کد خبر: 708636
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
برخي منابع خبري گزارش‌هايي از آزادي كامل تكريت منتشر كردند
يازدهمين روز عمليات آزادسازي تكريت با موفقيت چشمگيري براي عراقي‌ها همراه بود و ارتش و نيروهاي مردمي توانستند پس از محاصره كامل، 90 درصد اين شهر را آزاد كنند.
يازدهمين روز عمليات آزادسازي تكريت با موفقيت چشمگيري براي عراقي‌ها همراه بود و ارتش و نيروهاي مردمي توانستند پس از محاصره كامل، 90 درصد اين شهر را آزاد كنند. در حالي كه آزادسازي تكريت قطعي شده، تصاويري از حضور مردم در خيابان‌هاي شهر منتشر شده كه خوشحالي خود را از پيروزي نيروهاي عراقي نشان مي‌دهند. اين عمليات بدون حضور نيروهاي امريكايي انجام شد كه رهبري ائتلاف ضد داعش را بر عهده دارند.

به گزارش «جوان»، هنوز 24 ساعت از محاصره كامل تكريت به دست نيروهاي داوطلب مردمي و ارتش عراق، نگذشته بود كه اخباري منتشر شد كه 90 درصد اين شهر از دست تروريست‌ها آزاد شده است. پيشروي ارتش و نيروهاي مردمي در مناطق تحت كنترل داعش در تكريت، مركز استان صلاح الدين سريع‌تر از آنچه كه مقامات عراق اعلام كرده بودند اتفاق افتاد و در ظرف چند ساعت آنها توانستند بخش گسترده‌اي از تكريت را آزاد كنند. ديروز تكريت شاهد جنگ تن به تن بين نيروهاي عراقي با تكفيري‌ها بود و برخي منابع خبري نيز گزارش‌هايي از آزادي كامل تكريت منتشر كردند.  ارتش عراق بامداد روز چهارشنبه با پاكسازي مناطق شرقي تكريت توانست اين شهر را از تمام جهات محاصره و به سمت مركز شهر پيشروي كند. ساختمان‌هاي مركز تكريت آخرين جاهايي است كه تروريست‌هاي داعش در آن سنگر گرفته‌اند. شوراي عشاير صلاح الدين عصر چهارشنبه اعلام كرد كه ۹۰ درصد تكريت كه در اشغال گروهك تروريستي داعش بود، آزاد شده است. به گزارش تسنيم به نقل از رسانه‌هاي عراقي، اين شورا افزود:واحدهاي نظامي همچنان در حال پيشروي به سمت منطقه كاخ رياست جمهوري در اين شهر هستند.

شبكه اسكاي نيوز هم به نقل از منابع رسانه‌اي گزارش داد كه نيروهاي عراق مركز شهر تكريت را به كنترل خود در آوردند. اين در حالي است كه فرماندار تكريت اعلام كرده است كه مركز اين شهر هنوز آزاد نشده است. شبكه خبري الميادين از درگيري‌هاي شديد بين نيروهاي عراقي و داعش در دو خيابان جميل و الفاروق در مركز شهر تكريت خبر داد. به رغم همه حربه‌هايي كه تروريست‌هاي داعش براي متوقف كردن پيشروي‌هاي ارتش و نيروهاي مردمي عراق در تكريت به اجرا گذاشتند باز هم اين پيشروي‌ها متوقف نشد. نيروهاي امنيتي عراق پيش‌بيني كردند كه از محورهاي مختلف به سوي مركز تكريت پيشروي كرده و زمينه براي آزادسازي كامل اين شهر مهيا شود. يك مقام امنيتي در استان صلاح‌الدين نيز اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي و داوطلب مبارزه با داعش ساختمان فرماندهي پليس استان صلاح‌الدين را نيز از دست داعش آزاد كردند و پرچم عراق بر بالاي ساختمان آن برافراشته شد.

 مقامات امنيتي عراق كه خواستند نامشان فاش نشود، اعلام كردند كه به اعتقاد آنها اكثر تروريست‌هاي داعش عقب‌نشيني از تكريت را ‏آغاز كردند. ‏ تكفيري‌ها كه در روزهاي اخير زير بمباران شديد ارتش بودند، براي اينكه روند پيشروي نيروهاي عراق را متوقف كنند اقدام به بمب گذاري در اطراف تكريت كردند تا بلكه بتوانند با خريدن زمان با فرار از اين شهر جان خود را نجات دهند. همچنين ديروز اخبار ضد و نقيضي از آزادي كامل تكريت نيز منتشر شد. به گزارش پرس تي وي، ارتش عراق با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد شهر تكريت به صورت كامل از دست تروريست‌هاي تكفيري داعش آزاد شد.

آزادي تكريت بدون حضور امريكايي‌ها

جنگ آزادسازي تكريت يكي از مهم‌ترين و سخت‌ترين عمليات‌نيروهاي عراقي در بازپس‌گيري مناطق صلاح‌الدين است كه با آزادسازي شهر الدور، ابوعجيل و العلم آغاز شد. اين عمليات كه در نوع خود يكي از بزرگترين ‏عمليات‌‌هاي نظامي عراق به حساب مي‌آيد و بيش از 30 هزار نيرو در آن حضور داشتند، با آزادي كامل اين شهر ‏يك گام چشمگير در جهت حركت به سوي موصل، مركز خلافت خودخوانده داعش، براي بيرون راندن تروريست‌ها به حساب مي‌آيد. ‏ ائتلاف بين‌المللي تحت رهبري امريكا عليه داعش در پيروزي‌هايي كه در تكريت حاصل آمده است، نقشي نداشته‌اند. اين درحالي است كه امريكا تلاش داشت در پي پيشروي نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي دفاع مردمي دستاوردهاي نظامي را به نام خود به ثبت برساند اما درخواست آن براي مشاركت در عمليات تكريت با پاسخ منفي روبه رو شد و سربازان عراقي اعلام كردند كه با حضور نيروهاي امريكايي در عمليات شركت نمي‌كنند. حتي مقامات امريكايي با لحن كنايه‌آميز با مقايسه برتري تعداد نيروهاي ارتش مقابل داعش در تكريت سعي داشتند اين پيروزي را كم اهميت جلوه دهند.

  شكست بي‌سابقه داعش در الرمادي

در پي شكست‌هاي اخير داعش در صلاح‌الدين و شرق استان الانبار، اين گروه ديروز حمله گسترده‌اي را از چند محور به شهر الرمادي، مركز استان الانبار آغاز كرد و هرآنچه در توان داشت به ميدان آورد تا شديدترين حمله تروريست‌ها به مركز اين استان شكل بگيرد كه در نهايت با درايت نيروهاي ارتش اين حمله با شكست روبه‌رو شد. حكمت سليمان، سخنگوي استاندار الانبار با اعلام اين خبر گفت: «داعش به دنبال شكست‌هاي خود در صلاح‌الدين و براي تعميم دادن جنگ به ديگر مناطق عراق و منطقه‌اي كردن آن، عمليات گسترده‌اي را از چندين محور عليه شهر الرمادي به اجرا درآورد كه نيروهاي دولتي توانستند مانع ورود آنها به شهر شوند». وي گفت: «در اين حمله بيش از 17 خودرو بمب‌گذاري شده داعش كه عوامل انتحاري اين گروه آنها را هدايت مي‌كردند، منهدم شدند و با توجه به اطلاعاتي كه از قبل در مورد اين حمله به دست آورده بوديم توانستيم مانع رسيدن خودروها به اهداف تعيين شده بشويم».
حكمت ادامه داد: «به دنبال شكست مرحله اول عمليات داعش كه با خودروهاي بمب‌گذاري شده به اجرا درآمد، حملات گسترده خمپاره‌اي تروريست‌ها به مناطق مختلف شهر آغاز شد كه اين حملات باعث زخمي شدن ده‌ها غيرنظامي شده است». در شرايطي كه نيروهاي ارتش تكريت را از وجود تكفيري‌ها پاكسازي مي‌كنند، پيشروي عراقي‌ها در استان الانبار نيز مي‌تواند ضربه ديگري بر پيكر تروريست‌ها وارد كند و باتوجه به تقويت روحيه نيروهاي مردمي، زمينه آزادسازي اين استان نيز فراهم خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار