کد خبر: 708603
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
هشدارهاي تكان‌دهنده يك باستان‌شناس
يكي از باستان‌شناسان پيشكسوت ايراني در اظهاراتي تكان‌دهنده از يادگارنويسي گردشگران ايراني روي بناهاي تاريخي خارجي مثل بناي تاريخي آكروپل سخن گفت و اين موضوع را مايه خجالت زدگي خواند.
به گزارش مهر اين باستان‌شناس گفت: متأسفانه من يادگارنويسي گردشگران ايراني را حتي روي بناهاي تاريخي آكروپل نيز ديده‌ام، چه برسد به بناهاي ايران كه از حضور انبوه گردشگر در ايام عيد در امان نيستند.  مهدي رهبر ادامه داد: متأسفانه گردشگران ما توجهي به آثار تاريخي و محوطه‌هاي باستاني ندارند فرهنگ‌ برخي از اين گردشگران اين است كه وقتي از يك بناي تاريخي ديدن مي‌كنند، به آن آسيب رسانده و به كارهايي از جمله ديوارنويسي مي‌پردازند. چند سال پيش به محوطه باستاني چغازنبيل رفته بودم و مي‌ديدم كه گردشگران با موتور و سرعت زياد روي ديواره‌ها و محوطه تاريخي چغازنبيل حركت مي‌كردند. هر چه اعتراض كردم، آنها توجهي نداشتند.  اين باستان‌شناس افزود: حتي در آكروپل آتن يادگاري از يك ايراني روي بناهاي اين مجموعه ديدم و خجالت‌زده شدم از اينكه چرا برخي از گردشگران ما تا اين اندازه نسبت به آثار تاريخي و فرهنگي بي‌توجه هستند. در حالي كه آثار تاريخي گذشته فرهنگ ما را به ياد ما مي‌اندازد و موجب مي‌شود كه از طريق بازديد از اين بناها، گردشگر خارجي به ايران آمده و پول به ايران بياورد.  رهبر از متوليان حفاظت از ميراث فرهنگي خواست تا نسبت به اين موضوع فرهنگ‌سازي كنند و ادامه داد: وظيفه ما و سازمان ميراث فرهنگي اين است كه اطلاعات لازم را درباره اهميت بناهاي تاريخي به مردم بدهيم و آنها را با ميراث خودشان آشنا كنيم. هر چند اين روند به زودي نتيجه نمي‌دهد، بلكه سال‌ها طول مي‌كشد.  وي افزود: گردشگران اگر روي يك تپه باستاني كوزه پيدا مي‌كنند و آن كوزه به دردشان نمي‌خورد، همان جا آن را شكسته و رها مي‌كنند. حتي در ايام عيد هم معلم دبيرستاني تعداد زيادي از دانشجويان را به يك محوطه باستاني آورد و هنگام خروج از آن محوطه، به شاگردانش گفت كه مي‌توانيد نفري يك آجر از اينجا برداشته و به عنوان يادگاري با خود ببريد. وقتي فرهنگ يك معلم اين چنين باشد، ديگر از آن دانش‌آموز چه توقعي داريم. اين موضوع نشان مي‌دهد كه هنوز نتوانسته‌ايم فرهنگ‌سازي كنيم. حتي داشتن فرهنگ به ميزان تحصيلات افراد نيز بستگي ندارد.
اين باستان‌شناس پيشكسوت گفت: شايعه شده كه هر جايي باستان‌شناسان كار مي‌كنند، در آن محوطه حتماً گنج پيدا شده در حالي كه اين‌طور نيست. من اگر ببينم گردشگري وارد محوطه‌اي شده كه در آن محوطه باستان‌شناسان در حال كار هستند، حتماً براي گردشگران توضيحات لازم را مي‌دهم و حتي اگر كوزه‌اي پيدا شود، به آنها داخل كوزه را نشان مي‌دهم تا فكر نكنند خمره‌اي پر از طلا پيدا كرده‌ايم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار