کد خبر: 708601
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
مشكلي كه قابل حل است
ايام تعطيلات سفر و نوروز نزديك است و البته روزهاي اوج شلوغي مقاصد گردشگري و اماكن پر بازديد آنها؛ يكي از مشكلاتي كه هر سال در ايام نوروز براي گردشگران و مديران اماكن و محوطه‌هاي تاريخي مشهور مثل «‌تخت جمشيد » و مجموعه آثار تاريخي ميدان «امام خميني» اصفهان پيش مي‌آيد ازدحام گردشگران است
سميرا سروش
 ايام تعطيلات سفر و نوروز نزديك است و البته روزهاي اوج شلوغي مقاصد گردشگري و اماكن پر بازديد آنها؛ يكي از مشكلاتي كه هر سال در ايام نوروز براي گردشگران و مديران اماكن و محوطه‌هاي تاريخي مشهور مثل «‌تخت جمشيد » و مجموعه آثار تاريخي ميدان «امام خميني» اصفهان پيش مي‌آيد ازدحام گردشگران است اما اين مقاصد گردشگري هيچگاه نمي‌توانند تابلويي با اين مضمون «شرمنده ظرفيت تكميل است»‌ را روي در ورودي خود نصب كنند. اين اماكن لاجرم بايد براي مديريت هجوم گردشگران در ايام نوروز، رويكرد پيچيده‌تر و البته معقولانه‌اي را در پيش بگيرند.
براي مديريت مقاصد گردشگري در ايام تعطيلات و سفر و ارائه تجربه بازديد مطلوب به گردشگران خوشبختانه فناوري‌ها و مدل‌هاي به اثبات رسيده‌اي وجود دارد كه بتواند مسير راه را مشخص كند. اغلب درك نادرستي از اين مشكل وجود دارد.
وقتي ظرفيت بازديد از يك مقصد گردشگري تكميل مي‌شود اين به معناي پر بودن ظرفيت تمام هتل‌ها، رستوران‌ها، متروها، خطوط اتوبوس و موزه‌ها نيست. اين همان بخشي است كه منجر به بيشترين سردرگمي مي‌شود. حتي در يك مقصد پر ازدحام از جمعيت، احتمالاً مديران موزه‌ها و رستوران‌ها و مديران گردشگري همچنان به مردم مي‌گويند كه هنوز جاهاي خالي زيادي براي پر شدن دارند. اين يك نگاه غلط است.
يك مهماني شام را در نظر بگيريد كه قرار است از مهمانان به خوبي پذيرايي كنيد. فرض كنيد كه خانه شما ظرفيت پذيرايي از حدود 150 مهمان را دارد اما شما تنها براي تعداد 22مهمان بشقاب و براي 16 نفر قاشق و چنگال داريد و ميز شما تنها ظرفيت نشستن 12 نفر به دور خود را دارد. چه تعداد از مهمانان شما مي‌توانند با خيال راحت دور ميز بنشينند و شام بخورند؟ شما مي‌توانيد هر تعداد مهمان كه مي‌خواهيد به مهماني دعوت كنيد اما تا ظرفيت خانه و ظرفيت امكانات پذيرايي خود را در نظر نگيريد بدون شك مهمانان شما با تجربه ناخوشايندي خانه شما را ترك خواهند كرد.
حالا با اين مثال مي‌توانيم به مقاصد گردشگري در ايام نوروز بازگرديم. برخي جاذبه‌هاي گردشگري در كشورمان وجود دارند كه تقريباً 85 درصد گردشگران براي كسب حس رضايت از بازديدشان از آن جاذبه نياز دارند كه آن را از نزديك ببينند، بر آن تمركز و دقايق زيادي را صرف تماشايش كنند اما اكثر اين جاذبه‌ها در ايام نوروز با معضل ورود و هجوم ناگهاني گردشگران مواجه مي‌شوند. مديران اين جاذبه‌ها كه عموماً موزه‌ها و محوطه‌هاي تاريخي هستند نظارت كافي بر ميزان فروش بليت به گردشگران در يك بازه زماني خاص را ندارند و نتيجه‌اش حجم انبوه گردشگر و بازديدكننده در يك مقصد و موزه و محوطه گردشگري مي‌شود كه در نهايت همه بازديدكنندگان نيز نمي‌توانند آنطور كه دوست دارند از حس بازديد از اين مقاصد به خصوص جاذبه‌هاي تاريخي رضايت صددرصدي را كسب كنند.
ازدحام جمعيت گردشگران در محوطه‌هاي تاريخي مثل تخت جمشيد يا مقاصد گردشگري مثل آرامگاه حافظ هر سال در ايام نوروز تبعات خاص خود را در پي دارد؛ در درجه اول آسيب مي‌تواند متوجه آثار تاريخي و گردشگري شود چراكه هرچه ازدحام جمعيت در مقاصد گردشگري بيشتر شود نظارت و كنترل نحوه برخورد بازديدكنندگان با اين آثار دشوارتر مي‌شود. در مرحله دوم، تجربه بازديدكننده از ديدار با اشيا و آثار افتخارآميز تاريخي و فرهنگي كشور چندان رضايت‌آميز نخواهد بود و اين در حالي است كه گردشگران هر سال در تعطيلات شرايط سفر به همان مقصد و ديدار با جاذبه‌هاي گردشگري مهم كشور خود را ندارند.
بديهي است كه نحوه حضور گردشگران در محوطه‌ها و جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي كشور در ايام اوج گردشگري مثل نوروز نياز به يك توجه و ساماندهي جدي از سوي مديران محوطه‌هاي تاريخي و حتي در مرتبه‌اي بالاتر از سوي مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دارد، هر چند بيشترين درآمد اين محوطه‌ها در همين ايام كسب مي‌شود اما رضايت خاطر گردشگر و نيز سلامت داشته‌هاي فرهنگي و تاريخي كشور نبايد فداي چنين موضوعاتي شود. به نظر مي‌رسد كه بهترين راه در نظر گرفتن ظرفيت مشخصي براي بازديد روزانه گردشگران در جاذبه‌هاي گردشگري به خصوص محوطه‌هاي تاريخي باشد؛ به نحوي كه گروه‌هاي گردشگر بتوانند به تعداد مناسب ظرفيت اين محوطه‌ها وارد آنها شوند و در زمانبندي مناسبي بتوانند به شكلي رضايت آميز از تماشا و بازديد خود لذت ببرند. اين بدون شك رفتار مناسب گردشگر در اين قبيل محوطه‌ها و امنيت آثار تاريخي را نيز در چنين ايامي ضمانت مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار