس نگهداري مي‌شود و مدارهاي اتمي و سياره زحل به عنوان نماد دانش هسته‌اي و توليد علم در كشور است كه حديث نبوي هم در طول نقشه ايران نوشته شده است.» توجه رسانه‌اي مانند دويچه‌وله كه جزو رسانه‌هاي ضدانقلاب و معاند به شمار مي‌رود نسبت به مسئله تغيير طرح اسكناس 5 هزار توماني نشان مي‌دهد كه اين تغيير برخلاف آنچه دولت مطرح مي‌كند و آن را فاقد وجاهت نقد مي‌داند، مسئله بي‌اهميتي نيست. تفكر دولت همان‌طور كه در سخنان صنيعي نيز به آن اشاره شده است، نشانه نوعي رويكرد جديد است؛ رويكردي كه در آن نماد‌هاي هسته‌اي و نقشه ايران از روي اسكناس حذف مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار